Full version: Flyga plan
Anma
Till alla odlas allvetare! smile.gif

Hohoj, jag är lite flygrädd, trodde det gått över för har inte varit orolig innan, men idag började oron... Ska flyga imorgon.
Vet av erfarenhet att jag blir lugnare om jag vet så mycket som möjligt innan, så hur får jag reda på via internet vad för typ av plan jag ska åka med imorgon?
Går det? Har flightnummer och bolag. Ingen annan info...
Bee
Flygbolagen brukar skriva på sina hemsidor vilka flygplanstyper dom kör med.
Ring bolaget och fråga vilken typ det är på just den flighten du åker med så kan du kolla på hemsidan sen.
Kan ju vara bra att veta om ni sitter två eller tre personer i bredd vid fönstren tex.

Lycka till med flygturen! Vart skall du åka? Semesterresa?
Anma
CITAT (Bee @ 16-09-2008, 11:36) *
Flygbolagen brukar skriva på sina hemsidor vilka flygplanstyper dom kör med.
Ring bolaget och fråga vilken typ det är på just den flighten du åker med så kan du kolla på hemsidan sen.
Kan ju vara bra att veta om ni sitter två eller tre personer i bredd vid fönstren tex.

Lycka till med flygturen! Vart skall du åka? Semesterresa?

Japp, Tunisien... smile.gif
Tack! biggrin.gif
Ramred
Flygplatsen bör också veta vilken typ av maskin det är du ska upp med, så kan du ju söka vidare sen på nätet för att hitta info om planet. Hittade denna lilla information om flygrädsla, om det kan vara till någon hjälp för dig. Om flygrädsla-luftfartsverket. Hoppas du ändå får en fin tur!
Anma
Tack för länken ramred! Ska in o kika...
Har hittat nu på bolagets sida "Norwegian har 33 plan av typen Boeing 737-300 med 148 säten."
Inget annat om flygplanstyper, alltså lär det vara ett sådant då. Nu ska jag bara läsa in mig på vad det är för typ av plan, känner mig redan lättare om hjärtat när jag fått reda på att det inte är någon DC80 eller liknande, dom planen är hemska... smile.gif
Anma
En till fråga... Brukar det vara mycket "luftgropar" på flygningar över medelhavet? Har aldrig upplevt en luftgrop, så ni som har det kan kanske beskriva hur det känn så att jag vet vad det handlar om och slipper tro att vi hamnar i havet....
ninnisky
Har ofta flugit över medelhavet och sällan eller aldrig varit med om luftgropar. Piloten säger till innan om han väntar att något oväder ska komma.

Så skönt att lämna kalla Sverige för varma Tunisien. Ha en riktigt bra semester och visst berättar du hur hade det för oss sedan! biggrin.gif
Ramred
Hur mycket luftgropar/turbulens det är kan variera mycket beroende på väder och vind. Men tänk dig att det är som gropar i vägen, att det hoppar till lite. Större och fler gropar, så blir det ju större känsla i planet. Ibland, vid mycket turbulens, kan det låta en del, men det är ju lösa saker i planet, såsom koppar och annat som hoppar till, inget annat. Tänk dig som att du är på sjön och båten hoppar lite i vattnet. Sakerna i båten rör sig, men det är ingen fara för det. Svårt att förklara hur känslan är. Hoppas du förstår. Eller om någon annan kan komma med bättre jämförelser.
Anma
CITAT (ninnisky @ 16-09-2008, 12:13) *
Har ofta flugit över medelhavet och sällan eller aldrig varit med om luftgropar. Piloten säger till innan om han väntar att något oväder ska komma.

Så skönt att lämna kalla Sverige för varma Tunisien. Ha en riktigt bra semester och visst berättar du hur hade det för oss sedan! biggrin.gif

Låter bra... smile.gif
Lovar att berätta! tummenupp.gif Detta är min första utlandssemester, tidigare planer på resor har gått i stöpet av olika anledningar. Ja, vädret i severige, åtminstone här hemma, är något jag inte kommer att sakna den närmsta veckan... Just nu är det närmare 30° där... 000.gif
Anma
Kom hem igår efter en underbar vecka i Hammamet, Tunisien.
Flygningen gick bra, dit var det landningen som var jobbig, fick ont i nacken som sjutton. På hemvägen sa piloten att lyftet skulle bli turbulent, oväder på g där nere... Visst var det turbulens vid lyftet men jag blev aldrig rädd. Visste ju om det innan. smile.gif Landningen var väldigt mjuk och fin på Arlanda.
När det väl kom till kritan var jag inte ett dugg rädd för att flyga! biggrin.gif

För övrigt var det helt fantastisk vecka! Stranden och vattnet var så himla fint, alldeles turkosblått, badade långt ut när vi var på en båttur, man såg botten fast det var 6-8meters djup! Min syster som rest mycket (detta var min första solsemester) tyckte också att stranden var superfin, så det var inte bara min begränsade erfarenhet som tyckte det! smile.gif
Vi bodde i en jättefin lägenhetshotell, Aziza residensce i norra hammamet. Poolområdet var också kanonfint, men vi var mest på stranden. Någonenstaka eftermiddag höll vi till vid polen och sista dagen var vi där hela dagen då vi inte kände för att bada i saltvatten då.

Det negativa var att det var långt till shopping och bra restauranger, men taxi var billigt! Försäljarna var en lätt match, jag log fint och sa "maybe tomorrow!" när de tajtade om att kika in hos dem. En annan tråkig sak var att Tunisien visade upp sin mest turistiska sida nu under ramadan, nästan allt lokalt där de själva handlar, inkulsive restauranger var stängda på grund av det. Så jag såg inte så mycket av deras vanliga vardag. Om jag åker tillbaka ska det inte bli under ramadan. Maten i turistställerna var urtrist, smaklös som sjutton, favoriten blev tunisisk sallad, tonfisk och småskuret gurka, tomat och lök.
En kväll åt vi på en jättefin fransk restaurang vid marinan i Yasmin hammamet, dyrt men supergott!

Vädret var bra, stundtals mulet men aldrig kallt, mellan 25-30 grader hela tiden. Det regnade en halv förmiddag och en kväll vi redan hade hunnit till hotellet för dagen.

Jag åkte vattenskidor, det var en häftig upplevelse i det härliga vattnet, kunde se botten vischa förbi under mig.

Nu har jag ju inget att jämföra med, men jag rekommenderar Tunisien!:)
Ramred
Låter som du haft en fantastisk semester. Så bra att det inte blev något med din flygrädsla. Bara att börja planera för nästa nu då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon