Full version: Identieringshjälp
HelenN
Hallå!!

Knyckte lite frön idag i kommunens plantering från denna underbart fina blomma. Den doftar lite.....vet inte vad...men gott. Är det någon som vet vad det är för nåt?
[attachment=24329:Namnlös.jpg]

haha....glömde bifoga bilden.....lite svårt att veta hur den ser ut annars:)
Aqvakul
CITAT (lämås @ 17-09-2008, 15:53) *
Hallå!!

Knyckte lite frön idag i kommunens plantering från denna underbart fina blomma. Den doftar lite.....vet inte vad...men gott. Är det någon som vet vad det är för nåt?

Du kan kanske berätta lite mer, eller ännu hellre presentera en bild.....
Irene_L
Kan det vara nån salvia kanske confused.gif

Påminner lite om den här till formen:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...lvia-pratensis/
fast färgen stämmer ju inte riktigt.
HelenN
CITAT (Irene_L @ 17-09-2008, 16:16) *
Kan det vara nån salvia kanske confused.gif

Påminner lite om den här till formen:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...lvia-pratensis/
fast färgen stämmer ju inte riktigt.

Japp, det ser ut som det är Salvia Blue Angel???!!!...en flerårig ört smile.gif ....som vi oftast använder som ettårig! Kanon Irene....då spar jag fröerna för färgen är ju underbar! smile.gif
Irene_L
Vad bra!! ja vilken härlig färg den har.....blir det mycket frön kan du tänka på mig shy.gif
Ing-Marie i Finnerödja
Visste inte att den var flerårig , här har den aldrig övervintrat på annat sätt än att jag sår av de svarta fröna som blir efter den.
HelenN
Såg ni namnet på denna tråd?? Identieringshjälp! rotfl.gif rotfl.gif Va f-n är det????? Snacka om trött....snart dags att nanna tror jag .
Gillan
Vad kul! Den har jag också. Jag visste att det var en salvia, men inte vilken så tack för den länken Irene tummenupp.gif !

Med lite tur så kanske jag också får några fröer över yes.gif
Boxer
Jag tror på Salvia patens

Salvia guarantica är också blå men blir högre än Salvia patens
HelenN
jag tror också på en Salvia Patens...mest lik iallafall och den jag tog fröer av var nog ca 60-70 cm hög. men kolla denna snygging
Boxer
CITAT (lämås @ 18-09-2008, 08:01) *
men kolla denna snygging

Stilig! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ing-Marie i Finnerödja @ 17-09-2008, 15:25) *
Visste inte att den var flerårig , här har den aldrig övervintrat på annat sätt än att jag sår av de svarta fröna som blir efter den.

visst är den fleråirg ,, står den i väldräneradjord så kan den klara vintern ute om det inte blir kallare än -10c -12c . då fryser den ner och sedan kommer igen , i sverige dock är det för fuktig skulle jag tro . annars så får man ju frön .
Chamomille
CITAT (lämås @ 17-09-2008, 17:37) *
Såg ni namnet på denna tråd?? Identieringshjälp! rotfl.gif rotfl.gif Va f-n är det????? Snacka om trött....snart dags att nanna tror jag .

Jag såg inte ens det. Jag är väl lika trött jag då giggle.gif
HelenN
Finns ju många fina!!!!! Ska prova att så nu i vinter.....vill ha den som är svart o blå osså:)
vanjalarsa
tror bestämt att det är Blåsalvia Salvia patens.

Har hört att den bildar rotknölar som man kan gräva upp och övervintra frostfritt.

En blomma som har den mest intesivt blå färgen. En riktig skönhet!

mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon