Thé
Allmänt tycker jag att det finns färre vita rosor än i andra färger, och jag skulle behöva tips på en vacker vit ros som blir max 120 cm och som jag skulle kunna sätta en liten grupp av. Jag har funderingar kring Claire Austin, är det någon som har närmare kunskap om den? Det verkar vara en myskroshybrid och jag tänkte mig i och för sig inte något som ser ut som en myskros, har redan ratat Prosperity som jag annars tyckte var en av de finaste, men vill inte ha mer mysk i närheten av Ghislaine de Féligonde. Tror dessutom att den blev lite stor.

Jag har noterat Kajsas polyanthafavorit från Poulsen (kommer inte ihåg namnet), men det var något med den, kanske tyckte jag inte att den såg tillräckligt romantisk ut? Karen Blixen går bort, den är för stel, Memory såg jag på Fredriksdal och den verkade mycket svårflirtad, alla exemplaren bestod av några få pinnar som blommade med var sin blomma.

Hmm, det står lite still, jag vet att jag har letat och inte hittat något. Den ska helst blomma om, tycker jag. Finns det några vita Portlandrosor?
Ezereht
Tycker det finns massor av vita rosor! Jag försöker köpa rosor med färg men hamnar jämt på vita till slut i alla fall smile.gif

Har du kollat de vita Cover-rosorna eller Katharina Zeimet? Katharine blommar som besatt och är såå söt.

Doftar inte så mycket men du har ju Ghislaine som gör det.

Memoire såg jag på Gotland, där trivdes dom och var underbara, men jag har också förstått att dom kan vara lite svårflirtade. Men dom var stora där, mer buskros nästan än rabattros.

Gråsten:

Större än 1.20 men finns ju Mme Hardy också och en del andra.
Adelina
CITAT (Thé @ 15-09-2008, 15:46) *
Allmänt tycker jag att det finns färre vita rosor än i andra färger, och jag skulle behöva tips på en vacker vit ros som blir max 120 cm och som jag skulle kunna sätta en liten grupp av. Jag har funderingar kring Claire Austin, är det någon som har närmare kunskap om den? Det verkar vara en myskroshybrid och jag tänkte mig i och för sig inte något som ser ut som en myskros, har redan ratat Prosperity som jag annars tyckte var en av de finaste, men vill inte ha mer mysk i närheten av Ghislaine de Féligonde. Tror dessutom att den blev lite stor.

Tycker minsann inte att Claire ser ut som en myskros. DEn ser mer ut som en vanlig Austin.

Jag har noterat Kajsas polyanthafavorit från Poulsen (kommer inte ihåg namnet), men det var något med den, kanske tyckte jag inte att den såg tillräckligt romantisk ut? Karen Blixen går bort, den är för stel, Memory såg jag på Fredriksdal och den verkade mycket svårflirtad, alla exemplaren bestod av några få pinnar som blommade med var sin blomma.

Hmm, det står lite still, jag vet att jag har letat och inte hittat något. Den ska helst blomma om, tycker jag. Finns det några vita Portlandrosor?

Det finns faktiskt en vit Portland som heter White Jaques Cartier. Har den hemma och den växer och ser ut som J C den rosa, fast den är vit. Remonterar fint, doftar, och är allmänt helt bedårande. Känns som att det kan vara den du söker smile.gif

Thé
Ezereht, tack för bilden på Gråsten. Den ser så konstgjord ut på Poulsens produktbild, men din var ju riktigt fin smile.gif Hur hög blir den? Står 50-90 cm på Rosenposten.

Adelina, kan det vara White Jacques Cartier jag letar efter? Ja, kanske det! Ska slå upp den i LÅG och se vad som står. Tack!
Ezereht
Alla rosorna där var höga så i god jord och varmt läge skulle jag sikta på den övre höjden då. Generellt tycker jag när det står olika höjder har mina rosor blivit mot den övre höjden. Dom växer på bra, bara dom har trevlig jord. Sen får jag ju se vad som fryser bort i vinter.

Skulle faktiskt själv vilja ha ta i en riktigt låg ros.. nästan markkrypande. Men har inte hittat nån. Ska gå och kika i Kajsas album miniatyrer igen, men mycket där klarar inte zon 5 har jag för mig.
noranettan
Jag tycker också att Austinrosen Glamis Castle är en himla fin vit ros. Den blommar överdådigt just nu, men jag har ingen bild tyvärr.
Thé
Aha! Kanske går att kombinera med Claire Austin som verkar något högre? Jag får så många vilda idéer...
Kajsa
Jo det var nog Katharina Zeimet du tänkte på men bor man i Skåne borde man kunna ta något annat, den rosen är väl mer för oss med lite kallare klimat zon 5 ros, det är annars en toppenros, kan bli 1.20 hög har jag sett här.

Whinchester Cathedral, Austinros ca 1.20 x 1.20 kan få en rosa strimma i kronbladen och just det är fint.

Karen Blixen, har två ex som hängt med länge nu men skulle säkert gilla Skåne mera. Flott ros som växer rakt, stelt, 1 m eller mer, svag doft. Tehybrid så den är pjoskig med bra jord.

Macy´s Pride har lite gult i knoppar men är mest vit. Helt frisk vad jag sett två somrar, en ny ros från USA, Easy Elegance ros och rotäkta, blir ca 1.20. En stooor favorit, blir som en högre rabattros, finns hos Hortogreens.

Hebe´s Lip, en Damascena ros och blommar en ggn. Kryddig doft, blir en buske ca 1.20 och lika bred, får nypon. En annan vit är Leda du hittar den i album/Damascena rosor.

Aspirin Rose är fin med aningens lite rosa i mitten, blir ca 1 m eller högre, frisk.
En annan mycket frisk ros är Lions Rose/vit, finns i mitt album/Floribunda rosor

La Paloma, ska vara en zon 4 ros men den är ganska klen här. Doftar lite, ca 80 cm. Passar bättre i din zon.

Jag köpte Claire Austin av Flora Linnea i våras, den blev ganska rosa och jag är osäker om jag fick rätt ros ? Den har nya knoppar nu så jag väntar på att ta nya bilder. Det är ingen myskros utan en rabattros ca 1 m.
Kajsa
Jo det finns en liten buskros som är söt

Jacqueline Du Pré

Den tillhör gruppen Moderna Buskrosor, hos mig blir den ca 1.20 men kanske högre i din zon
den har långa ögonfransar. På slutet av sommaren kan den få svartfläck vissa år, då klipper jag ner hela rosen och den kommer snällt upp året efter, ser i nya LÅG att den inte alls är så ömtålig som jag trott.

I framkanten kan man ha en liten ros, dessa köpte jag i våras

Hill, blir bara ca 50 -70 cm

Bright Cover också ny i vår, mycket läcker också låg
Båda är Poulsenrosor
Ezereht
Jacqueline Du Pré den var snygg!! Så söt! wub.gif
Thé
Åh, Jacqueline du Pré!! wub.gif Hjälp, vad den var söt. Måste kolla upp den. Och jag som mest gillar riktigt fyllda rosor...

EDIT: Jag tog nog inte i tillräckligt mycket. Den är ju sanslöst fin! Jag MÅSTE ha en sådan. Hade ingen aning...
Erika i Sandviken
Men Clair Renaissance är väl ingen vit ros,är inte den svagt svagt aprikos.

Jaquline du Pré,är kalas fin inte regn tålig med blommar länge,blommar fortfarande här idag i zon4.Så i lägre zon måste de vara oslagbar.Jag har min ihop med Dainty Bess,så mycket romantiskare än så blir det inte biggrin.gif

Dainty Bess
[attachment=24383:DaintyBess.JPG]

Annars är ju Karen Blixen en fin vit ros och Irene av Danmark,Iceberg,LionRose är väl också vit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon