Full version: Grobarhet Aconitum
Heda
Hej alla sågalningar smile.gif

Tänkte köpa fröer till Aconitum x bicolor och Aconitum napellus 'Carneum'.

Enligt Tom Clothier har Aconitum kort grobarhet, dvs bör sås färska. Har någon erfarenhet av "köpefröer"? Grobarhet? Enligt Tom Clothier ska de dessutom hållas i -6 -7 i 2-4 veckor? Bästa sättet måste alltså vara att så utomhus i höst och hoppas på en hyfsat kall vinter smile.gif tror någon attfrysen skulle funka?

Som sagt alla erfarenheter tages tacksamt emot! Jag vill ju veta om det är någon vits att köpa fröer eller om det är planta som gäller?!

Eder tacksammaste
//Heda
Eva 33c
Jag har sått aconitum frö ur "köpepåse" och de har grott. Aconitumsläktet är överlag lite nyckfullt enligt mig. Jag sår mina egna fröer också och ibland gror alla och ibland bara enstaka, och aldrig utan kallperiod. Så köp och så och ställ ute på en gång. Men skippa frysen, den är alldeles för brutal. Dessutom är det ofta temperaturväxlingarna mellan plus och minusgrader i olika omgångar på våren som väcker många fröer. Och frysen är ju konstant lika svinkall.
Heda
Tack Eva för snabbt svar!! Jag gör väl så och hoppas på goda fröpåsar, om det blir några plantor så brukar det ju räcka gott!

edit: Tänkte mig mer en växling mellan frys och kyl ett tag...men ute är ju klart bättre....hoppas bara att det blir någon vinter.

//Heda
Christer i Falköping
Ja aconitum kan vara lite kinkiga. Men skippa kyl och frys. Så dem så fort du får dem och låt dem vara ute. Sedan kan de ta två år på sig att gro ibland.
Christer.
Anki V
Jag har provat flera ggr att så både vita, blå och slingrande aconitum men hos mig vill de inte gro no.gif . Nu har jag en utesådd på gång som jag tänkte låta stå fram emot våren……Skam den som ger sig!

/Anki
Heda
Jag ska definitivt ge det ett försök, ute i det fria!

Brukar ni ha era ute sådder i någon form av bänk, dvs med "tak". Jag är rädd att de ska regna bort? Kan man kanske ställa ihop krukorna i en pallkrage och sedan lägga fiberduk och löv över? Eller blir det för isolerat? Det känns som att hela grannskapets fåglar ska rota runt och alla ogräsfröer trilla ner....det känns ju som om man har bättre koltroll inne i kylen...men det finns ju gränser för hur mycket som får plats där.....inte alla mina sådder ialla fall.

Edit: vilket läge för utesådderna, sol, halvskugga eller skugga? Har ett skyddat ställe längs med häcken...men ganska skuggigt.

//Heda
Eva 33c
Jag har mina utesådder (både ogrodda frösådder och småplantor) stående på marken, täckta med fiberduk (som skydd mot just fåglar och andra djur, och ogräsfrö) och löv, framför allt runtomkring. Platsen är under ett stort träd som ger rätt bra regnskydd även när det är avlövat. Risken finns att det "regnar bort" annars precis som du befara. En del sådder står under några planteringsbord för att få regnskydd. Man kan försås täcka med plast också, men då ska man nog se till att det är en "luftig" täckning. Skuggigt läge är att föredra, mindre risk för uttorkning på våren och att lättgrodda fröer luras att gro förtidigt. Jag täcker också sådderna med snö när det finns.
Heda
Tack Eva för delade erfarenheter!

Det kanske får bli en liten kallbänk (pallkrage) med enkelt lock på "ben" (ram med byggplast). Det blir täckning med fiberduk och löv, platsen får bli vid häcken. Jag har haft problem med att jag glömmer att vattna mina utesådder, så det blir ett bra ställe med bara morgonsol! Där springer inga hundar huller om buller heller smile.gif

Nu ska jag surfa iväg och beställa fröer!! smile.gif ååååå så himla roligt det är!!!!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon