Huggorm
Jag har kommit över några frön från amerikansk rödlönn, Acer Rubrum. Hoppet är att några stycken skall ta sig och så småningom bli ett trevligt tillskott i skogsbacken, inte minst på hösten. Just nu ligger fröna i frysfacket på kylen, och kallstratifieras även om jag läst att lönnar inte skall behöva detta? Tanken är att så småningom ta ut dom och försöka få dom att gro ganska tidigt på säsongen. Inomhus har man ju möjlighet att erbjuda dom en extra lång första säsong och kanske därmed ge dom någon fördel. Men när bör jag plocka fram fröna och försöka skaka liv i dom? För lång säsong är ju inte heller bra, men träden trivs ju ända nere i Florida så de kan ju inte vara känsligt. Fast det är väll individuellt förståss, jag har ingen aning om vilket klimat dessa frös moderträd kommer från. Tänkte det kanske var lagom med januari eller februari, det tar väll någon vecka innan dom gror också. Vad tros om detta?
Bassam
OM Acer rubrum : Du kan så dem i papper och lägga i kylskåp, du kan gör under vilken tidpunkten som Helst, det är bättre om du gör under Januari.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 18-09-2008, 15:13) *
Jag har kommit över några frön från amerikansk rödlönn, Acer Rubrum. Hoppet är att några stycken skall ta sig och så småningom bli ett trevligt tillskott i skogsbacken, inte minst på hösten. Just nu ligger fröna i frysfacket på kylen, och kallstratifieras även om jag läst att lönnar inte skall behöva detta? Tanken är att så småningom ta ut dom och försöka få dom att gro ganska tidigt på säsongen. Inomhus har man ju möjlighet att erbjuda dom en extra lång första säsong och kanske därmed ge dom någon fördel. Men när bör jag plocka fram fröna och försöka skaka liv i dom? För lång säsong är ju inte heller bra, men träden trivs ju ända nere i Florida så de kan ju inte vara känsligt. Fast det är väll individuellt förståss, jag har ingen aning om vilket klimat dessa frös moderträd kommer från. Tänkte det kanske var lagom med januari eller februari, det tar väll någon vecka innan dom gror också. Vad tros om detta?

jag vet inte om fröna behöver vinter eller ej för att gro som bäst , men trädet i sig vill gärna ha någon frostnatt för att vintrain och gå in i vila och sedan om den odlas i kruka övervintras ca +5c +10c . hur många frön har du ? jag hade sått några ute i krukor sedan sått några i jan-feb som du själv tänkte . att ha dom inne en längre tid tror jag inte funkar utan du bör nog få ut plantorna/fröna så fort som möjligt .
Lena i Torslanda
Att lägga frön i frysenär inte kallstatifiering.
Dt är först när man tillför fukt till fröet som det är någon idé att kyla. För att kallstatifiera behövs absolut inte minusgrader - det räcker med några plusgrader. Många avänder kylskåpen under den processen. men som sagt fröet måst ligga i jord eller annan fuktigt substrat (papper, bomull, vermiculit etc.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lena i Torslanda @ 20-09-2008, 16:54) *
Att lägga frön i frysenär inte kallstatifiering.
Dt är först när man tillför fukt till fröet som det är någon idé att kyla. För att kallstatifiera behövs absolut inte minusgrader - det räcker med några plusgrader. Många avänder kylskåpen under den processen. men som sagt fröet måst ligga i jord eller annan fuktigt substrat (papper, bomull, vermiculit etc.

men det beror ju på vilket frön om det behöver kyla eller frost . en del fröer måste frysa till ordentligt och sedan gror dom när det växlar mellan frost och plusgrader och att det sedan blir varmare . en del fröer gror utan frost men gror bättre om det växlar svalt och varmt .

växter som har frön som gror efter en vinter växervilt där det blir vinter ( frost ) då gör dom så att för att inte gro innan frosten,utan gror efter en vinter och då måste det blir frost för att dom ska veta . och då räcker det inte med +1c utan det måste bli frost för att bryta vilan . hade det inte blivit frost hade fröet istället kunna gro på hösten i väntan på att börja växa när det blir varmt .

en del fröer väntar efter två vintrar innan dom gror !!
Huggorm
Kanske vore bäst att så dom i fuktig jord eller liknande, och ställa undan krukorna ute tills vidare? Jag har ungefär tio frön, men egentligen räcker det om ett par stycken gror
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 20-09-2008, 18:46) *
Kanske vore bäst att så dom i fuktig jord eller liknande, och ställa undan krukorna ute tills vidare? Jag har ungefär tio frön, men egentligen räcker det om ett par stycken gror

du kan ju så några till våren och så några i krukor som du sätter i kylen och så några ute direkt . så är det väl chans att någon gror .
Gåsis
Här håller jag helt med Lena att det inte räcker med att lägga ett torrt frö i frysen. Att det sen är olika på vilken kyla olika frön behöver är jag helt med på men fröet måste vara planterat eller blött/fuktat innan det kyls. Det bästa tycker jag, om man inte vet vad ett frö riktigt vill ha, är att så sen höst och sen låta stå ute under snötäcke. Fröer som inte behöver kyla gror ändå och dom som behöver kylperiod har fått sitt. Är man av det otåliga slaget kan man ju ta in dom och låta dom gro under lysrör i mars-april annars gror dom ute.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon