Full version: Maigold
Monarda
Planterade 2 st Maigold i slutet av juli och nu är dom fulla med knopp och har börjat blomma. En prestation en så dyster, regnig och solfattig höst som denna. Har en underbar doft och färg och ett fint bladverk.
Hoppas den håller sig frisk bara. Tänkte spaljera upp den om det går.

P9170447a.jpg

Kajsa
Jo, det är en härlig ros, min har inte blommat i höst men förra året, det är en frisk ros.

Den blir 2 - 3 m så det behövs kraftiga stöd bakom.
Karin i Östuna
Vilka underbara kort. Maigold har stått på min önsklista länge. När jag ser era fina rosor blir längtan ännu större....
Monarda
Det var en jättefin Maigold du har, Kajsa. Står den väldigt soligt?
Kajsa
Det är nog sol ca 7 timmar här. Rosen har vuxit snabbt, växer i tomtgränsen och bakom finns flera jättebjörkar hos grannen, jorden är sandig, så det är en robust ros, men får kogödsel varje vår och vattnar vid torka. Den verkar härligt frisk.
embees
Mina Maigold (två st) blommar om nu fram tills frosten tar dem. Jag tycker de har en fantastisk doft. Kryddig rosdoft om man nu ska definiera den.

En bild från i somras
Maigold Underbar förförisk doft, stark, kryddig och känns på långt håll.<br /><br />Buskros.<br />Klipper aldrig ner den, bara rensar vissna grenar.<br />Plockar varje dag bort utblommade blommor för att säkerställa lång blomningstid.
Ezereht
Är Maigold härdigare än Westerland?
Kajsa
I gamla LÅG stog Maigold under Pimpinellifolia rosor, i nya upplagan är den flyttad till gruppen Moderna Buskrosor, där finns även Westerland. Tycker det är stor skillnad på dom, Westerland fryser nästan alltid ner här i min zon, utom mycket snälla vintrar, blommar oftast senare av sommaren. Maigold är en tuffare sort som inte fryser ner ett dugg och blir tätare/högre, den känns mer som en zon 5 ros för mig.

Glömde skriva att båda står som zon 4 rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon