Full version: Flytta klätterros
Helena N
Jag planterade tidigt i somras en White nights. Den har tagit sig jättbra och blommat rikligt hela sommaren med underbara blommor. (Verkligen en fin ros!) Tyvärr inser jag nu att jag skulle vilja flytta den. Den kommer så småningom få det lite trångt där den står, tror jag, och nu har vi byggt ett staket med spaljé ovanpå där den skulle passa så bra. Den får mer sol där också. Jag funderar då på hur länge jag ska vänta med flytten. Den blommar fortfarande för fullt och har flera knoppar på gång. Ska man vänta tills den blommat klart? Ska jag beskära den i samband med flytten eller vänta med att beskära den till våren när den ska börja växa igen? Hur mycket ska jag beskära den? Jag skulle uppskatta att den nu är drygt en meter hög och ganska väl förgrenad och buskig. Jag vill förstås sköta den här flytten på ett sätt som skadar rosen på sikt så lite som möjligt, om jag går miste om lite blomning nu gör inte så mycket. Jag bor i Västerås, zon 2-3.
Ezereht
Vet inte hur sent du ska vänta, men att flytta rosor på hösten är väl utmärkt. Tror inte du behöver klippa ner, den är ju inte så stor än. Kanske beskära lite till våren, när du ser om något frysit bort också. Ta bara med så mycket rötter/stor rotklump som möjligt vid flytten och vattna. De flesta flyttar runt sina rosor lite verkar det som här på forumet wink.gif
renate
I din zon kan du vänta med flytten till oktober,det är syn att flytta den nu mitt i blomningen.Klätterrosor beskärs sparsamt bara de döda grenerna,nu ska du inte beskära den.Plantskolorna tar inte upp rosorna förrän i mitten på oktober då de säljs som barrotat.Så länge du kan gräver i jorden kan du plantera rosor i din zon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon