mella-mella
Hej På Er Alla

Ganska tidigt i sommras redan när min röda/vita vinbärsbuskar samt mina krusbär hade börjat få bär så blev bladen totalt uppätna av något, dock inte de svarta vinbären.

Bären fick sitta kvar och smakade inte konstigt.

Är det någon som vet vad detta kan ha varit och hur jag ska kunna undvika att detta sker nästa år?

Det ser inte så tevligt att ha buskar utan blad.

ÄR mycket tacksma för hjälp.
Åsa, mälardalen zon 2
Krusbärsstekel dessa larver brukar det finnas många av på bladen och de äter glupskt, bekämpas genom att man regelbundet inspekterar bladen (även undersidan) och mosar larverna så snabbt man kan innan de gjort alltför stor skada (de gillar inte svarta vinbär men äter glatt på krusbär + röda och vita vinbär)

Bassam
det finns dock få grannar som har bärbuskar här i området de flesta verkar nöja sig med en gräsmatta och häck här, ev. har de 1-2 misskötta fruktträd (för många har stympat träden istället för att beskära).
mella-mella
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-09-2008, 16:58) *
Krusbärsstekel dessa larver brukar det finnas många av på bladen och de äter glupskt, bekämpas genom att man regelbundet inspekterar bladen (även undersidan) och mosar larverna så snabbt man kan innan de gjort alltför stor skada (de gillar inte svarta vinbär men äter glatt på krusbär + röda och vita vinbär)

Tack Åsa

Eftersom jag inte nu har några blad kvar nu hoppas jag att slippa dem nästa år, men ska undersöka buskarna noggrant då.

Det hjälper inte att spruta såpa eller något liknande på dem?
KURT
CITAT (mella-mella @ 16-09-2008, 13:20) *
Tack Åsa

Eftersom jag inte nu har några blad kvar nu hoppas jag att slippa dem nästa år, men ska undersöka buskarna noggrant då.

Det hjälper inte att spruta såpa eller något liknande på dem?

Nej knappast, på krusbärsbuskar brukar det gå så fort att man knappast hinner. Man kan brova att pudra med aska eller kalk när man ser larverna.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=74349
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror inte man kan hoppas så lätt att de inte återkommer, när de ätit sig mätta går de ner i jorden under busken för att förpuppa sig så det lär kläckas nya nästa år som flyger och lägger ägg. Enligt min erfarenhet så kan man nästan helt få bort dem efter några års ihärdigt klämmande. Nu kan jag ibland se några enstaka gnagskador ibland på något blad där det sitter några larver och då klämmer jag dem snabbt (det hjälper också att det är få av grannarna som har vita+röda vinbär & krusbär så det kommer inga flygande därifrån).
mella-mella
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-09-2008, 09:05) *
Jag tror inte man kan hoppas så lätt att de inte återkommer, när de ätit sig mätta går de ner i jorden under busken för att förpuppa sig så det lär kläckas nya nästa år som flyger och lägger ägg. Enligt min erfarenhet så kan man nästan helt få bort dem efter några års ihärdigt klämmande. Nu kan jag ibland se några enstaka gnagskador ibland på något blad där det sitter några larver och då klämmer jag dem snabbt (det hjälper också att det är få av grannarna som har vita+röda vinbär & krusbär så det kommer inga flygande därifrån).

Tack för snbabbt svar!

SUUCK!!! jag har inga grannar som har bärbuskar men har ändå fått dem.

Kan de ha följt med från plantskolan eftersom jag har relativt nusatta buskar?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-09-2008, 09:05) *

Tack för snbabbt svar!

SUUCK!!! jag har inga grannar som har bärbuskar men har ändå fått dem.

Kan de ha följt med från plantskolan eftersom jag har relativt nusatta buskar?
Bassam
jag ska bjöda naturliga medel till dig:
Den aktiva substansen i Insekt Effekt är ett naturligt extrakt från Chrysantemum-plantan, ett så kallat naturligt pyrethrum. Pyrethrum är verksam mot ett brett spektra av skadliga insekter. Det verkar omedelbart och medlet bryts ner inom 24 timmar.

Då medlet är bredverkande och både nyttodjur och skadedjur dör, bör det användas med eftertanke. Om du exempelvis har satt ut spinnrovkvalster eller bladlusgallmyggor i växthuset, bör du inte använda medlet, då dessa också givetvis dör.

Då medlet bryts ner så snabbt som på 24 timmar, kan man om det är ett mycket kraftigt angrepp spruta mot exempelvis bladlöss, trips och ”vita flygare” innan utsättning av nyttodjur. Nyttodjuren kan läggas i kyl till 1-2 dagar efter behandlingen och därefter sättas ut.

Medlet bör ses som en "nödbroms", vid tillfällen då nyttodjur inte kan fås, eller i perioder då de inte verkar tillräckligt bra t.ex. i växthuset om temperaturen understiger 15 grader C.

mella-mella
CITAT (Bassam @ 18-09-2008, 00:47) *
jag ska bjöda naturliga medel till dig:
Den aktiva substansen i Insekt Effekt är ett naturligt extrakt från Chrysantemum-plantan, ett så kallat naturligt pyrethrum. Pyrethrum är verksam mot ett brett spektra av skadliga insekter. Det verkar omedelbart och medlet bryts ner inom 24 timmar.

Då medlet är bredverkande och både nyttodjur och skadedjur dör, bör det användas med eftertanke. Om du exempelvis har satt ut spinnrovkvalster eller bladlusgallmyggor i växthuset, bör du inte använda medlet, då dessa också givetvis dör.

Då medlet bryts ner så snabbt som på 24 timmar, kan man om det är ett mycket kraftigt angrepp spruta mot exempelvis bladlöss, trips och ”vita flygare” innan utsättning av nyttodjur. Nyttodjuren kan läggas i kyl till 1-2 dagar efter behandlingen och därefter sättas ut.

Medlet bör ses som en "nödbroms", vid tillfällen då nyttodjur inte kan fås, eller i perioder då de inte verkar tillräckligt bra t.ex. i växthuset om temperaturen understiger 15 grader C.

Tack så mycket detta ska jag lägga på minnet och använda till våren jag har inga nyttodjur så för mig är det inga problem.

Åsa, mälardalen zon 2
Pyretrummedel brukar inte vara så jätteeffektivt mot stekellarver, möjligtvis kan det funka bra när larverna är förhållandevis nykläckta + pyretrummedel måste träffa larverna för att det ska ha effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon