EKLO
Vill bara kolla med er erfarna mänskor: Det kan väl inte finnas nån chans att få start på frön om man sår tvååringar ute nu - jag tänkte på digitalis, kungsljus, stockros...

erfarenheter mottages tacksamt
Alexander-VG-zon3
dom går att så nu ,, dom behöver ibland en vinter för att gro också .
Irene_L
Dom du har skrivit EKLO behöver inte en vinter för att gro. Mina har redan självsått sig nu i höst.
EKLO
CITAT (Irene_L @ 15-09-2008, 20:01) *
Dom du har skrivit EKLO behöver inte en vinter för att gro. Mina har redan självsått sig nu i höst.

Aha. Men vad betyder det egentligen - ett tydligt tecken på att jag inte ska så nu? Det känns ju kört, men det skulle förstås vara toppen om det fanns en chans att få dem att blomma redan kommande sommar...
Irene_L
Det glömde jag skriva giggle.gif Jag vet inte om dom klarar vintern om du sår nu...det beror på hur stora plantorna hinner bli innan det blir för kallt. Jag chansar och sår lite nu och klarar dom sig är det jättebra...annars sår jag nya i vår. Så testa med några frön...så gör jag tummenupp.gif
EKLO
CITAT (Irene_L @ 15-09-2008, 20:10) *
Det glömde jag skriva giggle.gif Jag vet inte om dom klarar vintern om du sår nu...det beror på hur stora plantorna hinner bli innan det blir för kallt. Jag chansar och sår lite nu och klarar dom sig är det jättebra...annars sår jag nya i vår. Så testa med några frön...så gör jag tummenupp.gif

Ett utmärkt förslag: Jag får både så och köpa frön - precis som jag har lust. Så¨sparar jag det mesta, om det skulle skita sig menar jag. Men det kan ju alltså eventuellt och med vissa förbehåll, kanske, möjligen gå, verkar det på dig - jag tar glatt fasta på det! tack.
Heda
EKLO, det finns bara ett litet men...det kan vara för kallt för att de ska gro. Men bara kanske. Många tvååringar verkar vilja ha 18-20 grader för att gro. Fast det gäller ju inte för alla...

//Heda
Alexander-VG-zon3
CITAT (Irene_L @ 15-09-2008, 19:01) *

smartast är ju att så dom nu ute i krukor så dom gror till våren . eller spara dom i kylen till våren . många gror bättre efter en vinter och när jag skrev att dom ibland behöver en vinter , så skrev jag lite otydligt menade allmänt alla tvåriga .

fröna klarar vintern och gror till våren . att så fröna nu så att dom börjar gro är nog ingen bra ide . om man inte kan ge extra ljuse och svalt efter uppkomst .
EKLO
Aj då. Jag vill ju så gärna ha småplantor nu i landet på hösten så att det blommar nästa år. Vad tror ni om täckduk efter utomhussådd nu (för värmens skull)?
Gåsis
Jag har ingen aning om hur det kan gro nu så långt söderut som du bor men jag skulle prova. En del tvååringar kan man lura att blomma redan första året om man sår dom riktigt tidigt på säsongen. Stockrosorna och digitalisen vet jag att det fungerar med, kungsljusen tror jag är lite långsammare men är inte säker.

/Åsa
EKLO
CITAT (Gåsis @ 15-09-2008, 22:29) *
Jag har ingen aning om hur det kan gro nu så långt söderut som du bor men jag skulle prova. En del tvååringar kan man lura att blomma redan första året om man sår dom riktigt tidigt på säsongen. Stockrosorna och digitalisen vet jag att det fungerar med, kungsljusen tror jag är lite långsammare men är inte säker.

/Åsa

Jo men visst det gör jag, tack för uppmuntran Åsa - jag testar med att peta ner lite fröer i backen till helgen helt enkelt - har beställt dem nu ikväll. Inget värre kan ju hända än att inget kommer upp, och då har jag frön kvar till våren och börjar om. Ska avge rapport!
Heda
Ja men visst! Om det är för kallt för att de ska gro nu, så gror de till våren! De klarar vintern finfint som frön och du kommer att ha en hel hög med småplantor fram i maj-juni!

Så gör jag med de tvååringar jag har i rabatterna. Jag sprider ut fröerna nu och till nästa sommar kan jag flytta runt småplantor som jag vill. Tänk på att det bara är det här året du får vänta på blommor, sedan är du ju så att säga ikapp och kommer ha nya småplantor varje år!! smile.gif Hos mig slutar det nästan alltid med att jag har alldeles för mycket utav nästan allt!! smile.gif

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon