Doroteas
Har börjat på en häck bestående bara av Kamelia Schersmin, har ganska stor tomt på Öland så jag försöker att sätta ett gäng varje år. Vissa buskar är nu 3 år men de ser tråkiga ut, försöker att lägga gräsklipp på varje år. Hur gödslar man enklast.

Jorden är sandblandad och torr och hård, så det är svårt att blanda i gödsel i jorden. finns det nåt man bara kan strö över, eller? Tycker att bladen är lite gula och tråkiga, så det är nog möjligt att det är gödsel som saknas. Är det nån av er som har samma buskar? Har läst att de är snabbväxande, men det har jag inte märkt. På våren får jag alltid försöka vattna mycket eftersom det alltid är torr-period på Öland.

Har ni några tips?
Aqvakul
Vattna och gödsla. Det är viktigare än man tror att vattna rejält de första växtsäsongerna, särskilt om man har sandjord. De behöver också näring, i vilken form är faktiskt egalt. En annan viktig tillväxtfaktor är att öka mullhalten i jorden. Naturgödsel och kompost är bra.

Om de alldlesle tycks stannat i växten så hade jag försökt med en radikal beskärning tidigt i vår följt av rikligt med vatten, gödsel och mullämnen.
Bassam
Det finns gödsel som lösas med vatten och spreja på bladen under vår perioden.
H:Bassam

HelenJ
CITAT (Doroteas @ 16-09-2008, 14:24) *
Jorden är sandblandad och torr och hård,

Jag tror du har svaret på din fråga här: om jorden är torr och hård får inte växterna möjlighet att ta till vara det vatten och gödsel som du sprider ut ovanpå jorden. Det når helt enkelt inte fram till rötterna som är inpackade i hård jord. Dessutom behöver rötterna luft, och det får de inte i hårdpackad jord. Det är därför alldeles nödvändigt att öka mullhalten. Försök att tillföra så mycket mull som möjligt till de som redan är planterade (du får försöka gräva bort lite av den befintliga jorden, luckra upp resten och blanda med någon sorts mull), och när du planterar nya måste du gräva rejäla hål och jordförbättra med näringshaltig mull. Konsistensen ska vara luftig och porös - du ska kunna gräva i den med händerna. Om du sedan använder kompostjord, torvmull eller barkmull är inte så viktigt - det viktiga är att den är porös! Sedan kommer vattnet och gödseln du ger dem att nå fram!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon