CITAT (Bassam @ 17-09-2008, 21:10)

I Sverige räknar all blommor som lever mera än ett år perenner och perenner några av dem som härdiga till zon 1 andra till 3, det är svårt att bestämma på choklad, men några som lyckats övervinter ute, men de bor i zon 1 eller 2 med täcker över, min förslag efter det att choklad övervintrar som Pelargon eller Dahlin så här:
- I kylare rum som har 5 till 10 gradar med värmefläktar och belysning, det är bra att sätta med dem några provado stickor för att skyddar de från ohyra.
- H: Bassam
perenner är oftast härdigare i norra och mellersta Sverige än i söder ( zon 1-2) , om man bara ger dom rätt jord och rätt läge . i norra sverige är där soligt och mycket snö under vintern . i söder regnar det vintern igenom ibland och växlande mellan -5c -15c +5c +10c vilket kan ta död flera perenner som klarar sig i norrasverige .
det var ju en tråd innan om chokladblomma där jag hade för mig det vara någon som hade övervintrat den i zon 3-4 . och jag vet att den går att övervintra utan skydd i väldräneradjord i zon 1-2 . även högre upp om man täcker den om man inte har så mycket snö . jag har 3 nu en ska vara ute en inne som krukväxt den tredje ska in i kylskåpet . den är känslig mot fukt men inte mot kyla .
annars vill man vara säker kan man ju som sagt ta in den torrt och svalt i ett utrymme som håller mellan +1c +5c +10c . den vissnar ner och behöver inte någon belysning under vintern om den hålls svalt .