Full version: Näring i jorden
Tovan
Min mor har ett potatisland och ett jordgubbsland som börjar bli trötta. Är det någon som vet vilken näring potatis kräver ur jorden? Jag vet att man ibland kan odla något annat i tex potatislandet, som inte behöver samma näring som potatis, och på så sätt låta jorden vila lite. Har jag fått detta om bakfoten?
EKLO
Potatis är inte särskilt krävande, men det du kan göra är givetvis att hela tiden tillföra nytt organiskt material, t ex gräsklipp, löv, sjögräs, tång, komockor, kompost ... vad du har till hands. Och växelodla - dvs inte samma gröda på samma plats många år i rad. När det gäller jordgubbarna brukar man säga att samma planta får bra med bär i fyra år, sedan får man förnya genom att ta nya sticklingar. Inte heller jordgubbar är särkilt krävande när det gäller nä'ring, men att tillföra som ovan och att gödlsa en del tidigt på våren, vid blomning kan vara en idé. Lite benmjöl kanske.
KURT
Det är aldrig bra att odla samma växt på ett ställe under flera år i rad. Delsutarmar det jorden, men det blir också mera sjukdomar, varav endel bara syns som nedsatt skörd. Så odla något annat där i stället. Bland de lättodlade ärtväxterna kan man t ex odla bondbönor.
Tovan
Tack för hjälpen. Något mer än bondbönor man kan odla? Det var därför jag undrade vad dom kräver för näring av jorden, så kan man plantera något som inte kräver samma sak som potatis. Man kan inte bara byta plats på landen? Eller är dom lika i det fallet?
KURT
Läsa gärna Lena Israelsson bok "Handbok för köksträdgården". Den listar b l a olika familjer med grönsaker som man kan rotera med vid skiftesbruk.
Bassam
Jag håller med dig KURT, för att finns olika växter behöver till olika näring, tex finns växter som behöver mera K näring om vi plantera den här växter flera år efter varandra , Jorden ska bli fattigt med K, också för varje växter finns ohyra och sjukdom som intressera om vi plantera inta den här växter ska ohyra maskar vaknar och hittar ingenting för att äta så de ska dö och försvann.
H;Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon