|
mollys_matte
15-09-2008, 06:12
Jag har fått skott från Änglatrumpet och undrar hur jag ska göra nu för att de ska rota sig? Ska jag ta bort alla bladen eller ska jag sätta dem i jorden ändå? Hur ska jag göra för att ha störst chans att den klarar sig?!
Är det vanlig eller "ludna blad" ängel? Är det vanlig ängel, såtter du den i ett glas med vatten. De första prickarna för rötter visar sig på några timmar!, sen sätter du den i minst krukväxtjord, ljust och svalt (ca+10) över vintern. Har du den vARMARE BEHÖVER DEN TILLSKOTTSBELYSNING.
mollys_matte
15-09-2008, 20:02
Det är en luden och en inte så luden Ska jag ta bort alla blad innan jag sätter dem i jord, eller ska jag låta dem vara så länge så de får tappa bladen själva? De har många blad... De kommer vinterförvaras i mitt "växtrum" i källaren, där jag har extra belysning.
Hej MariaS
Jag tog ett skott av en Änglatrumpet igår och satte det i ett glas vatten i köksfönstret. Menar du att man ska plantera i krukväxtjord redan efter några timmar ? Jag har ett lite uppvärmt rum i garaget, som håller 10-12 grader. Där finns ett fönster med hyllor rakt över fönsterrutan. Det blir väl bra ? Men plantera redan nu fast den inte fått rötter ? Sen undrar jag, när min Änglatrumpet, inköpt tidigt i somras, nu först har fått knoppar, kan jag ha den inomhus och se den blomma ? Den hinner ju inte blomma klart innan frosten kommer ? Hoppas du kan dethär, MariaS.
Hälsn Tepa
Ja, du kan ta den inne men enda risken ska träffa dig att knoppar ska torka på grund av hög gradar och lite fuktighet, Obs: det är bättre om ängla stannar ute, och du kan skydda ängla om du lägga lakan över ängla på natten. H:Bassam
Du kan också sätta dem i fuktig jord och låta den rota sig inomhus....håll koll på den bara så du inte vattnar för mycket.
CITAT (lämås @ 16-09-2008, 22:36)  Du kan också sätta dem i fuktig jord och låta den rota sig inomhus....håll koll på den bara så du inte vattnar för mycket. Jag brukar göra så som Lämås säger och det brukar inte ta lång tid innan de sätter rötter. Vad man bör tänka på, är att krukan inte ska vara för stor till en stickling, samt att inte vattna för mycket
Moonbeam
18-09-2008, 07:25
Ah! En änglatråd! Bara en av tre från Odla överlevde, så den vårdar jag ömt nu  Har lite frågor om nån kan? Den har små och lite större hål här och där i bladen, är det normalt eller har den fått ohyra? Den har dessutom börjat sloka lite, funderar på att ge den större kruka, för den har verkligen rasat iväg från pyttig stickling till ståtlig planta. Eller ska jag klippa ner den och låta den vara inför vintern? Den bor inomhus i mitt vardagsrum nu, bodde på balkongen under sommaren. Köpte dessutom fler frön från impecta, när ska jag så dem tro? Hoppas nån kan och vill svara, är helt såld på änglar! Bjuder dessutom på en bild från Peru förra året, året då jag blev förälskad i änglatrumpeten, en bild tagen i dess verkliga tillstånd! Bilden är tagen i Aguas Calientes på väg till Machu Picchu (på bilden min svägerska och svåger). Det är djungelklimat och säkert 99% luftfuktighet där!
CITAT (mollys_matte @ 15-09-2008, 21:02)  Det är en luden och en inte så luden Ska jag ta bort alla blad innan jag sätter dem i jord, eller ska jag låta dem vara så länge så de får tappa bladen själva? De har många blad... De kommer vinterförvaras i mitt "växtrum" i källaren, där jag har extra belysning. Ursäkta försenat svar Har ängeln ludna blad,är de svårare att övervintra. De med ludna bladen, behöver övervintra med belysning och minst +10 max +15 grader. De får INTE tappa alla bladen, för då har de jättesvårt att komma igång igen (vet inte varför) Dessa sticklingar är lite knepiga att få att rota sig. Jag brukar låta dem torka i 2dygn innan jag sätter dem i vattenglas. Då har det ludna på stjälken försvunnit och sticklingen kan suga vatten, annars är det risk för att de ruttnar istället. Vanlig slätbladig ängel, drar du bara ner på vattningen på, så att den sakta "somnar" in för natten. Ge den ytterst lite vatten ngn gång /månad, så jorden är lätt fuktig. Den kan du förvara frostfritt och mörkt. I mars tar du fram ängeln och börjar vattna upp den. Snart händer det saker och den vaknar till liv igen. Denna typen kan tappa alla blad och även torka in i toppar utan att det påverkar livskraften efter vintern. CITAT (Moonbeam @ 18-09-2008, 08:25)  Ah! En änglatråd! Bara en av tre från Odla överlevde, så den vårdar jag ömt nu  Har lite frågor om nån kan? Den har små och lite större hål här och där i bladen, är det normalt eller har den fått ohyra? Den har dessutom börjat sloka lite, funderar på att ge den större kruka, för den har verkligen rasat iväg från pyttig stickling till ståtlig planta. Eller ska jag klippa ner den och låta den vara inför vintern? Den bor inomhus i mitt vardagsrum nu, bodde på balkongen under sommaren. Köpte dessutom fler frön från impecta, när ska jag så dem tro? Hoppas nån kan och vill svara, är helt såld på änglar! Bjuder dessutom på en bild från Peru förra året, året då jag blev förälskad i änglatrumpeten, en bild tagen i dess verkliga tillstånd! Bilden är tagen i Aguas Calientes på väg till Machu Picchu (på bilden min svägerska och svåger). Det är djungelklimat och säkert 99% luftfuktighet där! Klipp inget nu på hösten. Låt den "lägga" sig för vila. Ställ den gärna svalt och mörkt efter att den tappat alla bladen. Till våren vattnar du igång den och ställer den ljust. Så snart du ser att det börjar komma nya skott, kan du plantera om den i större kruka. Räkna med en kroka på minst 25liter. Du kan plantera den i ko på påse eller i U-jord. (personligen föredrar jag U-jorden)
Moonbeam
12-10-2008, 16:49
Tack för svaret! Jag gav den en större kruka ändå, men kogödsel i, sen fick den trips  Så vi får se hur det går för den. En fråga om du kan-har köpt frön av änglatrumpet, när är det lämpligt att sätta dem tro? Nu inför vintern känns det ju inte så bra, men ungefär när och framför allt i vad för jord?
CITAT (Moonbeam @ 12-10-2008, 17:49)  Tack för svaret! Jag gav den en större kruka ändå, men kogödsel i, sen fick den trips  Så vi får se hur det går för den. En fråga om du kan-har köpt frön av änglatrumpet, när är det lämpligt att sätta dem tro? Nu inför vintern känns det ju inte så bra, men ungefär när och framför allt i vad för jord? Har aldrig provat med att så. Det är aldeles för enkelt att ta sticklingar...
Moonbeam
12-10-2008, 17:55
*s* Men nu har jag ju bara en eländig stackare, så den vågar jag inte klippa i för att ta sticklingar...Dessutom vill jag ju ha olika sorter, inte flera av samma. Men jag testar att så i minidrivhus i februari-mars eller så.
CITAT (Moonbeam @ 12-10-2008, 18:55)  *s* Men nu har jag ju bara en eländig stackare, så den vågar jag inte klippa i för att ta sticklingar...Dessutom vill jag ju ha olika sorter, inte flera av samma. Men jag testar att så i minidrivhus i februari-mars eller så. Hört talas om att besöka andra med änglar
blomkronan
12-10-2008, 21:18
Hej Moonbeam Om du vill kan du plantera ängelfrön när du vill under hela året... Det ända är ljuset, under specielt dec månad behöver dom mycke ljus.
Bästa tiden att plantera blir i januari för då börjar ljuset komma och när risk för frosten är borta i vår kan dom vara tillräkligt stora för att få flytta ut. Då kan dom stå ute på dagarna inne på kvällarna. Tills risken för frost på nätterna är ute då kan dom stå ute resten av sommaren. //Mari
Moonbeam
13-10-2008, 07:29
CITAT (blomkronan @ 12-10-2008, 22:18)  Hej Moonbeam Om du vill kan du plantera ängelfrön när du vill under hela året... Det ända är ljuset, under specielt dec månad behöver dom mycke ljus.
Bästa tiden att plantera blir i januari för då börjar ljuset komma och när risk för frosten är borta i vår kan dom vara tillräkligt stora för att få flytta ut. Då kan dom stå ute på dagarna inne på kvällarna. Tills risken för frost på nätterna är ute då kan dom stå ute resten av sommaren. //Mari Jag funderade på att plantera några redan nu, men jag har ingen bra lampa att ge dem ljus med, så det kanske faller på det? Kanske måste ge mig till tåls tills i januari då CITAT (MariaS @ 12-10-2008, 19:15)  Hört talas om att besöka andra med änglar  Hehe, var sa du att du bodde sa du  Du har inga sticklingar att bjuda på? Jag känner tyvärr ingen som har några änglar, jag är den första i min bekantskapskrets nämligen. Jag kan kanske bjuda på sticklingar när jag kommer tillbaka från Peru i maj nästa år, för då ska jag dit...Om de överlever transporten hem vill säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|