Snöflinga
Eftersom männen har fått tillfälle att välja bland olika kurser så borde i rättvisans namn även kvinnor få samma chans till förkovran yes.gif

1. Fysträning
Träning i att lyfta upp och ta ut saker ur handväskan.
Handledare från Ölhävarna lär dig rätta greppet !

2.Tydlighetsövning
Hur förklarar jag vad jag vill ha sagt i stället för att säga vad jag egentligen inte vill med förhoppningen att han ska gissa sig till vad jag egentligen vill men inte säger?
Träning med talpedagog.

3. Lära sig konsten att passera ett shoppingcenter utan att "bara" titta in.
Övningar med ledarhund.

4. Förståelseträning.
Han menar vad han säger, inte vad han inte säger men som du tolkar det. Eftersom detta kräver en fullständig omvandling av den kvinnliga hjärnan är detta den längsta kursen.
Leds av fyra professorer och en docent (per deltagare)

5. Insiktsövningar
Du är inte 19 år längre. Din figur ser inte ut som Victoria Beckhams. Dessa kriterier kommer heller inte att
uppfyllas om han ljuger och säger att du ser ut som en ung Victoria Beckham. Fråga inte så slipper han
ljuga. Dessutom vill han inte ha en skinnbit som Mrs Beckham, han vill ha en kvinna som ser ut som en
Kvinna.
Studiecirkel under ledning av psykolog i spegelsalen. Frälsningsarmen medverkar i sorgearbetet.

6. Tidsplanering
Om vi skall gå hemifrån 18.50 för att hinna till festen, hur skall jag planera för att vara klar 18.50 ?
Känd fysiker förklarar tidens gång med studiematerial från förskolan.

7. Sakletarkurs
Hur hittar jag alla de nya kläderna och skorna i garderoben istället för alla de gamla trasorna ?
Går Sherlock Holmes metoder att tillämpa i detta fall ? Overheadbilder förevisande lämpliga ställen att leta

8. Rutiner - hur får vi in dessa i medvetandet ?
T.ex.: Söndagar 20.30 - 21.15 är det Sportspegeln. Varje söndag. Hela året. Det har det varit i minst 20 år.
Minnesträning under ledning av Dr. Hackenbush.

9. Skrivarkurs.
För att vara säker på att han skall komma ihåg bemärkelsedagar; skriv "Eva 47 år", bröllopsdag o.dyl. på väggalmenackan som hänger på kylskåpsdörren. Du får dina blommor och presenter, alla nöjda o glada
Praktiska övningar med Whiteboard.

10. Logik - vad är det ?
Är "det bara är så" en logisk motivering eller finns det andra, bättre ?
Diskussionsgrupp, ledd av Kristina Lugn.

11. Flexibilitetsreflektion
Kan han någon gång ha rätt ? Eller kan han någon gång inte ha fullständigt fel?
Föredrag med frågestund.

Anma
a0a.gif
Jag behöver ta några av kurserna... -fear-.gif
giggle.gif
*Stintan*
Jag hoppas vid gud att mina döttrar inte behöver gå nägon sån kurs utan att dom ser det som självklart att det är jämmställdhet som är viktigt.
Kat
*konstaterar som vanligt att det bara handlar om att folk gillar att befästa fördomar och hittar de mönster de letar efter*

*gäsp*
Aqvakul
Personligen är jag inte särskilt förtjust i när man driver med förlegade könsroller. Skrattet tenderar att fastna i halsen.

Konstaterar samtidigt att det verkar vara legitimt att driva med männen, men när kvinnorna hamnar i "skottgluggen" så tas genusperspektivet genast upp.

Min tolkning är att det är OK att skoja med de som är i "överläge" d.v.s. männen, medan motsatsen inte känns lika passande.
Kat
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2008, 21:00) *
Konstaterar samtidigt att det verkar vara legitimt att driva med männen, men när kvinnorna hamnar i "skottgluggen" så tas genusperspektivet genast upp.

Om det är samma personer som talar, vilket jag är tveksam till.
Jag blir lika less oavsett i alla fall.

Det är dessutom ett sådant tydligt heterosexistiskt perspektiv på alltihopa att jag tenderar att bli aldeles matt...
Aqvakul
CITAT (Kat @ 15-09-2008, 21:36) *
Det är dessutom ett sådant tydligt heterosexistiskt perspektiv på alltihopa att jag tenderar att bli aldeles matt...

Efter visst funderande så inser jag att du har helt rätt. Det är ju bara samma koncept som vrids ett halvt varv.
Snöflinga
Ledsen Kat att du tenderar att bli matt av trådens tydliga heterosextistiska perspektiv crying.gif Kan du precisera dunno.gif

Att Aquakul fick ta sig en lång funderare innan han beslöt sig för att "hålla med" var väl som det är ... trots att han i ett tidigare inlägg väckt en intressant tanke om skojdrift med män visavi kvinnor g.gif

Själv tycker jag det är roligt, på samma sätt som jag finner satir i allmänhet underhållande bravo.gif
Anma
Förlegade könsroller eller inte, jag tyckte det var roligt för att jag kände igen mig. Punkterna 2, 3, 5, 6 och 9 och ibland även punkt 4.

Så det så. smile.gif
Snöflinga
CITAT (Anma @ 15-09-2008, 23:01) *
Förlegade könsroller eller inte, jag tyckte det var roligt för att jag kände igen mig. Punkterna 2, 3, 5, 6 och 9 och ibland även punkt 4.

Så det så. smile.gif

kompiskram.gif
Kat
Den utgår på ett solklart sätt att kvinnor lever med män och tvärtom, samt att det finns egenskaper som hör till de respektive könen, snarare än att individer är försedda med en bunt idéer och vanor.

Som igenkännande exempel skulle det vara långt mycket roligare om man hoppade över dessa förutfattade meningar.

I exemplet ovan, så skulle min manliga sambo behöva lite tydlighetsövningar, sambons bror skulle behöva inse att han inte är 19 år längre, mitt ex behöver kunskaper i tidsplanering, jag kan behöva lära mig hitta i min handväska och min mamma kan behöva lite mera logiska argument. Rutiner skulle vi behöva allihopa.
Pirum
Skämten är väl avsedda att driva med stereotyper, det är nog ganska vanligt inom humoristiskt ämnade skapelser, men jag förstår att en del blir upprörda. Om oss män påstås det ofta att vi saknar sumultalnglapacitet. Ojdå. Där tänkte jag visst på min flickvän och då tappade jag fokus med fingersättningen. Simultankapacitet menade jag, och självklart tycker jag det är illa att vi män pekas ut som att vi inte kan gå och föra en konversation på samma gång. Vilket min flickvän kan vittna på. Att jag inte kan. Hm. Där tryckte jag visst på nån tangent som raderade hela min text. Nåja, att man driver med stereotyper innebär inte att man omfamnar stereotyper. Man behöver inte mena att det finns egenskaper som "ägs" av ena könet, däremot kan man konstatera att stereotypen säger att så är fallet - och kanske kan man genom att lyfta upp stereotyperna i diskussionen bli mer medveten om dem. OBS, menar inte att alla skämt alltid har den effekten, men självklart kan man driva med stereotyper.

Bland annat tycker jag att det är kul att just "Medborgarskolan" anordnar kurserna.
Piccante
En del punkter är faktiskt lite roliga. Det som gör dem roliga är att de faktiskt kan appliceras på alla kön som tex nr 11 vilken passar väl in på alla tjursk.. nä förlåt bestämda personer jag känner eller har mött.
Snöflinga
CITAT (Pirum @ 16-09-2008, 17:23) *
Skämten är väl avsedda att driva med stereotyper, det är nog ganska vanligt inom humoristiskt ämnade skapelser, men jag förstår att en del blir upprörda. Om oss män påstås det ofta att vi saknar sumultalnglapacitet. Ojdå. Där tänkte jag visst på min flickvän och då tappade jag fokus med fingersättningen. Simultankapacitet menade jag, och självklart tycker jag det är illa att vi män pekas ut som att vi inte kan gå och föra en konversation på samma gång. Vilket min flickvän kan vittna på. Att jag inte kan. Hm. Där tryckte jag visst på nån tangent som raderade hela min text. Nåja, att man driver med stereotyper innebär inte att man omfamnar stereotyper. Man behöver inte mena att det finns egenskaper som "ägs" av ena könet, däremot kan man konstatera att stereotypen säger att så är fallet - och kanske kan man genom att lyfta upp stereotyperna i diskussionen bli mer medveten om dem. OBS, menar inte att alla skämt alltid har den effekten, men självklart kan man driva med stereotyper.

Bland annat tycker jag att det är kul att just "Medborgarskolan" anordnar kurserna.

biggrin.gif Eftersomt visst intresse verkar finnas så kan jag meddela att det finns ett fåtal platser kvar flirting.gif dock senast den 20/9 ...
Magdis
Jag tar sånt här som en kul grej, man måste ju kunna driva med sig själv! Eller måste allt vara blodigt allvar och total könlöshet hela tiden? Så jämlikt att vi alla ska vara utsmetade androgyner? flirting.gif
Jag skulle behöva anmäla mig till vissa av kurserna, måste dock ta en närmare titt på kursplanen en gång till. smile.gif
Kat
Fast det är ju inte det det handlar om: att man driver med sig själv.
Det handlar om att man smetar egenskaper på en hel grupp människor, som utifrån sitt tillhörande i den gruppen förväntas vara - eller inte förväntas vara - på ett visst sätt.
Det stämmer ju inte ens överrens med hur det verkligen ser ut.
Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.
Anki på Öland
CITAT (Kat @ 17-09-2008, 08:39) *
..................................Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.

Ett och annat skratt, det kan väl räcka. Sen kan du rynka på näsan istället men det är nyttigt att skratta - på många sätt!
Anki
Magdis
CITAT (Kat @ 17-09-2008, 08:39) *
Fast det är ju inte det det handlar om: att man driver med sig själv.
Det handlar om att man smetar egenskaper på en hel grupp människor, som utifrån sitt tillhörande i den gruppen förväntas vara - eller inte förväntas vara - på ett visst sätt.
Det stämmer ju inte ens överrens med hur det verkligen ser ut.
Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.

Jag tror faktiskt inte att nån tar åt sig som inte borde ta åt sig, bara för att man tillhör ett visst kön. Jag tar inte åt mig av allt bara för att jag är kvinna. Ska man ta åt sig av vartenda allmänt påståenden så har man problem.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 17-09-2008, 17:01) *
Jag tror faktiskt inte att nån tar åt sig som inte borde ta åt sig, bara för att man tillhör ett visst kön. Jag tar inte åt mig av allt bara för att jag är kvinna. Ska man ta åt sig av vartenda allmänt påståenden så har man problem.

Det handlar mindre om att någon tar åt sig, mer om att det faktiskt är ett sätt att hålla gamla förlegade stereotyper vid liv. Jag känner som sagt en lätt olust inför fenomenet, därmed inte sagt att jag tycker mig ha ett problem. Möjligen kan det kännas lite märkligt att som karl få försvara feministiska åsikter bland en hoper fruntimmer....
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 17-09-2008, 17:09) *
Möjligen kan det kännas lite märkligt att som karl få försvara feministiska åsikter bland en hoper fruntimmer....

Det har ju förekommit trådar nyligen med liknande skämt om män och jag ser även det som en kul grej. Ska vi kvinnor driva med männen så ska vi väl även kunna tåla att vara föremål för skämten själva.
Kat
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2008, 14:55) *
Ett och annat skratt, det kan väl räcka. Sen kan du rynka på näsan istället men det är nyttigt att skratta - på många sätt!

Jag har svårt att se det här som något än att man insinuerar avsaknad av humor. Så är dock inte fallet.
Däremot har jag väldigt svårt att skratta åt den här typen av förutfattade meningar.
För att skratta igenkännande måste man känna igen sig och det gör jag inte. Det enda jag känner igen är just projiceringen.
Snöflinga
CITAT (Kat @ 17-09-2008, 18:52) *
Jag har svårt att se det här som något än att man insinuerar avsaknad av humor. Så är dock inte fallet.
Däremot har jag väldigt svårt att skratta åt den här typen av förutfattade meningar.
För att skratta igenkännande måste man känna igen sig och det gör jag inte. Det enda jag känner igen är just projiceringen.

Bortrest och hemkommen ser jag att tråden lever vidare happy.gif Vad som förvånar mig är hur man kan uppröras av ett oskyldigt kursutbud som jag naivt nog trodde skulle locka till, om inte skratt, så åtminstone ett litet småleende slap.gif
.
Men nix pix vad jag bedrog mig duh.gif

Alla log inte utan såg tråden som ett verktyg att hålla förlegade srereotyper vid liv och Kat... sorry att du har svårt att skratta sad.gif men det kan jag inte göra så mycket åt ... Fast jag är imponerad av alla dina fina ord och skulle bli glad smile.gif om du ville utveckla den sista meningen du skrev om projiceringsigenkännandet ...

Magdis skrev kloka ord om vikten av självironi och som jag fattade det att livet skulle bli bra tråkigt vid total androgynisk jämlikhet . Skriver jag under på tummenupp.gif

För mig är det solklart skillnad på manlgt och kvinnligt ... inte ett dugg konstigt. Tråkigt om så icke vore och självklart tillåtet att driva med varandra utan att luktsalt tarvas hos känsliga personer smiley_small_hug.gif

HelenJ
CITAT (Snöflinga @ 18-09-2008, 22:27) *
självklart tillåtet att driva med varandra utan att luktsalt tarvas hos känsliga personer smiley_small_hug.gif

Precis - t ex kan faktiskt en blondin skratta åt blondinskämt, eller hur?
Netha
CITAT (HelenJ @ 18-09-2008, 22:39) *
Precis - t ex kan faktiskt en blondin skratta åt blondinskämt, eller hur?

Jamenvisst ... herreje ...utan humor dör världen! rotfl.gif
Aqvakul
Personligen är jag, som sagt, inte särskilt förtjust i när man driver med förlegade könsroller. Skrattet tenderar att fastna i halsen.

Om det roar andra så är det deras rättighet och inget som jag tänker moralisera över.
Netha
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2008, 22:48) *
Personligen är jag, som sagt, inte särskilt förtjust i när man driver med förlegade könsroller. Skrattet tenderar att fastna i halsen.

Om det roar andra så är det deras rättighet och inget som jag tänker moralisera över.

Men... vet du varför jag kan skratta åt det hela?
Jo... för att det just handlar om förlegade könsroller. rotfl.gif
Magdis
CITAT (Netha @ 18-09-2008, 22:52) *
Men... vet du varför jag kan skratta åt det hela?
Jo... för att det just handlar om förlegade könsroller. rotfl.gif

Exakt! Det är antagligen det som gör det lustigt.
*Stintan*
Tja det är bara det att alla inte inser att det är förlegade könsroller utan faktiskt tar det som en sanning. Det är ju därför det är viktigt att inte stötta sånt och bara skratta bort det.
Snöflinga
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2008, 15:50) *
Tja det är bara det att alla inte inser att det är förlegade könsroller utan faktiskt tar det som en sanning. Det är ju därför det är viktigt att inte stötta sånt och bara skratta bort det.

Kat blev matt och jag blir bara trött ... sleeping.gif Trött på alla som tar ett oskyldigt skämt som en kränkning av det egna könet duh.gif Var någonstans i bland de 11 kurserna finns det hemska ? Tror de flesta känner igen sig i någon punkt ...

Egentligen är detta petitesser och icket att ödsla energi på utan bara att beklaga dunno.gif Kan rekommendera en kurs som finns på riktigt och som lättar upp .... en "skrattkurs" laugh.gif
Netha
CITAT (Snöflinga @ 19-09-2008, 22:20) *
Kat blev matt och jag blir bara trött ... sleeping.gif Trött på alla som tar ett oskyldigt skämt som en kränkning av det egna könet duh.gif Var någonstans i bland de 11 kurserna finns det hemska ? Tror de flesta känner igen sig i någon punkt ...

Egentligen är detta petitesser och icket att ödsla energi på utan bara att beklaga dunno.gif Kan rekommendera en kurs som finns på riktigt och som lättar upp .... en "skrattkurs" laugh.gif

Gott skratt förlänger livet tummenupp.gif laugh.gif a0a.gif rotfl.gif

Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2008, 15:50) *

Stintan har naturligtvis helt rätt. Det faktum att ni inte vill inse det utan hellre skämtar bort det, är något jag tydligen inte kan hjälpa er att förstå.
Snöflinga
CITAT (Netha @ 19-09-2008, 22:24) *

Absolut kompiskram.gif
*Stintan*
CITAT (Netha @ 19-09-2008, 22:24) *

tummenupp.gif under förutsättning att man inte sätter skrattet i halsen.
Pia L
Det gäller väl att svälja rätt då flirting.gif
Dottern (22 år) tyckte ialla fall att den var skitrolig, men så har hon humor också och kunde mycket väl känna igen både sig själv och andra i beskrivningarna
blomkronan
Har inte läs denna tråd tidigare... kom in nu.
Jag håller med om att ett skratt förlänger livet giggle.gif

Om en person berättar en rolig historia, då skrattar jag rotfl.gif (om jag förstår den)
inte ifrågasätter jag dens betydelse!!!!!!
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 20-09-2008, 18:26) *
Det gäller väl att svälja rätt då flirting.gif
Dottern (22 år) tyckte ialla fall att den var skitrolig, men så har hon humor också och kunde mycket väl känna igen både sig själv och andra i beskrivningarna

Det säger ju allt tyvärr. Tragiskt är vad det är att vi inte kommit längre.
Magdis
Nej tydligen har vi inte kommit längre än att vissa har fastnat och inte kan släppa detta med "könsstereotyper".
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 20-09-2008, 19:19) *
Nej tydligen har vi inte kommit längre än att vissa har fastnat och inte kan släppa detta med "könsstereotyper".

"Det går inte att förklara något för den som inte vill förstå."

gammalt lärarordspråk
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 19:22) *

gammalt lärarordspråk

Å det gäller åt bägge hållen.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 20-09-2008, 21:12) *
Å det gäller åt bägge hållen.

självfallet smiley_small_hug.gif
Netha
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2008, 07:32) *
tummenupp.gif under förutsättning att man inte sätter skrattet i halsen.

Men herregud ... hur orkar man leva om man tar allt på så stort allvar.
Jeses så många gånger jag skrattat när jag läst roliga historier och ibland har jag också smygkikat
på Fräckisar och fått mig ett gott skratt.
Detta även om ämnet kanske .. om jag börjat analysera det ...
hade kunnat härledas till könsdiskriminering åt det ena eller andra hållet.
*Stintan*
CITAT (Netha @ 20-09-2008, 22:19) *
Men herregud ... hur orkar man leva om man tar allt på så stort allvar.

Vem har pratat om att ta allt på så stort allvar? Inte jag vad jag vet iallafall.
Nej du Netha jag skrattar dagligen åt en hel massa saker som jag tycker är roliga.
Man behöver ju inte nödvändigtvis sakna humor bara för att man inte gillar allt
som en del andra tycker är roligt.
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2008, 19:22) *

gammalt lärarordspråk

Ett annat gammalt ordspråk;

"Retar man sig på ting som är små ... då är man väl inte större än så." dunno.gif

Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 20-09-2008, 23:12) *
Ett annat gammalt ordspråk;

"Retar man sig på ting som är små ... då är man väl inte större än så." dunno.gif

Jag tycker definitivt inte att detta är en småsak, vilket du nog förstått vid det här laget....
Kat
CITAT (Snöflinga @ 18-09-2008, 22:27) *
Alla log inte utan såg tråden som ett verktyg att hålla förlegade srereotyper vid liv och Kat... sorry att du har svårt att skratta sad.gif men det kan jag inte göra så mycket åt ... Fast jag är imponerad av alla dina fina ord och skulle bli glad smile.gif om du ville utveckla den sista meningen du skrev om projiceringsigenkännandet ...

Ja, nu är det ju inte direkt så att jag vanligen har svårt att skratta eller att bristen på humor är signifikant för mig, men vill man tro det istället för att se resonemanget bakom, så känner jag inte att jag orkar bry mig nämnvärt...

Projektion handlar ofta om att man ser egenskaper i folk eller händelser som man förväntar sig se. Det är något som är extremt vanligt när det gäller könsroller, har jag märkt. Ofta försvinner undantagen och ofta, ofta styr man mer eller mindre omedvetet in sig själv och sin omgivning i mönster som man förväntar sig, istället för att se hur det verkligen ser ut, objektivt sett.

Jag känner igen vissa av de här personliga egenskaperna hos folk i min omgivning. Om jag funderar lite inser jag däremot att det inte har något att göra med könet på personen som har de här böjelserna. Däremot känner jag väl igen förväntningarna - projektionen.

Personligen tror jag att man ser skillnader för att man förväntar sig att se skillnader, snarare än att de faktiskt finns där. Jag är också övertygad om att de här förväntningarna faktiskt styr oss till att agera - eller åtminstone förväntar oss att vi och andra BÖR agera - på ett visst sätt i olika situationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon