Red Top
Jag har aldrig tidigare tagit frö från fuchsia och vet inte ens om det fungerar.
Min fråga är nu: Hur vet jag när frökapseln är mogen att ta. Ska de kännas på något särskilt sätt eller..
Skickar med lite bilder på hur de ser ut nu.
[attachment=24325:b_001.JPG]
[attachment=24326:b_003.JPG]
Tacksam för svar=)
Ing-Marie i Finnerödja
Tycker fröet på översta bilden ser moget ut. Jag brukar klämma de fröna i en tät sil och skölja bort fruktkött och skal så gott det går och förhoppningsvis finns de små fröna kvar i silen. Göe en test på ett frö först så de inte ramlar igenom.
//Ing-Marie
Red Top
Tack för svaret. thanks.gif
Jag glömde dock fråga när man ska så fröna? =)
Christer i Falköping
Det är inte alltid fröerna är grobara i frukten. (Du kan vänta bra länge innan du plockar dem.) För det mesta är det tomma fröskal i dem. Ett fullmatat frö är runt, medans de andra är ganska så platta. Har du tur hittar du kanske fem sex fröer som kommer att gro, resten är skräp. Förvara fröerna torrt och svalt till våren. Så dem i värme. Fröplantor kan ta många år innan de blommar.
Christer.
Red Top
Christer!
thanks.gif
Jag tror att jag kanske struntar i att så, eftersom jag har svårt med vinterförvaring av fuchsia. För varmt.
Tänkte att det kunde vara kul att så, eftersom mina brukar dö under vintern.=(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon