Söttok06
Sådär som man gör på hösten med gräsklipp och löv. Jag har också spån från Marsvinsbur som jag har lagt i komposthögen, men det blev mest ett myrbo där. Undrar om jag kan peta ner sådant också direkt i rabatten och täcka sedan förstås med lite Barnmull eller jord? Spån förmultnar ju väldigt långsamt vet jag.
kantarell
Du behöver inte ens vända ned det! Bosse Rappne med flera menar att det bästa sättet att odla jorden är att försöka härma naturen så mycket som möjligt. För gräsmattans skull är det bäst att inte ta bort kräsklippet utan låta det ligga och bli till ny näring på plats. Rimliga mängder löv är det också bra att lämna kvar över vintern så drar maskarna ned det. På köpet får du en välmående gräsmatta utan att behöva hålla på med någon konstgödning. Har du fortfarande höstlöv kvar på gräsmattan när den kommer igång och växa ordentligt igen på våren kan du räfsa då.

Om du istället vill använda växtmaterialet och sågspånen till rabatter är det bara att strö ut det vartefter så att olika material varvas lager på lager (så kallad täckodling). Tänk återigen på hur det fungerar i naturen; där hamnar både löv, döda växter och gamla grenar förr eller senare på marken. Där är det ingen som varken räfsar bort materialet, gräver ned det eller tillför några konstiga ämnen och det brukar ju fungera utmärkt! På köpet blir det mindre ogräs att rensa när du inte har någon jord som ligger öppen smile.gif

Lycka till!
Aqvakul
Visst, ner med allt möjligt i rabatter och trädgårdsland. Räfsa gräsmattan lite slarvigt. Större löv kan få en omgång med gräsklipparen. Hade under en period i mitt liv väldigt mkt trädgård och krävande småbarn. Då lärde jag mig att var "rationell".
Söttok06
Jag vill inte ha massa spån och marsvinsbajs i ovanpå jorden. Det ser inte så snyggt ut även om det försvinner så småningom. Kan jag inte gräva en grop där jag ska plantera och lägga detta i botten på gropen med ev. gräsklipp och annat. Förmultnar det inte där som kompost eller jordförbättrare. Jorden är rätt lerig på sina ställen.

Har också hällt i lite grus innan jag har planterat samt just nu den kompost som jag har. Är det bra? Planterar just nu buskar som ska bli som en häck runt sittplatsen.

flinga100
Vilken bra idé! Jag har ett trädgårdsland som har legat i träda i år och tänkte höstgräva det nu. Då ska jag passa på att gräva ner lite gräsklipp och löv samtitigt.
Österläge
En kompis gör varje vår en ny "grav" där hon under hela året lägger allt klipp, löv o sånt, o så efter ett år så lägger hon på lite jord o planterar, o gräver en ny grav. Det verkar jättesmart! Tyvärr har jag själv för litet för att göra så...
Henrik_
Tänkte bara flika in...
Det ska inte vara så lyckat att lägga gräsklipp och liknande i botten på gropar för träd och buskar, eftersom det blir så syrefattigt kan metangas bildas, vilket kan ta död på växten.
Speciellt om det är lerjord som är ganska tät.. däremot är det ju ingen fara att vända ned i rabatter och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon