Full version: Vildros?
Ylva-Li
Jag skulle vilja ha en klätterros som känns lite vild och bohemisk. Den måste trivas i soligt läge med torr sandig jord och den får gärna växa okontrollerat. Jag kommer inte att kunna pyssla om den mer än ungefär en gång i veckan så tålig måste den också vara.

Själv tänker jag på de vackra doftande vresrosorna som växte i Falsterbo när jag var liten. Kan man få tag på såna? Kan de växa i en inte riktigt lika sandig jord i Malmö? Finns det någon hake med dem, tex att de sprider sig överallt och retar upp grannarna?

Andra förslag emottages tacksamt. Jag har gått igenom roslistan men där står inget om vilken jordmån rosorna behöver och jag vill inte plantera en ros som bara vantrivs.

Hälsningar/ Ylva-Li
Aqvakul
Vill du ha en gigantisk klätterros som klarar ganska mager jord, så föreslår jag Brenda Colvin. Lite får du dock jordförbättra och gödsla.

Ännu anspråkslösare är vresroserna, men de blir ju inte så höga.
Karin i Östuna
Hybrida är lite vild och starkväxande.

Venusta Pendula är även den vild och vacker

Båda dessa är engångsblommande. Jag kan dock tipsa om en ide. Min pappas fru har en långtidsblommande Klematis i hennes Venusta Pendula. Effektfullt.

Finns även höga busktosor av vresros stuk. Men de är många buskrosor än klätterrosor. William Buffin är dock klätterros. Kanske kan vara något om de gillar färgen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon