Full version: Gulnande thujor
Skruttis
Någon som känner igen symptomen på denna thuja? Detta fenomen fick vi förra hösten också på ett par andra plantor varav en dog på våren. I år sitter inte de drabbad plantorna på ett och samma ställe utan det är utspritt på ett exemplar här och var.
Då det är lite knöligt att byta ut 3 m-exemplar mitt i en häck vore jag tacksam om nån kan hjälpa oss med vad som är galet så vi förhoppningsvis kan rädda våran enormt nödvändiga avgränsare. help.gif
Madeleine1
Kissande hund? Thujor är känsliga för salt.
Bassam
Jag ser att de behöver lite ersättning vatten under vår och sommar.
H:Bassam
Bengt i Särö
Hej Skruttis.
Det har hänt någon olycka av något slag,Det är rätt som Madeleine påpekar om salt,men det förutsätter att
thujan hade skadats mycket längre sträcka,tänk över olyckan så kaske der klarnar.
Hälsningar
Bengt i Särö
Skruttis
Tack för era svar/idéer.

Hund, nja, grannen får hundbesök ca 3 gg/år. Var den gör sina behov vet jag inte. Frågan är om det räcker med det.

Vatten, jo vi vattnar rikligt under både vår/sommar-säsongen. Vi har eget vatten så inte ens i år har vi varit tvungna att acceptera torka. Är det en torr höst (inte i år) så får de extra vatten även då.

En olycka, oj vad i hela friden skulle det kunna vara? Vi har bara två plantor som en gång för 3 år sedan blev påkörda och några grenar skadade. De sitter ca 10 m ifrån denna planta och de har aldrig sett sådana här ut.
Från våran sida kan jag inte komma på något som skulle kunna hänt.

Vad våra grannar gör på andra sidan häcken är det annat med. Det är en slänt som de inte brukar ens klippa, den består till stor del av myrbon. Skulle det kunna vara att de sprider ut något, typ myrr, mossbekämpningsmedel etc? Men oavsett, varför drabbar det bara vissa plantor vissa år?

Mycket tacksam om ni har fler åsikter!
Bassam
Brabant häckar är dåliga tjujör sorter som de har problem med gula färger med fram tiden.
H:Bassan
Bengt i Särö
Hej Bassam
Tyvärr så har du alldeles fel när det gäller BRABANT det är den bästa thujan till häck förutsatt att det är
sortäkta,jag tvivlar på att det är BRABANT den är alldeles för gles enligt fotot,det förekommer mycket
skojeri med växter nuförtiden,det är nog vanlig Thuja occidentalis den var vanlig för 10-15 år sedan och
den klipptes alltid för den blev alldeles för gles.
Bengt Krook
vanjalarsa
hej

Följer med stort intresse det ni skriver om gulnande thujor.
Har själv thujor som jag planterade i våras . DE har nyligen gulnat på flera ställen. OBS: jag har vattnat ordentligt.

NU undrar jag om det kan vara ide att klippa bort det gula och hoppas att det kommer nya (gröna ) grenar.?
Jättetacksam för tips!

MVH Vanjalarsa
Bassam
Hej Bengt: det är stort skillnad mellan vad man studera och läsa och vad haft man under praktiken, jag jobbat i trädgård hus och kontakt med flera kompisar varje dag och studerat, och fick den här beslut, men det är inte stor problem, men vi ska försöka hjälpa mina kompis: på varför tujor gulnar:
1 Tujan gillar lite fuktigare jord och den får aldrig helt torka ut! det ska man kola så att de inte står på en stenröse längre ner i marken? 2Skydda mot vårsolen de första vårvintrarna efter planteringen dålig jord. Så ni får gödsla som första åtgärd, men ni bör kolla hur det ser ut i "under jorden". så att de inte står på en stenröse längre ner i marken?
3 Tujor är extremt torkkänsliga, så de ska ha jord som håller fukten och man måste vattna vid torka. Kan de under en period ha drabbats av torka? Eller har de fått för mycket vatten? Båda kan vara orsak till att bladen gulnar nertill.
4 kola på rötter om de är friska eller attackerad från maskar eller SVAMP, om de attackerad så växt kan inte ta vatten och näring från jord så växt blir torkat.
5 man kan använda järnsulfat som hjälper växt som lägger i dåligt jord att ta järn som behöver, om växter saknar järn , de blir gul till brun färgen.
H: Bassam
vanjalarsa
Tack snälla du för jättebra tips !

mvh Vanjalarsa
Bengt i Särö
Hej Bassam.
Jag orkar inte svara på¨dina påstående,jag har planterat thuja i 50 år så jag vet vad jag pratar om,jag har
flera vänner som jag har planterat Brabant i närheten som jag bor och några vackrare häckar finns inte.
vanjalarsa
Med risk att bli tjatig..
MIna thujor har på sitsone blivit "missfärgade ". Som jag skrev en annan gång så har jag varit noga med vattningen.

DE har fått brons/kopparfärgade partier. NU är min undran kan det vara en naturlig reaktion med tanke på årstiden.? Finns det hopp om att det kan rätta till sig ?

DE är planterade i våras. DE var ganska stora vid planteringen.

Snälla svara!

mvh Vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon