Alvstina
Hej!

Jag har nyligen flyttat till Skåne från Västmanland. I den nya lägenheten vetter alla fönster mot nord-östligt läge. Och alla mina växter börjar sakta att avlida. Varför vet jag inte, om flytten påverkar mer än jag tror. Det är ändå relativt tåliga växter.

Jag undrar om jag kan få tips på växter som skulle kunna trivas hos mig. Så lättskött som möjligt helst eftersom jag ibland kan resa bort två veckor i sträck och helst vill klara mig utan blomvakt.

Mvh
Stina
ingrids
På jobbet har jag garderobsblomma och svärmorstunga och de klarar min sommarsemester utan att dö, dessutom med nedfällda persienner. Jag har en flasklilja som står inne i vardagsrummet som jag brukar glömma bort att vattna och den har levt och frodats i sådär 25 år. Tog över en aralia av syrran, en sån där klassisk som finna att köpa på mataffärer och överallt, den stod 3 månader ensam i en lägenhet och tappade knappt ens blad, är väl uppemot 15 år gammal.
Aqvakul
Om du vill ha något blommande så rekommenderar jag Saintpaulia - klarar sig länge utan vatten och vill inte ha för mkt sol

evaisa
Jag tänkte genast på saint paulia - det skulle jag ha ifall jag hade norrfönster. Jag tycker verkligen om dom! Måste du verkligen åka bort? flirting.gif

Visserligen klarar svärmorstunga sig ett tag utan vatten men det vill gärna ha gott om ljus för att bli fin.
Sonja.S
St:Paulior är idealiska, jag har ett helt sovrumsfönster mot norr med olika sorter. Dessutom är de lättskötta och blommar så tacksamt flera gånger om året.
DSCN4270.jpg

DSCN4271.jpg

DSCN4273.jpg

HPIM9037.jpg

HPIM9039.jpg

Några av mina sorter.
Kee
Det låter på din beskrivning som att det inte är "läget" fönsterna har som är orsaken. De flesta växter trivs i det vädersträcket. Näe jag tror problemet är ett annat, men jag är ju bara lekman själv så det är ju spekulationer...
Mysis
Jag tror på suckulenter. Vissa sorter klarar sig i ett mörkare läge och de flesta bunkrar vatten i bladen och kräver således ingen tät passning. Kanske någon Aloe? Även vissa crassulor (typ paradisträd) tål mörkare läge, dock på bekostnad av utseendet (som blir lite rangligt).

Du kan, när du tänkt vara borta ett tag, fylla badkaret med lite vatten och ställa ner växterna där, eller sätta en plastpåse med hål i över växterna (då håller de fukten bättre), eller låta dem dricka själv med "sugrör" (finns att köpa i detaljhandeln). Men det allra bästa är nog om du kan få någon att komma och se till dina växter, när du är bortrest.

rolleyes.gif

/Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon