pikelocator
15-09-2008, 06:32
Hej alla!
För några år sedan planterade jag arkitektens dröm och lät den växa över vårt utekök. Den är oehört vacker och dessutom mycket lättskött. Ett mycket stort problem är att den blommar mycket, mycket och därför skitar ner vårt kök. Nu funderar jag på att byta ut den mot någon annan, gärna snabbväxande klätterväxt.
Tyvärr finns där endast sol på förmiddagarna.
Tar tacksamt emot tips
Aqvakul
15-09-2008, 06:47
Pipranka är skuggtålig och skräpar inte.
Skulle vilja börja med att säga "Lyckos dig" som verkligen har lyckats med Bokharabindan. Själva har vi provat två ggr och båda ggr frös den ihjäl

. Samtidigt förstår jag ditt problem om den bara skräpar ner...........
Vildvin, Engelmanni ( självklättrande ), kan du förutom Piprankan som Aqvakul föreslog också testa med. Den är tålig upp till zon 5 och får en fantastisk röd färg på hösten

. Den skräpar bara när den tappar sina löv, men det gör ju de flesta då.
ingrids
15-09-2008, 07:44
Klätterhortensia, härligt grova knotiga stammar efter några år (om man som jag faller för sån't)
vanjalarsa
15-09-2008, 11:05
Hej Pikelocator !
Blir så avundsjuk på din bokharabinda, Får jag fråga : vilken zon odlar du i?
MVH Vanjalarsa
Solstorm
15-09-2008, 11:12
Bokharabindan ska ju vara så lättodlad och snabbväxande men jag har misslyckats med den. Läste att det ska finnas två olika sorter, den ena betydligt lättare än den andra som är svårare. Minns tyvärr inte namnen på vem utav dem som är vem. Någon annan som kan kanske?
vanjalarsa
15-09-2008, 13:29
hej solstorm
DEn bokharabindan som är lättare kallas på svenska för "silverregn " den heter på latin Fallopia aubertii.
KOmmer inte ihåg vad den andra heter men den här är härdigast av dem.
mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
15-09-2008, 14:10
den heter Fallopia baldschuanica och den andre heter Fallopia baldschuanica ’Aubertii’ . men en del skriver att Fallopia baldschuanica ’Aubertii’ är samma som Fallopia baldschuanica då den innan har hetat Polygonum aubertii och Fallopia aubertii .
pikelocator
15-09-2008, 18:18
Hej igen!
Jag bor i zon ett, kan bifoga nån bild på "monstret" imorgon.
Pipranka ser mycket fin ut. Är den enkel att sköta?
ingrids
15-09-2008, 18:31
Vad jag förstått är den det. Vad du ska titta efter är E-plantan som är snabbare på att etablera sig (och jag tror det är den som är koreansk).
pikelocator
21-09-2008, 14:24
Hej igen!
Bifogar foton på Arkitektens dröm som jag ska göra mig av med.
Bifogar även foto på mitt förråd där det växer fläder eller något.
Kan man ta skott och sätta i vatten och hoppas att den tar sig?
Det finns kanske något bättre knep att ta till?
Tack på förhand
Aqvakul
21-09-2008, 14:38
Det ser ut som vildvin. Borde inte vara några större problem att ta sticklingar eller avläggare av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.