För ganska många år sen när vi bodde i lägenhet, så hade jag en stor kruka med en tomatplanta i som stod i köksfönstret. Den fick inget extraljus men det var förhållandevist ljust i fönstret. Och taklampan satt ju alldeles i närheten så det blev ju ljust när man var där och höll på med något. Det blev i alla fall tomater på den ända fram till jul, då jag var tvungen att slänga den eftersom jag ju ville julpynta i fönstret då! Inte duschade jag den heller, men lite näring fick den ju då och då - förmodligen vanlig krukväxtnäring skulle jag tro. Min man hade några tomatplantor med sig till jobbet och dom stod i hans fönster där; han hade stora lysrör i taket så dom fick mycket ljus om dagarna. Dit in kom hans arbetskamrater och nallade tomater varje dag! Och krukor med gurkor har jag haft i köksfönstret. Dom höll sig bra och kom med gurkor hela tiden, ända tills vi skulle resa bort. Då var det en person som lovat vattna åt oss, men gjorde det inte, så när vi kom hem hade ju gurkorna vissnat. Nu när vi bor i ett gammalt hus på landet med relativt små fönster är det inte lämpligt med några sådana arrangemang; det kräver nog ganska stora fönster. Men visst ska du pröva! Det är ju det som är kul, att pröva hur olika saker funkar!
Lycka till!