Mattsson
16-09-2008, 11:24
Hej! Har en på tok för stor lönn på min lilla radhustomt, och söker nu en arborist som kan ta in kronan utan att det kostar en miljard spänn. Tog in en offert från Jacksons trädvård för nåt år sedan, och de ville ha 5000 för att putsa kronan. Lite för dyrt tycker jag, men det kanske det inte är?
Är det någon som har tips på någon bra arborist i Stockholmstrakten?
Ingrid Zon3
16-09-2008, 20:03
Skickat PM till dig med namn o telefonnr.
Fast är trädet av sin natur för stort så kanske det i längden är bättre att ta ner det än att hålla på och "karva". Och sen sätta ett nytt av en sort som funkar i storlek.
Huggorm
16-09-2008, 20:30
Ja som sagt så kanske det är bättre med ett annat träd. Annars kommer man bli tvungen att ta dit arborister med bara några års mellanrum för att hålla nere tillväxten, och trädet blir knappast friskare av behandlingen
Om du ursäktar Mattsson och med all respekt för att träd som ditt kan vara felplacerade - men det är hedrande för jacksons trädvård att de offererade 5 000 kr. Lönn är inte ett träd som man som arborist ska vilja beskära i, iallafall inet om de är obeskurna och uppvuxna...
Det räcker inte med god utbildning och att vara en bra arborist ibland. Att ta in en friväxande lönn blir inte bra ändå. Trädet svarar med skottbildning som gör den tätare och framför allt inte långt när så hållbar som när den växer fritt. Beskärning gör dem helt enkelt till sämre träd.
Många arter växer snabbt. Dessutom kan man fälle en lönn och använda stubbskotten om man vill. Formar man från början till ett litet träd håller det under några decennier, och blir under tiden inte riskfyllt heller pga att trädet inte blir stort. Personligen tycker jag aldrig att beskuren eller formbeskuren lönn blir vackert (toppar dör, torkar in och man ser hur trädet vill något helt annat än att hållas in) men träd kan ändå fylla en funktion.
Vore det inte bättre med en svagväxande körsbär på platsen? Växer snabbt, Gisela som grundstam. Eller äpple på svagväxande underlag? Eller något helt annat litet utan frukt?
Mattsson
24-09-2008, 17:14
Tack för svar, ffa Cillas kunniga svar.... Tror jag börjar förstå lite nu. Har haft ute en arborist som gett mig några förslag på vad jag kan göra, och Jacksons offert handlade förmodligen om lätt beskärning, dvs ta bort några risiga grenar och putsa trädet. Det är nämligen ett stort träd, men som nog toppats någon gång i sin ungdom, för det grenar sig ca 2 meter upp, till en fin krona, men med en en del grenar som växt inåt.
Hursomhelst, råden jag fick från arboristen var antingen att
1. ta in hela trädet 2/3 och sedan låta det skjuta nya skott till en ny krona (ca 3 m upp, någon meter ovanför där kronan fördelar sig). Jag är införstådd med att det KAN dö, det finns inga garantier mot det.
2. ta ner hela trädet
3. ta ur kronan och putsa alla grenar. Detta stimulerar trädet att växa ännu mer, vilket inte riktigt är min önskan. Man kan göra det olika mycket och jag tror Jackson menade en light-version, för arboristen jag pratade med trodde 2 dagars jobb och ca 20 tusen...
Jag är just nu väldigt rådvill. Som trädet står nu, så är det väldigt vackert, men det skuggar väldigt mycket och grenarna växer snart in över hustaket och det känns lite ohållbart....
Att ta ner det känns hårt och drastiskt, men att lägga ut massor med pengar (som första förslaget innebär om jag inte väljer att göra det själv) och beskära trädet hårt, med risk att det ser tokigt och fult ut eller att trädet dör, känns också.... inte rätt. Att låta det stå kvar.... tja, det kanske går att leva med...? Jag kan skrapa ihop sambo, pappa och andra gubbar och beskära trädet hårt, hålla tummarna för att det går bra och slippa lägga ner massor med pengar, men....
Kom gärna med fler goda råd och synpunkter, jag vet varken ut eller in just nu.
Ingrid Zon3
24-09-2008, 19:46
Har du koll på vad det är för lönn, alltså den borde heta Acer... vad mer? Tysklönn, Acer pseudoplatanus blir 30 meter höga. Det kan man inte ha på en radhustomt, faktiskt. Jag åker förbi Norra Begravnngsplatsen på väg till jobbet, och lönnarna där är praktfulla och bamsestora! Passar på de ytorna. Och med den bemanningen för att ta hand om löven.
Sen finns det små fina lönnar som klotlönn (Acer campestre ’Nanum’) t.ex. som är precis lagom stora för oss radhusägare, och en massa andra fina träd och buskar.
Är det en tysklönn röstar jag för borttagning både av ekonomiska och estetiska skäl. Visst är det fascinerande med bonsai men då ska man kunna beskära själv.
Huggorm
24-09-2008, 20:20
Troligtvis är det väll en vanlig skogslönn, acer platanoides, men dom blir ju nästan lika stora som tysklönnarna. Vackra träd, kanske det mest kompletta av alla de svenska träden. Men som sagt kanske lite väl stor för en radhustomt tyvärr.
Mattsson
24-09-2008, 20:24
Ja, alltså, det var ju inte jag som planterade det där, och jag hade aldrig själv valt det och tas det bort så vet jag att det finns mycket vackert som passar i en liten trädgård, MEN nu står det där och har väl gjort så i 30 år och det är ett vackert träd.... Olyckan är ju skedd så att säga, men ska man låta den fortgå, varför och varför inte liksom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.