Denticulata
Jag fick innan jul förra året en miniros av min vän som tack för hjälpen med en sak. Sedan vissnade den ihop och såg ut att ha dött helt så jag la ut den på balkongen i brist på plats. X antal månader senare när jag skulle vårstäda balkongen och slänga den döda rosen så ser jag att den inte alls är död utan lever och frodas!! Nu har den blommat fint i sommar (bytt färg på blommorna med) och har en ny blomknopp på gång. happy.gif

Så självklart vill jag göra allt för att den ska fortsätta att leva men jag vet inte vad som är bäst för den. Den gillade ju uppenbarligen att ligga på balkongen under snö och is blink.gif - ska jag chansa och låta den vara kvar ute i år igen, fast i isolerad kruka? Eller ta in den och göra på något annat vis?

Min andra fråga rör jorden, vad vill de ha för slags jord?

och den sista ang. kruka - föredrar de att stå trångt eller vill de ha mycket plats, eller inget av dem?

Tacksam för svar
Kajsa
Dom där minirosorna är mycket tuffare än man tror, har haft många nergrävda i rabatterna och dom kan leva många år. Inne är sämst av allt där dör dom fort eller får ohyra. Köp en större kruka så den inte får för trångt, isolera krukan med frigolit, bubbelplast när kylan kommer, annars borde man kunna snurra in en så liten kruka i vinterväv en massa lager, krukan kan också stå på någon isolerad botten på balkongen. Plantera i krukväxtjord det duger bra.
Ingrid Zon3
Vad är "vinterväv", Kajsa?
Kajsa

Vinterväv är en kraftig grön väv som man köper på meter vara hos trädgårdsmästarna, den är bred och stark, använder den till att snurra in lite klena rosor i nov/dec och som här på bilden skugga en klätterros i feb/mars. Väven fastnar inte så lätt i rosorna och kan användas många år. Jag har en hel del rosor som är på gränsen i min zon. då är väven en räddning. Fiberväven, den tunna vita går inte vintertäcka rosor med, den går sönder i alla taggar.
Denticulata
Tack så mycket för svaren! smile.gif

Då får min lilla ros övervintra ute. Jag ska ändå vinterisolera en jättekruka med perenner så jag får nog bubbelplast och frigolit över så att det räcker till rosen med.

Bör man täcka den lite med något? Typ granris, halm, löv? Jag kan nog annars fixa så att den kan stå under något takaktigt (min balkong har inget tak).
Alexander-VG-zon3
den gröna vinterväven finns även att köpa i förpackning på plantskolor det är Bröderna nelson som gör dom .
Kajsa
Under ett tak är bäst !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon