Jag har en rabatt som ligger bredvid en hög tujahäck och precis invid häcken är det skugga nästan hela dagen, bara någon timme sol tidigt på morgonen och kanske lite på kvällen.
Finns det några högre perenner som trivs i skuggan? De ska helst vissna ner på vintern eller gå att klippa ner på våren eftersom vi tänkte klippa häcken i april och då måste komma till. Jag funderar på olika sorters höga gräs, men de jag hittat har sol till halvskugga angivet.
Jag skulle gärna vilja ha något som blir 1-2 meter högt, som kan samsas med en skuggtålig ros som står lite längre bort från häcken. Växten får förstås mer sol upptill om den växer sig hög, men det blir nog relativt sen start på våren.
Tidigare stod där en plymspirea men den var extremt ynklig och blommade i princip inte alls, så den tog vi bort.
Aqvakul
15-09-2008, 15:46
Plymspirea är hög och tål skugga.
Tack, men tidigare ägare hade satt en sådan och den var väldigt ynklig, kom extremt sent och blommade nästan inte alls, så den trivdes tydligen inte där. Vi tog bort den.
Irene_L
15-09-2008, 16:43
Silverax, Cimicifuga, ska tåla att stå i skugga. Den blir 150 cm hög.
Hittade en sida om växter som trivs i skugga:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist.../skuggigt-lage/
Just det, jag tittade på silverax i våras, men var för snål. Jag skulle köpa så mycket annat och alla plantorna kostade över 100 kronor. Men nu har jag kanske gjort en liten återhämtning

Bra länk, det finns mycket att ta vara på i den. Tänkte även skaffa vipprams i våras, men plantorna såg tråkiga ut. Får göra ett nytt försök
ingrids
16-09-2008, 08:07
Jag har precis satt en rodgersia, olika sorter finns som blir 80-120 cm ungefär. Kommer sent på våren och bör inte vara ivägen för din häckklippning. Sen finns det ju de likaledes sena funkiorna och ormbunkarna där det finns sorter upp mot metern.
Gunilla T
16-09-2008, 08:07
Det är nog inte skuggan som är problematisk utan thujahäcken. Thujor har ett expansivt rotsystem och det är svårt att odla nära en thujahäck om man inte har lagt ner en rotspärr.
Gissar att det var detta som gjorde att spirean inte klarade sig. Silveraxet kräver oerhört mycket fukt för att bli vackert och tvivlar på att det kan trivas bredvid thujorna.
Du bör leta efter växter som tål både skugga och torka - kommer inte på någon just nu.
ingrids
16-09-2008, 08:40
Hm, tänker just att du har rätt Gunilla, och då var rodgersian ett mycket dåligt tips från min sida. Torr skugga har vi haft i andra trådar och jag vill minnas att just höga perenner inte var så lätt. Låga, som daggkåpa, vissa alunrötter och nävor, kan jag dock tipsa om.
vanjalarsa
16-09-2008, 08:58
hej
Jag föreslår Rosenflockel. Den blir hög och frodig. Står stadigt utan att bindas upp.
Du kan väl plantera den en bit in ifrån thuja häcken och lägga på lite mer jord. Rosenflockeln blir stor och bred. Fin att ta in av också om man vill det. DEn kommer igång fram på sommaren och har sin praktfulla blomning på eftersommaren. Inte i vägen i April.
mvh vanjalarsa
ingrids
16-09-2008, 09:09
Är inte rosenflockel också en sån där fuktälskare? Tror jag har läst det någonstans.
vanjalarsa
16-09-2008, 09:28
TRor att det funkar om du lägger extra jord.
mvh vanjalarsa
Det där med torkan är ett problem, vi har dessutom sandjord. Mossa trivs dock väldigt bra i tujahäckens skugga, tyder inte det på att där är lite fuktigt? Men det kanske blir svårt att få upp några större växter där, om tujorna snor allt.
EDIT: Såg just att rosenflockel ska stå soligt. Men det blir nog en del sol högst upp om den är hög
CITAT (ingrids @ 16-09-2008, 10:09)

Är inte rosenflockel också en sån där fuktälskare? Tror jag har läst det någonstans.
Efter att ha haft min rosenflockel i flera år planterad extremt torrt miljö blev jag varse att de föredrag fuktig miljö.....hepp!
Mina plantor har varit två meter höga i torr miljö, hur j-la stora blir de då i fuktig miljö?
Plantera du rosenflockel, det är en mycket trevlig, frisk och robust växt.
Men det är väl inte helt fel att gräva ner en rotbarriär mellan perenn och tujahäcken, samt jordförbättra.
Chamomille
16-09-2008, 12:32
Vippslide? Eller Parasollblad, Jätterams, Praktnäva (inte såå hög kanske)
Jag kanske provar med rosenflockel. Förargligt bara att min mor frågade i våras om jag ville ha och jag tackade nej för att jag inte tyckte att den var så himla fin på bilderna...
Vipprams slog jag upp och kom fram till att jag inte vågar prova. Verkar vara svår att få bort om man ångrar sig.
Däremot ska jag prova trebladsspira, Gillenia trifoliata. Det slog mig att jag har läst att den är fin, även om den inte blir sådär våldsamt hög.
Ophelia
19-09-2008, 19:10
Annars kan du ju försöka hålla Vippsliden under herrans tukt och förmaning genom att plantera den i hink som du gräver ner. Du kan ju även ha skuggtåliga växter som gillar fukt om du ger dem en rejäl blöta då och då samt ser till att gräva ur jorden och ge dem den bästa tänkbara omsorgen. Alla växter behöver du kanske inte gulla med men du kanske kan ha någon som kräver lite omsorg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.