Full version: Övervintra physalis
Myrilla
Hejsan!

Har hört att man kan övervinra physalis för att få tidigare skörd kommande år.
Jag har två enorma plantor med massa frukter på som tyvärr inte är mogna än. (vad göra med dom??)

Är det som har erfarenhet av övervintring när det gäller physalis?
Hur ska de stå? Varmt eller kallt? Mörkt eller ljust? Jag klipper väl ner dem?

Jättetacksam för svar tummenupp.gif
Boxer
gammal tråd om Physalis
en till

Myrilla
Verkar ju som om det ska fungera med övervintring.
Frågan är hur svalt jag kan ha det? Nån som vet?

Ska de beskäras nu? Kommer frukten att mogna om de får står kvar i vhuset?

Mvh Anna
rosita
Jag har alltid mina physalis utanför växthuset och när det blir för kallt, runt 5-7 grader, ställer jag in dem i förrådet. Physalis tåler inte minusgrader! Jag har lite extraljus (behövs nog inte) och 5 - 10 grader, frukterna mognar färdigt där. Jag har ibland frukter ända fram till jul. Jag klipper ner plantan så den får plats, utan att ta bort grenar med frukt. Det går att beskära efterhand. Jag brukar beskära ganska kraftigt på våren, när den börjar sätta igång att växa igen. Om den inte har haft exraljus under vintern, kan det behövas på våren.
Myrilla
CITAT (rosita @ 16-09-2008, 19:04) *
Jag har alltid mina physalis utanför växthuset och när det blir för kallt, runt 5-7 grader, ställer jag in dem i förrådet. Physalis tåler inte minusgrader! Jag har lite extraljus (behövs nog inte) och 5 - 10 grader, frukterna mognar färdigt där. Jag har ibland frukter ända fram till jul. Jag klipper ner plantan så den får plats, utan att ta bort grenar med frukt. Det går att beskära efterhand. Jag brukar beskära ganska kraftigt på våren, när den börjar sätta igång att växa igen. Om den inte har haft exraljus under vintern, kan det behövas på våren.

Jag ska hålla frostfritt i växthuset i år med hjälp av frostvakt och isolering. Har tänkt att övervintra oliv och rosmarin bl a. Klarar sig physalis om det är frostfritt?

Mvh Anna
Alexander-VG-zon3
min physalis har klarat en lätt frotsnatt . har övervintrat dessa både varmt inne som krukväxt och svalt och mörkt .
rosita
CITAT (Myrilla @ 16-09-2008, 21:51) *
Jag ska hålla frostfritt i växthuset i år med hjälp av frostvakt och isolering. Har tänkt att övervintra oliv och rosmarin bl a. Klarar sig physalis om det är frostfritt?

Mvh Anna

Det ska nog gå bra!

Kee
Det här var intressant att läsa! Min största planta ska få komma in strax. Ska bara fixa tillskottsbelysning åt den, då jag inte har tillgång till sval förvaring.
Kee
Idag upptäckte jag till min stora förtvivlan att det fullkomligt kryllade av bladlöss på min physalis. Den har släppt en del blad, men det trodde jag hade med säsongen att göra, men nu inser jag att det fanns en faktor till med i spelet.

Plantan bars in i badrummet illa kvickt och fick sig en kalldusch. När jag bär ut plantan igen ser jag att det faktiskt finns ett gäng nyckelpigor på den också (varav två fick räddas från badkaret och bars tillbaka till plantan), dessa är ju uppskattade, men jag undrar nu vilka vägar jag kan gå.

Jag har ju tänkt försöka övervintra den inomhus i rumstemperatur med tillskottsbelysning. Den har massor av frukt, och en mindre del har mognat. Ska jag prioritera att bli av med ohyran och behandla med provado och skippa den ej mogna frukten för i år, eller ska jag låta naturen få ha sin gång? Och om jag ska behandla växten, kan jag knipsa av all frukt på en gång för att växten ska få lägga all kraft på att överleva, då frukten ändå inte kommer gå att äta. Jag har nu plantan i vardagsrummet framför balkongdörren, men ingen plats kvar där naturligt ljus finns och där den inte står i vägen. Jag har ännu inte hunnit fixa med belysning åt den på den plats jag tänkt ha den i vinter.

Upplys mig! Stötta mig!
MariaS
Bladlöss kommer i regel på plantor som inte trivs. Trologtvis är din inneluft lite för torr. Dusch var nog ett bra knep.

Ska du ha den inne, bör du nog duscha den lite då och då. Har du ett svalare utrymme, så går det nog bättre. Mina phyllisar står i växthuset med extra ljuse och min +4. Där fortsätter de att producera frukter hela vintern! Visserligen inte lika många, men de kommer då och då.
Kee
Den har, fram tills idag, stått utomhus. Men nog kan det varit lite väl kallt för den så att den inte trivts? Jag har för avsikt att arrangera ett trivsamt boningsrum åt den under vintern, men jag har tyvärr ingen möjlighet att härbärgera den svalt.

Tack för responsen dock!
Kee
Okej här är dealen (ursäkta den partiella trådkapningen)! Plantan ser i dagsläget ut såhär:

Den är då helt befriad från frukt och har fått en provadobehandling mot tidigare nämnda angrepp. Den står som synes en bit ifrån ett söderfönster och är tämligen omfattande i sin utformning. Det jag vill stöta med er är hur jag lämpligast förvarar den över vintern. Allt detta är ett experiment och det kan inte annat än gå fel, så dör denna har jag inte förlorat mer än jag skulle gjort om jag slängt den efter skörd.

Jag har även mitt nydbyggda odlingsrum där jag förvarar en del växter Här har jag mina chiliplantor en paprika och några frösådda physalisar. (Plus några passisticklingar)

Som synes är det redan nu tämligen fullt och alldeles för litet för den stora physalisen. Alternativet jag har är att beskära den kraftigt och ställa in den i det ljusa odlingsrummet, eller låta den stå oklippt som den står. Jag inser att inget av alternativen är optimalt men vill ha rådgivning i hur jag gör bäst. Båda platserna håller rumstemp ca 20-22 grader.
MariaS
Du ser ut att ha en massa fina skott på plantan. Sätt dem i vanlig plantjord direkt, så har du betydligt mer hanterbar planta.
REsten kan du klippa ner till ca 20cm ovanför krukkanten. Den kommer igen.
Alexander-VG-zon3
min för tillfället är helt nedklippt och står i ett östfönster håller ca +15c +20c . dricker än som bara den ! . denna typ av övervintring brukar den klarar . förra vintern stod den i mitt nordfönster dock väldigt dragigt och svalt och nedklippt . som Maria skrev kommer den med kraft tillbaka till våren-sommaren . en massa blomskott kommer .
Kee
Sååååå, bara för att dubbelchecka innan jag faktiskt gör något. Ni rekommenderar total nedklippning av växten redan nu, till ungefär 20cm ovanför krukan, dvs bort med nästan allt och bara ett par relativt kala stammar upp ur jorden? Grenarna som klipps av sätts i ny fuktig jord och kommer att bli nya physalisplantor? Gissar att man med fördel kan ställa dessa under belysningen i odlingsrummet.

Kommer moderplanta och sticklingar per automatik "ta det lugnt" till våren? Jag är alltså ute efter att de inte ska växa så mycket nu. Tänker mig att de skulle "triggas" av en nedklippning, men så är alltså inte fallet?
Alexander-VG-zon3
så här ser min ut , tror den är ca 20-30cm ( mätte den va visst 50cm )

[attachment=26137:IMG_6108.jpg]

har klippt in den på sidorna och på höjden ( toppar den hela tiden tills solen går ner vid 3) den brukar växa hela okt och nov sedan slutar den .

[attachment=26138:IMG_6107.jpg]

annat håll . den ser rätt rolig ut !! , men som sagt den brukar sluta växa i dec .
Kee
Okej! Då ska jag klippa friskt, kanske att allt får plats i odlingsrummet, men man vill ju inte att det ska vara för dåligt med ljus till de kortare växterna/bladen längre ner heller. Nåväl, får ta ställning till det då...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 19-10-2008, 20:00) *
Okej! Då ska jag klippa friskt, kanske att allt får plats i odlingsrummet, men man vill ju inte att det ska vara för dåligt med ljus till de kortare växterna/bladen längre ner heller. Nåväl, får ta ställning till det då...

du ser ju vart jag klippt in den sedan innan . detta året har ju ''vinden'' beskärt den .

så nu räcker det för mig att enbart toppa den . och den växer väldigt kraftig tillbaka , mycket näring och sol och värme och den blir lätt 1m bred och 1,5m hög .

var noga med att klipp ca en halv cm ovan för bladparet/noden . märgen i snittet brukar dö rätt så långt in om man klipper fel . kollar du någa på mina bilder ser du att där liksom har dött lite märg och är ett hål in vid snitt ytorna .
Kee
Bra tips det där sista. Ska jag ta fasta på!

Ja att dessa växer och blir stora med rätt förutsättningar är ju knappast något okänt, det är ju bara att titta på min planta, den är nog högre än 1,5m tom och vore det inte för uppbindningen så är den nog mer än 1m tvärs över också. Men nu vill jag ha den liten så att den går att förvara lättare.
Alexander-VG-zon3
den blommar på ettåriga skott , så en rejäl ned klippning på våren gör inget heller .
kajsalota
Jag hittade en physalisplanta i växthuset - något frö måste följt med någon annan planta!
Tog upp den och har nu planterat den i egen kruka och ny jord. Nu är den ca 40 cm hög och några grenar går ut åt olika håll. Den står i rumstemp, men rätt kallt iofs, och i ett fönster som har rätt mkt sol.
Kan den överleva där?
Något man ska tänka På?
DEn är ju rätt ny - ska dne klippas ner ändå?
Kee
Står den kallt och "rätt ljust" får den ju övervintra under närmast idealiska förhållanden så länge det inte blir minusgrader, så placeringen låter bra. Tänk på att vara sparsam med vattnet bara, åtminstone under den mörkare delen av året. Jag skulle inte klippa ner en liten frösådd planta nu. Jag har på prov testat att toppa några av mina små frösådder för att se hur de reagerar på det. För till skillnad från den stora plantan har de inte börjat grena sig ännu. Anledningen till att klippa i plantan såsom jag ser det är för att den tar mindre plats att förvara. Så länge din inte är alltför stor så skulle jag låta den vara, kanske klippa lite till våren om den blivit för stor då.
Bassam
Frukterna trillar av plantan när de blir helt mogna, och de ta orange färgen inne, men om dem omogna och blir man oroligt för att ska skada av frost, man kan plocka de och sätta de i mörka stället inne i lägenhet, man kan övervintra de i svalt och ställe.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 23-10-2008, 17:42) *
Frukterna trillar av plantan när de blir helt mogna, och de ta orange färgen inne, men om dem omogna och blir man oroligt för att ska skada av frost, man kan plocka de och sätta de i mörka stället inne i lägenhet, man kan övervintra de i svalt och ställe.
H: Bassam

det beroro , alla tappar inte frukterna när dom är mogna . min har aldrig tappat frukterna ( bären ) . plockar jag dom inte så torkar dom istälelt .
Kee
Precis jag håller med flaxss här. Min tappar inte heller frukten, och låter man den sitta kvar för länge spricker frukterna och är inte lika saftiga och goda längre.
Scout
Tog in min jättestora physalis från balkongen för ett tag sen. Den har massor av omogna frukter. Nu har den börjat tappa dem fast både pappersfodradlet och bären är gröna. Jag misstänker att luftfuktigheten är lite för låg här inne (~30% RH). Innetemperaturen är 17grader.

Vad kan jag göra för att den ska behålla frukterna på? Går det att spara dessa avtrillade gröna frukter så att de mognar som tomater gör?
Alexander-VG-zon3
konstigt att dina tappar bären gröna ? det har aldrig min gjort även i vanligt ''rumsklimat'' . bären på min mognar efter hand under vintern . eller klipper jag av grenen och hänger den upp och ner då brukar bären mogna fort . så jag tror att du kan låta dom mogna som tomater .

jag skulle gissa på att den blev chockad av att komma in ( från att vara ute i okt till att komma in i +17c och torrluft plus lite ljus ) av chocken tappar den bären . jag tar in mina i sept och då är det ändå hyfsat varmt ute på dagen att den inte blir chockad så mycket .
Scout
CITAT (flaxss @ 02-11-2008, 21:40) *
konstigt att dina tappar bären gröna ? det har aldrig min gjort även i vanligt ''rumsklimat'' . bären på min mognar efter hand under vintern . eller klipper jag av grenen och hänger den upp och ner då brukar bären mogna fort . så jag tror att du kan låta dom mogna som tomater .

jag skulle gissa på att den blev chockad av att komma in ( från att vara ute i okt till att komma in i +17c och torrluft plus lite ljus ) av chocken tappar den bären . jag tar in mina i sept och då är det ändå hyfsat varmt ute på dagen att den inte blir chockad så mycket .

Låter vettigt, tack. Det var ju nästan frost ute när jag tog in den. Ska tänka på att ta in i god tid till nästa år.

Har en skål med gröna bär. Funderade på att slänga dem. Men då får de stå med tomaterna och eftermogna istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon