skogstroll
17-09-2008, 13:16
Halloj, en mossig fråga från ett skogstroll kanske... men jag är så himla trött på de slitna köksluckorna i köket. Tyvärr står det inget märke eller nåt så jag vet inte vart jag ska vända mig. Är det nån här som vet hur man känner igen IKEA-köks-luckor? De är kanske några år gamla sådär men katter har nog gått hårt åt dem. Känns onödigt att byta ut hela skåpen bara för att man är trött på framsidan
*Stintan*
17-09-2008, 13:28
Tror nog att olika luckor passar bara man har standardmått på skåpen.
Om det inte är ett specialkök med speciella mått så kan du nästan välja vilka luckor du vill.
IKEA har väldigt bra priser på luckor.....många väldigt likt Marbodals.
Chamomille
17-09-2008, 13:32
Osch.. Välkommen i gänget.
Det finns nog inga dörrar som passar... Om du inte vet märket.. Jag hade Marbodal Ekluckor på förra stället.... Sen ville jag ha lådor under spisen (häll) och köpte på ikea. Då fick vi borra nya hål i skåpen för att få lådorna att passa.
Kolla måtten på luckorna och köp det du vill ha. Sen får du nog ta fram en borrmaskin...
skogstroll
17-09-2008, 13:33
oj oj borrmaskin... tur man har en sambo

Mailade IKEA o frågade lite... de kanske kan se utifrån bilder eller nåt... det behövs fräschas upp!
Vi har ikea-kök och de har ett ganska speciellt gångjärn, så det är nog inte drop-in replacement för äldre köksluckor. Det ser som nån sa ut som på Marbodal-skåp.
Kvaliteten & passformen på ikeas köksluckor och lådor är bra, klart bättre än de flesta andra ikea-grejor.
ingrids
17-09-2008, 13:57
Om det inte är laminat utan målade kan det enklaste och billigaste vara att skicka dem på industrilackering. Ny fräsch färg och orepig yta, relativt beständig mot kattklor.
skogstroll
17-09-2008, 14:02
tyvärr är det lite muggiga ekluckor som nog inte går att fixa... verkar vara lite strul på uppladdningen på Odla men hoppas det kommer med nån bild i alla fall!
på Odla men hoppas det kommer med nån bild i alla fall![/quote]
Ett sånt vackert kök, Skogstroll! Och det ser inte särskilt gammalt ut.
Jag hade nog gått på omlackering om det är just träkänslan du nu vill slippa. Dom som gör sånt spacklar o slipar innan dom lackar (det gjorde dom som lackade våra dörrar i hallen i alla fall).
Det där med gångjärnen. Ikea använder Blom (reservation för stavning). Det är samma som flera andra leverantörer också använder. Borde inte innebära några problem.
Chamomille
17-09-2008, 14:18
CITAT (skogstroll @ 17-09-2008, 15:02)

tyvärr är det lite muggiga ekluckor som nog inte går att fixa... verkar vara lite strul på uppladdningen på Odla men hoppas det kommer med nån bild i alla fall!
på Odla men hoppas det kommer med nån bild i alla fall!
Ho ho. Jag ser inga bilder

Eller länk till sådan.
Men vad hände! Jag vet att jag såg en bild på ett vackert kök med en urläcker spishäll tex!
skogstroll
17-09-2008, 15:53
jag försöker igen, det blev nåt fel vid uppladdning!
skogstroll
17-09-2008, 16:01
nu fick jag dit lite bilder
ninnisky
17-09-2008, 17:10
En av sönerna i familjen håller just på att byta ut sina luckor till IKEA-luckor (Tidaholm) och det fungerar alldeles utmärkt. Han hade ett Marbodal-kök liknande ditt, Skogstroll.
Tips, köp hem några luckor och testa. IKEA har öppet köp under 3 månader (om jag inte missminner mig)
Chamomille
17-09-2008, 17:46
Du har ju ju samma kök som jag hade på förra stället

Hmm...
I alla fall så fick vi borra nya hål i skåpen när vi köpte nya fronter, fast det är ju inget större problem egentligen. O-kul - ja, men billigare än att byta ut hela köket.
fredwel
17-09-2008, 19:45
Nästan alla köksleverantörer köper gångjärn, lådinsatser med mera från samma leverantör, Blüm, så det finns goda chanser att hitta luckor som passar.
Om du har ett hyfsat nytt kök kan du kolla på lådorna, är lådsidorna av metall (aluminium)?
Dra i sådana fall ut en låda och kolla på utsidan, i främre delen sitter en plastbit där de flesta leverantörer har sin logga tryckt eller präglad. På bilden nedan är de de mörkgråa bitarna med sned kant. Det ser likadant ut på "vanliga" lådor med lådfront.

Det finns också många firmor som gör måttsydda luckor till ditt kök för en överkomlig peng. Googla på "utbytesluckor".
MVH
Fredrik
skogstroll
18-09-2008, 10:35
CITAT (Chamomille @ 17-09-2008, 18:46)

Du har ju ju samma kök som jag hade på förra stället

Hmm...
I alla fall så fick vi borra nya hål i skåpen när vi köpte nya fronter, fast det är ju inget större problem egentligen. O-kul - ja, men billigare än att byta ut hela köket.
ja det känns som det finns roligare grejer att lägga pengar på

CITAT (fredwel @ 17-09-2008, 20:45)

Nästan alla köksleverantörer köper gångjärn, lådinsatser med mera från samma leverantör, Blüm, så det finns goda chanser att hitta luckor som passar.
Om du har ett hyfsat nytt kök kan du kolla på lådorna, är lådsidorna av metall (aluminium)?
Dra i sådana fall ut en låda och kolla på utsidan, i främre delen sitter en plastbit där de flesta leverantörer har sin logga tryckt eller präglad. På bilden nedan är de de mörkgråa bitarna med sned kant. Det ser likadant ut på "vanliga" lådor med lådfront.

Det finns också många firmor som gör måttsydda luckor till ditt kök för en överkomlig peng. Googla på "utbytesluckor".
MVH
Fredrik
tack för tipsen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.