Full version: Är det Physalis?
renate
Vad är detta,den har självsådd sig här och där i trädgården,mest i pallkrage där jag hade squash.Fröerna har säkert kommit från komposten,jag tycker inte det liknar physalis,men den har jag odlat tidigare.
Bladen är luden och väldigt mjukt.Blommorna är orange,bilden på dem blev så suddigt att jag kastade de.
[attachment=24290:2008_09_...__Large_.JPG] [attachment=24292:2008_09_...__Large_.JPG]
Red Top
Ser ut lite som en ranglig stockros g.gif
Alexander-VG-zon3
jag tror det är en Physalis . fröna brukar övervintra ute av alla arter och sedan gro .
renate
Stockros är det inte,jag tror det är Physalis,drog upp alla plantor utom den här.Frosten tar den völ snart.
Alexander-VG-zon3
mina som jag låter stå kvar ute brukar överleva dom första frostnätterna sedan burkar dom kola vippen när det blir allt för mycket frost . annars kan man ju försöka övervintra den min är nu 3-4år om jag kommer ihåg rätt .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 16-09-2008, 23:24) *
mina som jag låter stå kvar ute brukar överleva dom första frostnätterna sedan burkar dom kola vippen när det blir allt för mycket frost . annars kan man ju försöka övervintra den min är nu 3-4år om jag kommer ihåg rätt .

Uj. 3-4 år! Hur ser en sån planta ut? Själv sådde jag i våras giggle.gif , och de är ca 8 cm höga sleeping.gif . Ingenting har växt här i år förutom rosenskäran som är högre än jag laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 16-09-2008, 23:07) *
Uj. 3-4 år! Hur ser en sån planta ut? Själv sådde jag i våras giggle.gif , och de är ca 8 cm höga sleeping.gif . Ingenting har växt här i år förutom rosenskäran som är högre än jag laugh.gif

den har störtat ett antal gånger i marken i somras då det blåst mycket . så den är nu bruten och mindre än normalt men huvud stammen är robust .
Chamomille
Får du mycket frukt på den Flaxss? Jag menar, är det värt att försöka övervintra den?
Alexander-VG-zon3
ja den brukar ge mycket med frukt ,, i år dock bara 3-5etycken men det beror ju på att alla grenar med frukt har blåst sönder . den blommar på ettåriga skott så man kan beskära ner den hårt .
renate
Jag har köpt en planta någon gång hade den i växthuset, aldrig mer plantan blev ENORM, visserligen mycket frukt,men nej jag klara mig utan.Är det en bra sommar kan man ha de på friland.Min blommar nu men jag låter den går naturens väg,till komposten.För min del är det knappast lönt att övervintra en sådan växt,lätt att frösår eller köper för en billig peng.
Chamomille
CITAT (flaxss @ 17-09-2008, 10:31) *
ja den brukar ge mycket med frukt ,, i år dock bara 3-5etycken men det beror ju på att alla grenar med frukt har blåst sönder . den blommar på ettåriga skott så man kan beskära ner den hårt .

Jahaa. Då kanske jag ska prova att övervintra de lilla stackarna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon