HönaBöna
Hur har ni gjort med golvet i växthuset? HAr sett att många lägger plattor på hela golvytan. Andra odlar direkt i jorden. Vad är det som avgör hur man ska göra?
Preussen
att odla i kruka har sina fördelar i att det är lättare att hålla rent, lättare att kontrollera näringsgiva samt mycket enklare att hålla växtföljd. nackdelen är att man är mer beroende av att vattna men det går att fixa på olika sätt.

att odla i bädd har sina fördelar i att det är mer utrymme för växten att växa i samt ett kanonbra mikroliv i jorden.

beroende av vad man ska odla så är olika metoder att föredra. vissa capsicumsorter går bättre i djupbädd än kruka o vice versa. själv föredrar jag tomater i djupbädd.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar i marken, det är en del jobb med att byta ut jorden med jämna mellanrum men jag har inte möjlighet att vattna så ofta som man måste göra ifall man har kruka. Dränker jag in marken i växthuset kan jag åka bort någon vecka mitt i sommaren utan att växterna vissnar. Man kan ha hinkar med vattenreservoar men jag tycker inte de klarar sig i en vecka ändå ifall det blir soligt och varmt.
HönaBöna
Ska jorden i en markbädd bytas ut varje år så är set ju rätt arbetskrävande men det är ju å andra sidan vattning också. Vilken storlek på krukorna krävs till tex tomater?
Åsa, mälardalen zon 2
Optimalt är att byta jorden varje år, men jag byter runt vartannat år.

Till en normal tomatplanta (ej dvärgsort) brukar det vara lagom med runt 20 liters kruka.
asaleo
Jag rekommenderar odling i säck.
Genom att lägga säck vid säck fyller man hela bädden med jord.
Odlingen blir inte så beroende av eventuella missar i näring och vattning med stor jordmassa.

Jag byter varje år.
Eftersom jorden ligger i säck är det inte så besvärligt.
Blandar jord i trädgårdslandet med torv och kör in.

Framför säckarna har jag en trävägg för att hålla säckarna på plats och snygga till bädden.

Arne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon