Full version: Rönnbär?
Azur
Har ni rönnbär på vilda rönnar där ni bor?

Jag har nämligen just insett att inte en enda av de flera hundra rönnarna kring vårt hus i Uppland bär några bär. Odlade rönnar här i Täby har bär, men inte de vilda här heller såvitt jag kunnat se.

Är det ett dåligt rönnbärsår i år?
KURT
Nej det är ovanligt gott om rönnbär i år, och det är ju tur när det också finns så mycket äpplen som det finns i år.
Ingrid Zon3
Gott om rönnbär här (Sollentuna). Har dessutom en känsla av att de rodnade väldigt tidigt i år men det kan jag inte bekräfta.
CITAT (KURT @ 16-09-2008, 06:04) *
Nej det är ovanligt gott om rönnbär i år, och det är ju tur när det också finns så mycket äpplen som det finns i år.

Kurt, varför är det tur?
Chamomille
CITAT (Azur @ 16-09-2008, 01:45) *
Har ni rönnbär på vilda rönnar där ni bor?

Jag har nämligen just insett att inte en enda av de flera hundra rönnarna kring vårt hus i Uppland bär några bär. Odlade rönnar här i Täby har bär, men inte de vilda här heller såvitt jag kunnat se.

Är det ett dåligt rönnbärsår i år?

Här hos oss (Tyresö) är det inte mycket vilda Rönnbär. De som finns är dessutom rätt "risiga" - svartfläckiga, skrumpna (bruna) och allmänt tråkiga. Däremot som du skriver så kryllar det av Rönnbär på träden som är odlade (i Sköndal såg jag). Man får väl tjuva lite i nån allé whist.gif

Edit: Tangenterna sitter på fel ställe idag igen.
KURT
CITAT (Ingrid Zon3 @ 16-09-2008, 06:01) *
Gott om rönnbär här (Sollentuna). Har dessutom en känsla av att de rodnade väldigt tidigt i år men det kan jag inte bekräfta.

Kurt, varför är det tur?

Om det är ont om rönnbär så går rönnbärsmalen på äpplena i stället.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-09-2008, 07:14) *
Här hos oss (Tyresö) är det inte mycket vilda Rönnbär. De som finns är dessutom rätt "risiga" - svartfläckiga, skrumpna (bruna) och allmänt tråkiga. Däremot som du skriver så kryllar det av Rönnbär på träden som är odlade (i Sköndal såg jag).

Instämmer, jag har flera rönnar på tomten men inte en skymt av bär sad.gif Jag har också sett vid Sköndal, tror vi åker samma väg... smile.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-09-2008, 08:52) *
Instämmer, jag har flera rönnar på tomten men inte en skymt av bär sad.gif Jag har också sett vid Sköndal, tror vi åker samma väg... smile.gif

biggrin.gif Jag såg särskilt mycket på Bagarfruvägen från centrum och norrut (hemåt). Ska nog åka dit nån natt...
skogstroll
bagarfruvägen.... hmmm vi kanske kan synkronisera giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-09-2008, 09:06) *
bagarfruvägen.... hmmm vi kanske kan synkronisera giggle.gif

Jaa biggrin.gif . Dit lär jag väl åka titt som tätt.
Myosotis
Massor av rönnbär här.
vitpilster
På lidingö finns det i år massor av rönnbär som växer fritt. Om de är den odlade sorten har jag ingen aning om. Men rönnbär i överflöd finns det.
Gillan
Här är det också gott om rönnbär och mig veterligen är det endast vilda vi har ( ursäkta den dåliga bildkvaliten ( glöm inte bort att klicka på bilden tummenupp.gif ))

[attachment=24316:2008_09_...002_ODLA.JPG]
skogstroll
intressant... jag har ett flertal rönnar hemma som inte alls vill ha några bär... får kanske kolla lite närmare om de är på gång smile.gif
embees
Här har de vilda rönnarna gott om bär, men min Ullungrönn har inte en enda.
Lady Hamilton
Även här i Högakusten finns det gott om Rönnbär och vad jag vet så finns det enbart Vilda träd
Azur
CITAT (Chamomille @ 16-09-2008, 07:14) *
Här hos oss (Tyresö) är det inte mycket vilda Rönnbär. De som finns är dessutom rätt "risiga" - svartfläckiga, skrumpna (bruna) och allmänt tråkiga.

Det låter som om det kan vara ett rätt lokalt fenomen.

Det här med "svartfläckiga, skrumpna och bruna" är intressant - jag gick och tittade på odlade rönnbär här i Täby (finns rönnbärs-alleer på flera platser runt täby centrum), och även de odlade hade mängder av bär som såg angripna ut; på vissa träd verkar inte ett enda bär vara OK. Jag misstänker det har nåt med det 'ryckiga' vädret i år att göra (först en blöt och kall vår, sen en rekordhet och torr juli, och slutligen en rekordblöt och kall augusti)?
Felicia M
Tycker jag har sett mycket rönnbär här i Huddinge, men vilka rönnar som är vilda och vilka som är ovilda har jag litet dålig koll på.... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon