therese.kvist
17-09-2008, 07:43
Kan man kasta ut lite linfrö nu i rabatten, eller ska jag lugna mig till våren?
Köpte en påse i mataffären, så jag har ganska många!!!!!
ingrids
17-09-2008, 07:54
Då kommer ju raskt funderingen, visst är linfröna man äter (eller i mitt fall undviker att äta) från det ettåriga spånadslinet? Då borde det väl vara bättre att vänta till våren.
Solstorm
17-09-2008, 10:08
Jag har mina komposter ute i pallkragar. Nyligen blev en full med blandat trädgårds och köksavfall. Jag täckte den med färdig kompost och gräsklipp blandat och sådde över vanliga linfrö som man äter. Detta var för ca 2 veckor sedan. De har vuxit upp en bit redan men jag är inte säker på att de kommer att blomma. Det är ett sätt att täcka komposten och ge lite grönmassa. Om det skulle hinna blomma så blir ju det en bonus, blommar det inte så är fröna så billiga och jobbet så litet att det inget gör. De kommer i alla fall att med säkerhet frysa sönder under vintern.
Lin från mataffären = sk Spånadslin som är ettårig. Dvs vänta till våren om du vill ha blomster till sommaren. Många tror att det är speciella frön när de köper Spånadslin från fröfirmorma, men det är precis samma....mycket billigare att köpa i mataffären. Om man gillar linfrön vill säga....annars blir det ju kanske dyrare...
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.