Moonbeam
Köpte fröer av ipomea, planterade dem efter konstens alla regler. Fick upp små eländiga plantor som jag planterade i balkonglåda varpå de tvärdog! Struntade i dem och planterade lite annat i den gamla jorden, även några vitlökar. Döm om min förvåning när jag från i princip ena dagen till den andra hade en helt galet växande Blomman för dagen! Tyvärr tänkte jag inte på att den är en klätterväxt, så den tog över torkställningen som var i närheten *s* Kolla på bilden, tagen för bara några dagar sen. Den är helt otrolig!

Felicia M
Jättefin, Moonbeam!! Åh, en sådan måste jag ha nästa år! yes.gif
tepa
Superfin ! Men blomman för dagen, blommar inte den väldigt kort tid ? Eller kommer det hela tiden nya blommor? Så att den i princip blommar länge ?

Hälsn Tepa
Chamomille
CITAT (tepa @ 18-09-2008, 11:26) *
Superfin ! Men blomman för dagen, blommar inte den väldigt kort tid ? Eller kommer det hela tiden nya blommor? Så att den i princip blommar länge ?
Hälsn Tepa

Ja, en blomma blommar en dag. Sen kommer det ju massvis av nya blommor varje dag. Den blommar (hos mig i alla fall) tills vintern tar den smile.gif

skogstroll
CITAT (Moonbeam @ 18-09-2008, 08:52) *
Köpte fröer av ipomea, planterade dem efter konstens alla regler. Fick upp små eländiga plantor som jag planterade i balkonglåda varpå de tvärdog! Struntade i dem och planterade lite annat i den gamla jorden, även några vitlökar. Döm om min förvåning när jag från i princip ena dagen till den andra hade en helt galet växande Blomman för dagen! Tyvärr tänkte jag inte på att den är en klätterväxt, så den tog över torkställningen som var i närheten *s* Kolla på bilden, tagen för bara några dagar sen. Den är helt otrolig!

Wow vad fin! För ett antal år sen hade jag en i en pyttekruka på en innergård på Söder och den växte som en galning!!
tepa
Hej Chamomille

Det var precis det jag anade. En blomma blommar en dag. Men om det kommer nya knoppar varje dag, så skulle det väl vara värt att skaffa en sån. Är dom vinterhärdiga ? Vill nog hellre ha planterat ute i land.

Hälsn Tepa
Moonbeam
I början kom det bara en knopp som blommade och blommade ut, nu i "slutet" har det vällt fram knoppar så den blommar konstant. Vad jag vet är just min sort ettårig och klarar nog inte frosten, men när jag letade runt på nätet hittade jag ipomeor som är perenna. Så om du hittar perenna sorter här i Sverige-hojta till!
tepa
Hej Moonbeam

Perenna sorter, hoppas hellre jag hittar på Åland, för det är där jag bor. Javisst ska jag hojta till.

Hälsn Tepa
Hallonpaj
Så fin!
Krolliljan
Ja så fin den är. tummenupp.gif Min är stor och grön men inte en enda blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon