Mattsson
Har odlat lite tomater under de senaste åren och samma sak händer varje år, mina tomater får gula och fula blad! De blir inte alls så där gröna och frodiga som man ser på bilder, utan ganska frodiga visst, men med väldigt gula blad. Skörden blir också lite sisådär...

Jag odlar i svarta plasthinkar med plats i botten för vatten. Plantorna planteras i bra jord, varvat med mycket kogödsel. Jag försöker hålla plantorna jämnfuktiga. I år har jag haft ett litet väggväxthus där jag haft 4 hinkar, två hinkar har stått ute mot en solig södervägg i tegel, alla plantor har blivit väldigt gula och fula.

Vad gör jag för fel? Kanske för mycket kogödsel?
Östh
Mina tomaterna som tidigare har varit gröna och frodiga är nu ganska gula. Tror dock att det är ganska så normalt såhär års. Mina ger dock fortfarande många tomater som mognar efterhand, fast bladen är gula. Tomaterna är planterade i vanlig planteringsjord utan extra gödsling. Vattnar nästan dagligen. Har inte plast i botten utan låter ev. överskottsbevattning rinna ut. Har fungerat bra i flera år. Börjar med frö och skördar för fullt nu i zon 3.
Mattsson
Aha! Fast mina gulnar tidigt och sen blir de mer och mer gula. Att de blir gula på slutet av säsongen kan jag förstå. Jag sår också frön och föder upp egna plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon