Full version: Rhizomspärr
stefan_rk
Någon som har nåt bra tips på vad man kan använda som spärr för rhizomspridning hos Phyllostachys? Har läst mig till att tjock plast, eventuellt plåt skulle fungera. Den lokala blomsterhandeln har inget för ändamålet.

Är det någon här som har gjort någon barriär och vad använde ni då för material och var fick ni tag på det?

MVH
Stefan
Gunilla T
Jag använder alltid byggplast - den är tillräckligt stor. Markduk håller inte, rötterna tar sig igenom.
stefan_rk
CITAT (Gunilla T @ 18-09-2008, 09:14) *
Jag använder alltid byggplast - den är tillräckligt stor. Markduk håller inte, rötterna tar sig igenom.

Är det typ sådan här du menar? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21022.aspx. Jag frågade odlare om detta då jag har sån här plast över men han var ganska säker på att det inte skulle hålla.

Räcker det med att gräva ner det 40 cm?

/Stefan
Gunilla T
Japp, precis den är det.

Förstår inte vad som inte skulle hålla - den förmultnar inte och det finns inte en chans att rötter tar sig igenom tjock plast.

Hur djupt du måste sätta den beror på hur djupt rötterna går - har bara en glansbambu själv och den verkar inte ha så aggressivt rotsystem men jag vet att de större bambusorterna kan vara besvärliga. Är den redan planterad kanske du kan försiktigt gräva och kolla upp hur djupt rötterna går. Utan att veta exakt kan jag tycka att 40 cm verkar lite.

Jag sätter rotspärrar främst mot trädrötter och ibland har jag grävt nästan 1m ner - men det är trädrötter det.

Även om den så småningom kryper under plasten så borde det gå lättare att kapa rötterna - bara att följa plasten neråt och klippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon