Full version: En larvig varg
Gossen Ruda
Mötte denna larv av Gräsulv idag, en spinnare av familjen Lasiocampidae. Den var 5-6 cm men kommer att bli uppåt 8 cm när den förpuppar sig till våren. Den övervintrar alltså som halvvuxen larv.

Dom vuxna fjärilarna ser helt olika ut och beter sig olika som hane och hona. Honan är grå och flyger sent på kvällen och natten efter parningen. Hon dras till ljus och det ett rent elände om det finns många honor i närheten om man har satt upp en fångstlampa. Honorna bara dunsar ner på lakanet och sätter direkt igång med att lägga ägg så det gäller att snabbt plocka upp dom och slänga ut dom i omgivningen.

Hanarna flyger på em och i kvällningen på jakt efter honor. Dom är bruna och far omkring som skållade troll över gräsmarker och liknande och söker efter honorna som sitter på marken och luktar namnam. Hanarna kommer aldrig till ljus och är supersvåra att fånga, jag fick bara tag på två stycken under min fjärilsfångartid. Honor kunde jag tapetsera väggarna med, fjärilen är mycket vanlig maj-juli.

[attachment=24395:080917_3_larv.jpg]
AstLar
Du har ingen bild på honan?

Eller är det den vanliga nattfjärilen, den som alltid följer med in när man kommer hem sent. Som kretsar kring lampan på verandan?
amaira
Tusen tack, Ruda, för denna förträffliga presentation av denna lurviga ulv biggrin.gif som även jag har mött ute i markerna några gånger på sistone. Var på G med att identifiera den, men har ännu inte haft tid.

Så den övervintrar som larv, trodde den var pä väg att finna bra förpuppningsplats över vintern.
KURT
CITAT (AstLar @ 17-09-2008, 21:08) *
Du har ingen bild på honan?

Eller är det den vanliga nattfjärilen, den som alltid följer med in när man kommer hem sent. Som kretsar kring lampan på verandan?

Det borde väl vara honor på dessa bilder?

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ory=Sommerfugle
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 18-09-2008, 06:29) *
Det borde väl vara honor på dessa bilder?

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ory=Sommerfugle

Jo, det är honor allihop. Och larver. Hanen är svårfångad på bild pga beteendet, honan mycket lätt.

Larverna övervintrar som sagt. Dom söker inte ens upp något skydd utan stannar bara där som befinner sig när kylan kommer. Blir det frost fryser dom och blir alldeles stela som en pinnar men vaknar till liv när dom tinar upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon