atte
Hur ska/kan man vinterförvara en praktfull chokladblomma? Jag har tillgång till ett garage, som klarar frostfritt under vintern. Där vinterförvarar jag mina kannor i sina krukor och har så gjort under minst 10 år och det har lyckats.
Dahlieknölarna lägger jag i lådor med torvmull sedan de torkat upp och också det brukar gå bra. Nu till frågan... Kan jag ta upp chokladblomman ur urnan den stått i och därefter behandla den som jag gör med dahliorna? Hade jag inte haft så ont om plats i garaget, kunde jag kanske sätta in krukan och ge samma behandling som till kannorna, dvs låta chokladblomman stå kvar i jorden och vattna sparsamt under vintern?
Snälla! Ge mitt ett råd!
Grönberg
CITAT (atte @ 16-09-2008, 20:07) *
Hur ska/kan man vinterförvara en praktfull chokladblomma? ......kunde jag kanske sätta in krukan och ge samma behandling som till kannorna, dvs låta chokladblomman stå kvar i jorden och vattna sparsamt under vintern?
Snälla! Ge mitt ett råd!

Precis så gör vi med våra chokladblommor, tom inte vattnat alls, vi har trott att dem är döda på våren, men ack nej......
HelenN
precis....förvara frostfritt...och vattna inte alls. Se till att den är ganska torr när du ställer in den för förvaring så den inte ruttnar.

jag provade att övervintra Chokladblomma ute här i zon 4 förra vintern, täckte med granris....men ack....den kom aldrig mera upp....så jag köpte 3 nya knölar i år:)
Grönberg
CITAT (lämås @ 16-09-2008, 22:24) *
precis....förvara frostfritt...och vattna inte alls. Se till att den är ganska torr när du ställer in den för förvaring så den inte ruttnar.

Vi har säkert haft -10 i vårt garage, men utan vatten så riskerar man inte att rotsystemet fryser sönder.
Bassam
I Sverige räknar all blommor som lever mera än ett år perenner och perenner några av dem som härdiga till zon 1 andra till 3, det är svårt att bestämma på choklad, men några som lyckats övervinter ute, men de bor i zon 1 eller 2 med täcker över, min förslag efter det att choklad övervintrar som Pelargon eller Dahlin så här:
- I kylare rum som har 5 till 10 gradar med värmefläktar och belysning, det är bra att sätta med dem några provado stickor för att skyddar de från ohyra.
- H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 17-09-2008, 21:10) *
I Sverige räknar all blommor som lever mera än ett år perenner och perenner några av dem som härdiga till zon 1 andra till 3, det är svårt att bestämma på choklad, men några som lyckats övervinter ute, men de bor i zon 1 eller 2 med täcker över, min förslag efter det att choklad övervintrar som Pelargon eller Dahlin så här:
- I kylare rum som har 5 till 10 gradar med värmefläktar och belysning, det är bra att sätta med dem några provado stickor för att skyddar de från ohyra.
- H: Bassam

perenner är oftast härdigare i norra och mellersta Sverige än i söder ( zon 1-2) , om man bara ger dom rätt jord och rätt läge . i norra sverige är där soligt och mycket snö under vintern . i söder regnar det vintern igenom ibland och växlande mellan -5c -15c +5c +10c vilket kan ta död flera perenner som klarar sig i norrasverige .

det var ju en tråd innan om chokladblomma där jag hade för mig det vara någon som hade övervintrat den i zon 3-4 . och jag vet att den går att övervintra utan skydd i väldräneradjord i zon 1-2 . även högre upp om man täcker den om man inte har så mycket snö . jag har 3 nu en ska vara ute en inne som krukväxt den tredje ska in i kylskåpet . den är känslig mot fukt men inte mot kyla .

annars vill man vara säker kan man ju som sagt ta in den torrt och svalt i ett utrymme som håller mellan +1c +5c +10c . den vissnar ner och behöver inte någon belysning under vintern om den hålls svalt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon