|
Vad ska man ha för frostvakt och är det något speciellt man ska tänka på? Och räcker det om jag köper 150 cm bubbelplast, 20 meter, till mitt växthus på 12 kvm? Det var en snäll människa som räknade ut antal meter åt mig på ett forum, vilket har jag förstås glömt, men jag tror inte det var på detta forum. Och hur många såna där små manicker som man sätter fast platsen med behöver jag? Sen på golvet, funderar på att köpa frigolitskivor, men har hört att det ska vara dyrt. Funkar det lika bra med trasmattor? Jag har massor som jag inte använder. Pius, som vintergrubblar
CITAT (Pius @ 15-09-2008, 09:21)  Vad ska man ha för frostvakt och är det något speciellt man ska tänka på? Och räcker det om jag köper 150 cm bubbelplast, 20 meter, till mitt växthus på 12 kvm? Det var en snäll människa som räknade ut antal meter åt mig på ett forum, vilket har jag förstås glömt, men jag tror inte det var på detta forum. Och hur många såna där små manicker som man sätter fast platsen med behöver jag? Sen på golvet, funderar på att köpa frigolitskivor, men har hört att det ska vara dyrt. Funkar det lika bra med trasmattor? Jag har massor som jag inte använder. Pius, som vintergrubblar  Jag har ganska nyligen bubbelastat mitt växthus. Ge mig måtten på Ditt växthus. Längd, bredd samt hur höga sidoglasen är. Plasten finns i två bredder 200 cm samt 150 cm. Det finns mins två kvaliteter på "de små manickarna" de gröna är värdelösa de bruna som kostar lite mer är kanonbra. Jag har båda så jag vet.
Myrilla
16-09-2008, 09:41
CITAT (Pius @ 15-09-2008, 09:21)  Vad ska man ha för frostvakt och är det något speciellt man ska tänka på? Jag köpte Julas "byggfläkt". En liten värmefläkt, godkänd för utomhusbruk, med termostat, för 250 kr Till den har jag köpt en termostat från Willab som bryter strömmen när önskad temperatur uppnåtts. (den var lite dyrare dock) Mvh Anna
CITAT (Myrilla @ 16-09-2008, 10:41)  Jag köpte Julas "byggfläkt". En liten värmefläkt, godkänd för utomhusbruk, med termostat, för 250 kr Till den har jag köpt en termostat från Willab som bryter strömmen när önskad temperatur uppnåtts. (den var lite dyrare dock) Mvh Anna Är det inte tillfylles med byggfläktens inbyggda termostat?
Myrilla
16-09-2008, 21:01
CITAT (uno @ 16-09-2008, 20:51)  Är det inte tillfylles med byggfläktens inbyggda termostat? Jo, det är det nog, men fläkten fortsätter att gå även om värmen slår av. Jag vill att den slår av när temperaturen uppnåtts.
Lady Hamilton
16-09-2008, 21:15
CITAT (uno @ 15-09-2008, 22:14)  .....Det finns mins två kvaliteter på "de små manickarna" de gröna är värdelösa de bruna som kostar lite mer är kanonbra. Jag har båda så jag vet. Då vill jag bara tillägga att det även finns "svarta med plast bricka till" som jag tycker är väldigt bra, så köp Bruna eller Svarta "manickar"
CITAT (Myrilla @ 16-09-2008, 22:01)  Jo, det är det nog, men fläkten fortsätter att gå även om värmen slår av. Jag vill att den slår av när temperaturen uppnåtts. Willabsfläkten har två vred. Ett för värme och ett för kalluftsfläkt. Om Kalluftsvredet står i noll eller inställt att gå igång på högre värmetal än vad värmetermostaten är inställd på då stannar fläkten när inställt värme är uppnåt. Om det en solig dag blir varmt i huset kan det vara en fördel att kalluftsfläkten går igång. CITAT (Lady Hamilton @ 16-09-2008, 22:15)  Då vill jag bara tillägga att det även finns "svarta med plast bricka till" som jag tycker är väldigt bra, så köp Bruna eller Svarta "manickar"  Vem säljer de svarta manickarna?
Lady Hamilton
18-09-2008, 07:28
CITAT (uno @ 17-09-2008, 20:30)  .....Vem säljer de svarta manickarna?.... Jag har köpt mina på Älvsjömässan av Willab
Sambon tror att vi har en byggfläkt på vinden (vi har inte varit och kollat ännu) men hur kopplar man ihop den med en termostat så den slår på och av i tid? Skulle det annars kunna vara en bra idé tror ni? Det är ju en rejäl fläkt, en som man använder vid vattenskador. Vad tror ni om foam eller hur det kan stavas, det är en tunn plast/frigolit-aktig matta som man har när man lägger golv, alltså under laminatskivorna. Kan man använda det som isolering vid t ex dörren, ifall inte bubbelplasten räcker till tänkte jag. Ja det är mycket grubblerier det här när man ska försöka isolera växthuset så det går att ha pelargonerna kvar där ute över vintern. Pius PS Nu har jag äntligen begripit hur en frostvakt fungerar, såg att Clas Ohlson har en och när jag såg bilden så gick det upp ett ljus. DS
Måste du bubbla hela växthuset för dina pelargoner? Hur många pelargoner har du?
CITAT (rosita @ 18-09-2008, 16:48)  Måste du bubbla hela växthuset för dina pelargoner? Hur många pelargoner har du?  Riktigt hela behöver jag kanske inte bubbla in, tänkte ha en sluss vid dörren. Ja du, hur många har jag? Har slutat räkna, men mellan 2-300 olika sorter har jag nog. Favoriterna ska jag dessutom ta in och ha i källaren under lysrör. Mycket med det här. Pius
Lady Hamilton
18-09-2008, 18:16
CITAT (Pius @ 18-09-2008, 13:06)  ...Sambon tror att vi har en byggfläkt på vinden (vi har inte varit och kollat ännu) men hur kopplar man ihop den med en termostat så den slår på och av i tid?...... Man kan exempelvis köpa en termostat som man ställer in gradantalet på, så att den slår av o på strömmen till själva fläkten
Så här har jag gjort för att minska ytan som ska värmas upp: övervintringsrum 002.JPG
CITAT (Pius @ 15-09-2008, 09:21)  Vad ska man ha för frostvakt och är det något speciellt man ska tänka på? Och räcker det om jag köper 150 cm bubbelplast, 20 meter, till mitt växthus på 12 kvm? Det var en snäll människa som räknade ut antal meter åt mig på ett forum, vilket har jag förstås glömt, men jag tror inte det var på detta forum. Och hur många såna där små manicker som man sätter fast platsen med behöver jag? Sen på golvet, funderar på att köpa frigolitskivor, men har hört att det ska vara dyrt. Funkar det lika bra med trasmattor? Jag har massor som jag inte använder. Pius, som vintergrubblar  Var köper man bubbelplast i de bredderna och längderna? Hmm, trasmattor är nog inget alternativ. De kommer att suga upp all fukt och börja mögla. Sälj dem på Blocket och köp frigolit ist.
CITAT (embees @ 22-09-2008, 11:51)  Var köper man bubbelplast i de bredderna och längderna? Hmm, trasmattor är nog inget alternativ. De kommer att suga upp all fukt och börja mögla. Sälj dem på Blocket och köp frigolit ist.  Jag har just beställt bubbelplast och "manicker" från Willab i de längder och bredderna. Så nu har jag kommit en bit på väg i mitt isolerande. Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|