Full version: Höstglöd
tepa
Hej

Idag har jag köpt en blommande Höstglöd. Letat på nätet skötselråd. Hittade ett där det stod att den ska ha det så ljust som möjligt även på vintern. Ett annat sa att från mitten av september ska man ha den i totalmörker minst 14 timmar i dygnet !!! Jag antar då att det gäller en sådan Höstglöd som inte har börjat blomma ännu. Men min blommar ju, så inte ska jag väl ha den i totalmörker så många timmar ?! Vad gäller ? Hur länge blommar den? Sen ska den ha det svalt, ca 15 plusgrader, när den blommat klart. Kanske ska den ha det mörkt igen då för att blomma om på våren ? Höstglöd och Våreld är väl exakt samma växt ? Hoppas någon kan reda ut begreppen för mig. Tack.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
den brukar blomma av sig själv till våren . min ena som inte finns längre men som jag sparade,, lät jag stå svalt under vintern och då fick den enbart dagsljus. det klara den sedan på våren satte jag ut den och då blommande den vackert . har du inget svalt ställe kan du låta den stå kvar i fönstret och skötden som en vanlig växt . dom brukar klara sig i ett par år men blommar lite sämre äldre dom blir , men då kan man kanske klippa ner dom .

våreld och höstglöd är samma växty .
tepa
Hej Flaxx

Tack för ditt svar. Jo, jag har ett lite uppvärmt rum i garaget, 10-12 grader, dit jag har tänkt sätta den sen när den blommat klart. Nu står den i vardagsrumsfönstret, som vätter mot sydväst.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Min Höstglöd blommar ännu och så har den har vuxit på höjden. Men jag har tre blomlampor i fönstret där den står. Är det dumt med extrabelysning för Höstglöd ?

Hälsn Tepa
ingrids
Vad jag gjorde med en höstglöd som tappat blomkraften var att göra om den till "bonsai". Bladen blir mindre efterhand och "stammarna" blir knotiga av sig själva. Ingen bonsaiexpert med självaktning skulle väl kallat den för bonsai men den var rätt kul och lättskött.
Lady Hamilton
Höst/vår glöd Växten har olika namn olika tider på året. (det där med ljus o mörker är nog endast för att kunna "styra" när blomman skall blomma) När jag köpt en planta som jag tycker har vacker färg och vill spara plantan, så klipper jag ner den efter den har blommat färdigt. Sedan håller jag efter bladen så att växten håller fin form. Låter växten i övrigt stå kvar på samma plats och sköter om den som vanligt. Efter ett tag så bildas nya knoppar och den blommar om i samma underbara färg. Jag tycker att den är en väldigt lättskött och tacksam växt
Lyck till!
tepa
Hi hi, Ingrids, Bonsai, låter fyndigt.

Lady H, inte har du väl haft extraljus till din ? Knopparna bildas väl när det är 12-14 timmar mörkt i dygnet. Om jag förstått saken rätt. Men tänkte om plantan kanske blommar längre om den får extraljus ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
min har slutat blomma nu och det gjord dem redan i början av sept . har den inne svalt och mörkt nu . och den vilar nu . lever än och är grön och fin . sedan brukar den börja blomma när ljuset kommer .

jag tror din klarar sig utan extra ljus .
tepa
Tack, Flaxss. Du tror inte den börjar tappa sina blommor om jag flyttar den till ett mörkare ställe ? Jag menar, av chocken av att plötsligt få mindre ljus ? När den blommat klart ska jag också sätta den svalt och mörkt. Så blommar den väl igen till våren.

Mvh Tepa
Lady Hamilton
CITAT (tepa @ 04-11-2008, 12:24) *
...Lady H, inte har du väl haft extraljus till din ?....Hälsn Tepa

Nej inget extra ljus utan de står placerade i samma fönster hela tiden. Visst det dröjer ett tag men de blommar om. Jag gör samma sak på jobbet Där finns stora fönster som plantorna står i (naturligtvis blandade med många andra blommor) och när "glöden" blommar som vackrast ställer vi fram krukorna så att gästerna får njuta av blomningen. Om man gör på mitt sätt så kan man ju inte styra blomningen exakt utan den kommer när plantan tycker att det är lagom. Detta förfaringssätt har gjort att jag har plantor som överlevt i flera år. Bara man håller efter formen så håller det sig riktigt snygga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 04-11-2008, 12:54) *
Tack, Flaxss. Du tror inte den börjar tappa sina blommor om jag flyttar den till ett mörkare ställe ? Jag menar, av chocken av att plötsligt få mindre ljus ? När den blommat klart ska jag också sätta den svalt och mörkt. Så blommar den väl igen till våren.

Mvh Tepa

ja du kan ställa undan den efter den blomamt . men den klara sig även fint som Lady Hamilton skrev och som jag skrev innan ockås .

så här blommade min i somras ( min nya köpt i år ), som jag nu i okt satt in för vintervila
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27...21110308.jpg?90
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27...21642364.jpg?90
tepa
Hej Lady H. Så då måste dom inte ha den där vinterkylan plus 10-12 grader för att blomma så fint ? Jag antar att dom du har på jobbet står i samma fönster året om. Tänker nog ändå sätta mina svalt, och klippa till den till vacker form före det. Då borde min rimligtvis klara av att blomma fast jag ställer den en bit in i rummet, ni ställer ju också fram dem på jobbet ! Tack, Lady H !

Mvh Tepa
Chivvie
Ett tips om du har en planta du gillar, så är de väldigt lätta att föröka och få nya fräscha plantor. Bara klippa av lite sticklingar och sätta i vatten, så kommer det snart rötter och du har nya krukväxter.
Lady Hamilton
Jätte bra tips! tummenupp.gif Då behöver man inte hålla på att "frissera" plantor som blivit för "otympliga"
tepa
Hej

Jag lyckades inte så värst bra med att övervintra min Höstglöd i orange färg. Påtade ner några blad, som såg friska och fina ut, stammen kändes helt ihålig och död, i samma kruka. De är gröna ännu. Jag skrev att jag skulle köpa en ny. Nu har jag gjort det, men det blev en Våreld istället i liknande färg.

Hälsn Tepa

Hej igen !

Köpte också en rosa Höstglöd till Jul. Den har fått vara kvar i svala sovrummet i fönstret över vinter. Och under över alla under !! Mirakel !! Den har fått knoppar nu ! yahoo.gif

Hälsn Tepa
tepa
Så var det väl dags igen då, att börja tampas med Glödarna. Höstglöden, den rosa, blommade nog i våras, inte så mycket, men den blommade. Vårelden har i princip blommat hela sommarn, finns lite blommor ännu. Båda står i sovrummet utan extrabelysning. Ska bli spännande att se om det börjar komma knoppar. Jag har inte friserat dom, men nog har dom vuxit.

Hur står det till med er "Glödar" ? Knoppar på gång ?

Hälsn Tepa
pejori
Mina är färdigblommade för i år, men jag ska göra ett test och låta en liten rackare stå kvar ute i vinter.
Dom andra tas in när det börjar bli minusgrader, jag har bara mina som uteväxter. tummenupp.gif
Myosotis
Jag har en mini i gult som jag köpte i våras, den blommar fortfarande men är inte så vacker i formen längre. Jag har nog aldrig lyckats att få dem att blomma om, men det verkar ju inte så svårt, ska försöka. Det är en favorit, det var min allra första egna blomma när jag var barn (den var röd).
tepa
CITAT (tepa @ 06-09-2009, 13:46) *
Så var det väl dags igen då, att börja tampas med Glödarna. Höstglöden, den rosa, blommade nog i våras, inte så mycket, men den blommade. Vårelden har i princip blommat hela sommarn, finns lite blommor ännu. Båda står i sovrummet utan extrabelysning. Ska bli spännande att se om det börjar komma knoppar. Jag har inte friserat dom, men nog har dom vuxit.

Hur står det till med er "Glödar" ? Knoppar på gång ?

Hälsn Tepa

Hej

Min Höstglöd har inte tillstymmelse till knoppar ! Min Vårelds blomklase har i det närmaste vissnat bort. Finns det något man kan göra för att få dom att blomma om ? Ska man ha dom mörkt ett visst antal timmar, som Novemberkaktusen ? Finns det inge man kan göra ...suck.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Min Höstglöd har fått lite knoppar på en par ställen. Står nu i 16-17 graders värme. Är det för kallt ? Kommer blommorna att slå ut ?

Hälsn Tepa

.
tepa
Hej

Sega rackare, dom där blomknopparna. Ännu inte slagit ut.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu först har knopparna slagit ut, flyttade den till sovrummet för fyra veckor sen. Jag planterade om den också, men
det gjorde tydligen ingenting. Vårelden har nyligen fått knoppar.

Hälsn Tepa
Mårbacka
Kul att läsa om dina kalanchoen! Ett tips är att ha dem utomhus nu under sommaren, då kommer de att blomma oavbrutet som sommarblommor! De är mycket vackra blommor tycker jag! blomma.gif
tepa
[attachment=48591:mars_093__Medium_.jpg][attachment=48591:mars_093__Medium_.jpg]
Hej

Här en par bilder på min fullt utslagna Höstglöd. Oj vilken tid det tog!

Hälsn Tepa

.
Alexander-VG-zon3
så vacker, och du har skött dom bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon