stefffie
15-09-2008, 22:30
Hej
Som ny på sidan ber jag om ursäkt om mitt inlägg hamnat i fel kategori, visste inte riktigt var det hörde hemma.
Jag och två vänner funderar på att som projektarbete göra en laboration kring hur växter/grönsaker påverkas av kemiska bekämpningsmedel, ex. gällande näringsinnehåll, smak, svampar och bakterier.
Huvuddelen av laborationen ska ske nu under hösten, så frågan är om det öht är möjligt att odla någonting som kan användas till något vettigt? Naturligtvis kommer odlingen ske i (små)växthus, och de kommer få artificiellt "solljus" och värme.
Om det är möjligt, har ni något förslag på vad som kan vara lämpligt att odla? Det bör inte ta mer än 2 månader från odling till skörd.
MVH
//Stefffie
Åsa, mälardalen zon 2
16-09-2008, 07:25
Basilika eller asiatiska kålväxter som ex. mizuna, pac choi, tatsoi funkar att så i växthus nu på hösten och de brukar vara ganska snabbt skördeklara.
Fast jag vet inte vad du menar med små växthus är det såna där pytteväxthus man har på fönsterbrädan är det nog bara basilika som funkar kålväxterna blir ju ganska stora, även basilikan kan bli för stor för såna små växthus men den brukar klara klippning (skörd) ifall man ger den ljus och näring.
Solstorm
16-09-2008, 07:26
Rädisor är ju snabba.
stefffie
16-09-2008, 08:43
Tack så mycket för era svar!
Jag är inte säker på hur stort växthus det kan bli, men det är inte alls omöjligt att vi får tag i något större än "fönsterbrädeväxthus"
//Stefffie
Åsa, mälardalen zon 2
17-09-2008, 08:01
Tänk på att inte ha mer än 10-12 timmar ljus ifall ni odlar asiatisk kål. Dessa är långdagsväxter = de slutar växa och börjar blomma ifall det är lång dag.
Vilka växter som är lätta att mäta smak, näringsinnehåll, svampar och bakterier på vet jag inte. Det märks nog dessutom större skillnad på växter som har växt under en längre tid. Annars är ju basilika som någon redan nämnt en snabbväxande och lättskött växt.
Ni skulle ju kunna köpa en luftpump och göra några bubblare(en form av hydroodling), det skulle gå snabbare och sedan ha i de olika kemiska bekämpningsmedlen i bevattningsvattnet, så att man ser hur de påverkas. Man borde kanske kunna se någon skillnad då, men då får ni se till att använda en och samma planta, så att generna är desamma. Annars kanske det kan bli svårt att skilja på vad som är genetiska skillnader i plantorna och vad som påverkats av miljön. Men att driva upp en basilikaplanta går snabbt, de rotar sig även snabbt så att ni kan ta sticklingar ifrån en och samma planta. Om man hinner på två månader vet jag inte, men om ni får tag på en planta att ta sticklingar av(sno från sådana där örtgårdar) så hinner ni absolut.
Nu pratar jag säkert massa dumheter, men det var bara något som poppade upp i mitt huvud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.