malleangel
Har rotat både Gullranka och Ampellilja i vatten
Nu är det dags att plantera dem i krukor!
Har 8cm krukor är dessa bra att börja med? eller kan jag anv större?

Till fråga, vilken typ av jordblandning kräver dessa två växter?
de är ju som sagt rotade i vatten så har växt ut en del rötter. Har vanlig blomjord (alltså ej såjord) hemma. Kan jag använda den? eller ska jag anv ngt annat?

Mycket tacksam för svar, känner mig lite vilsen! Vill ju att de ska växa till sig och bli stora och gina växter.
Kilmister
Ampellilja verkar trivas i vilken jord som helst, det går utmärkt med sticklingar i vanlig blomjord.
Gullrankan får någon annan svara på.
KURT
Har man rotat dem i vatten av någon anledning, så behöver de väl i allmänhet ändå bilda nya rötter när de sätts i jord. Så det är nog bäst med porös jord, utan alltför mycket näring.
Kee
Min uppfattning är att båda växterna är mycket anspråkslösa och kommer trivas hur du än gör. Och för att inte göra det för knepigt för dig, så ta vanlig blomjord, blanda ut den med såjord om du orkar.
Bassam
Det är bättre att använda så jord eller vanliga jord som blandad med sand . För att rötter som ska komma de är små så de behöver lätt jord.
Obs: jag läste några kompisar som sätta sina sticklingar i kogödsel, de påsar som säljas i trädgård affären och det funkaqar jätte bra.
H: Bassam
malleangel
Tack för alla svar och tips! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon