evaisa
Hej, jag är med i en liten odlingslottförening som har storkrig om gräsklippning och uteslutningar. Det är så tjafsigt att det inte är klokt. Hade inte området legat på en så trevlig plats så hade jag sagt upp lotten.

Är det lika stolligt i andra lottföreningar?
Wilmer
Nejdå, inte hos oss tummenupp.gif
evaisa
Är det marsvinen som skapar lugn? Tänk om vi hade ett marsvin som ordförande......
KURT
Jag har hört talas om problem med vem som skall sköta gräsklippning på koloniområdets gemensamma ytor.
Ralf
Inga problem alls, men min förening är 102 år gammal.... Har ju haft en del år på sig att lösa problem
grycken
I min koloniförening har vi ett antal arbetsgrupper, bl.a. en gräsklippningsgrupp. Det är obligatoriskt att vara med i en arbetsgrupp. Gräset klipps en gång i veckan under odlingssäsongen enligt en lista. Arbetsgrupperna har fungerat bra.
evaisa
Grycken, arbetsgrupper låter bra! Vilka bra föreningar ni andra verkar ha. Hoppas verkligen att min kan ordna upp sej - tyvärr verkar det vara min uppgift, hur jag nu skall lösa det.

Hur gör ni med lediga lotter? Har ni kö?
IngeUppsala
Kära du - jag vet inte, vad du menar med en "liten" odlarförening, men jag antar att det rör sig om odlingslotter och inte en kolonistugeförening.
Jag menar, att det är stor skillnad!

Vår förening består av c:a 85 medlemmar - flera har mer än en lott. Det är nästan hopplöst, att få alla att respektera stadgar och ordningsregler. Mycket få deltar i städdagar.
Kanske beror det på, att vi ligger ovanligt centralt och människor inte träffas så ofta. Har man nära till kilar man dit en stund då och då.

Ett problem är det också, att vi inte har någon bod att förvara föreningens redskap i, utan de får antingen stå ute eller släpas dit.
Läget gör också, att vandalisering förekommer.

Många tycks faktiskt tro, att styrelsen är avlönad av kommunen (vars mark det är) för att göra allt jobb!

"Andan" var säkert en helt annan så föreningen bildades på 70-talet.

Ett problem med vanskötta lotter är, att de måste röjas och städas upp innan de kan delas ut till köande (som vi har rätt många och gärna vill ha in). Man vill ju vara miljövänlig!

Några tips från andra?

Wilmer
Vi har blandat odlingslotter och kolonistuge lotter. På städdagarna får vi gjort det som var meningen, men såklart ställer alla inte upp (eller kan inte). Kan ni inte ta ut en högre avgift för alla, så får de som hjälper till ett bonusavdrag på hyran? Jag antar att en bra och stark styrelse som är ENAD är en förutsättning för att det ska fungera, annars blir det väl vilda västern.

Lycka till!
evaisa
Vi är en liten odlingslottförening - 30 lotter. Wilmers tanke om en bra och enad styrelse är vad jag hoppas på. Det senaste har vi haft enväldig och skrämmande ordförande. Han har på kort tid ställt till en hel del. jag hade ingen aning om att det kunde gå så illa.

Jag tänkte väl att det enda gemensamma vi har är vattnet och skall sättas på och stängas av - och så gräsgångarna då. Men vad finns det mer att bråka om? Men oj vad fel jag hade!

De flesta andra är fridsamma odlare som "inte vill bråka". Men när de håller sig neutrala så fortsätter stökerierna.
Överbölingen
Jag vet just ingenting om odlingslotter och kolloniträdgårdar men en sak vet jag och det är att väldigt många har förhinder när det är gemensamma arbetsdagar.

Ena sonens jaktlag har en bra metod att få folk att ställa upp. Den som inte är med vid slakten (styckningen) får böta 100 kronor till laget. Jag har ställt upp för Jonas flera gånger och hjälpt till när han rest hem till Kiruna. Vi är snåla av oss i familjen.
evaisa
Överbölingen - vilket namn!

Det låter som om du vore gjord för att hålla ordning på slarviga kolonister!

Vårt stora problem är/var en olämplig ordförande. Allt kaos och bråk kommer ifrån hans agerande. Han lyckades att få alla arga på alla. Och det i en från början mycket fridfull och stillsam koloni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon