tepa
Hej

Jag undrar om jag måste skaffa extraljus med timer till mitt plusgradiga hobbyrum i garaget, där jag ska övervintra krukväxter. Där finns ett fönster med hyllor tvärs över. Mina krukväxter är: Pelargon, Höstglöd, Novemberkaktus, Påskdito, Krinum och Hibiskus. Sen har jag en Amaryllis, men den tror jag att ska ha det mörkt. Hur är det med Fuchsia och Änglatrumpet ? Tacksam om råd, om så bara för någon av dessa växter.

Hälsn Tepa
Red Top
Hej Tepa1
Novemberkaktusen brukar jag ta in när det är risk för frost. Sen hänger jag den i ett västerfönster. Efter ett tag börjar den blomma så snällt.
Mina hibiskusar har jag också i normal rumstemperatur på vintern. Ger näring mer sällan, men de brukar fortsätta att blomma ändå.
Fuchsia lyckas jag alltid ta död på. Pelargoner har jag i sovrummet där vi aldrig har mer än 18 grader.
Så gör jag!
=)
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-09-2008, 08:49) *
Hej

Jag undrar om jag måste skaffa extraljus med timer till mitt plusgradiga hobbyrum i garaget, där jag ska övervintra krukväxter. Där finns ett fönster med hyllor tvärs över. Mina krukväxter är: Pelargon, Höstglöd, Novemberkaktus, Påskdito, Krinum och Hibiskus. Sen har jag en Amaryllis, men den tror jag att ska ha det mörkt. Hur är det med Fuchsia och Änglatrumpet ? Tacksam om råd, om så bara för någon av dessa växter.

Hälsn Tepa

hur varmt blir där ? blir det inte över +10c så behöver dessa ingen extra belysning under vintern .

Fuchsia,änglatrumpet,hibiskus,pelargon tappar bladen eller vissnar ner om det är svalt .

krinum,amaryllis kan förvaras mörkt dom vissnar ner under vintern .

kaktusarna,höstglöd tappar inte bladen och är såfall dom som behöver ljuse mest av alla även hibiskusen om det är varmare än +10c .

jag övervintrar alla lökar,knölar,krukväxter,mindre härdiga växter i en mörk källare som har en temp på +5c +15c beroende var dom står . och det tål dom utan större problem även då det är mörkt .

tepa
Tack Red Top och Flaxxs

Vi brukar hålla 10-12 plusgrader där. Det är fråga om makens hobbyrum, där han håller på med radiostyrda flyg. Det kan vara limlukt och bensinlukt där. Undrar om det gör något ? Mina Gladioluslökar hade iaf inget emot dessa lukter förra vintern. Dom överlevde och blommar snällt ännu.
När ni har haft växter ute på sommarvistelse och tar in i huset igen när frosten kommer, brukar ni plantera i ny jord då ? Har hört att det kan finnas ev bacillusker i jorden ? Kanske sorgmyggor eller ägg ? Mina står på altanen, det är trappa upp dit, så dom är inte nära marken, om det har nån betydelse.

Hälsn Tepa

Alexander-VG-zon3
är det mellan +10c +12c så behöver du inte extra belysning . men vill du ge så ge såfall hibiskusen,kaktusen och ev höstglöden . dom kommer klara sig utan också .

jag tror inte lukten har någon betydelse .

du ska ju inte störa dom för mycket nu så det är bättre att du planterar om i feb-maj .
tepa
Tack Flaxss, ett jobb mindre att göra, alltså. Glömde att jag har två styck Clivia också. Men dom kanske behöver lite ljus ? Dom du har sagt att kan ha ljus får jag alltså sätta där i fönstret. De andra kan stå nedanför.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
jag och clivior är inte bra , lyckas ta död på alla den senaste tiden

några ha frusit ihjäl några brydde jag mig inte om att avhärda så många blev ihjäl brända . och dom som levde torkade senare mormor ihjäl .
tepa
Usch vad du skrämmer mig, Flaxss. Min ena Clivia köpte jag i november ifjol. Den andra är en Bamsing på många många kilo, fick den av grannen som flyttade två kilometer bort, till ett nytt hus. Hon hade inte plats med allt. Den är minst femti år gammal. Kan även vara åtti. Så den ska inte dö. Det fina i kråksången är att mitt hus är hennes (grannens) farmors (vila i frid) hus, och Clivian är uppvuxen här alltså. Nu har den fått komma hem. Inte riktigt, för den står ju i garaget. Men till våren, när jag tar in den.

Hälsn Tepa
Kee
Men Clivian klarar ju sig utmärkt som en inomhusväxt. Må hända att det inte är optimalt, men det är ett alternativ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon