Plommon_e_Gott
Vi har ett plommonträd som är ca 4 år gammalt. Sorten är Victoria tror jag. Fick frukt nu i år för första gången biggrin.gif , (det var iof bara 5 st plommon ...men förhoppningsvis blir det fler nästa år.)

Hört att man skall klippa plommonträd nu efter skörden, tidig höst. Men vad bör jag tänka på när jag skall beskära mitt träd, se bilden nedan.
Kanske står lite dumt placerat invid ett hus-skjul... ?

Bör jag klippa bort den långa grenen som sticker iväg låångt bort åt höger ?

Förra året beskärde vi trädet lite lätt, och nu i våras "toppade" vi de små färska skotten ca 4 blad från stammen. hört att det skall gynna frukttillväxt.

men skulle som sagt vilja ha lite tips på hur jag ska ta mig an trädet nu i höst.

vårt plommonträd 8 sept 2003. Klicka här för större bild

ett moget plommon
nilla
Hej Henrik!

Jag frågade om samma sak för nån vecka sen och fick väldigt bra tips av Cilla om beskärning. Om inte nån kommer in här kan du läsa hennes och andras tips om mitt Victoria här

Gunilla
Ingo
En följdfråga apropå detta:
CITAT (Plommon_e_Gott @ 09-09-2003, 22:47)
nu i våras "toppade" vi de små färska skotten ca 4 blad från stammen. hört att det skall gynna frukttillväxt

Det är väl pincering som åsyftas, alltså sommarbeskärning av unga sidoskott för att hämma deras längdtillväxt och uppmuntra bildande av fruktved.
Vad anser Cilla och andra om pincering av plommon, är det värt att hålla på med? Jag testade det själv på ett fåtal skott på mitt Czar-träd när det var ett par år men det gav inget - skotten i fråga växte inte mer och dog nästa år - men de satt väldigt långt in och fick kanske för lite ljus för att trädet skulle vilja satsa på dem. Eller så var trädet för ungt.
Cilla
Ja, kika in på tidigare diskussionen som Gunilla startade.

Ni har en fin och kraftfull utveckling på ett så ungt träd.

Beskärning av plommon sker normalt inte varje år; man tar bort döda grenar, hårt skavande och något år ett årsskott som växer inåt eller knasigt på annat sätt. Ju mer man beskär desto mer svarar trädet med grentillväxt, och dessutom bryter stenfruktsträd inte nya grenar som äpple och päron gör.

Om jag var i ert ställe skulle jag med detta träd i första hand tänka på att de ska få plats. Närhet till husväggen är inget problem för trädet, snarare en fördel att få värmen och det vindstilla läget där (som ett spaljéträd mot en vägg fast här friväxande).

Ibland får träd intill vägg en tendens att luta sig kraftigt utåt, särskilt när det blir fruktbärande. Detta kan ni förhindra genom att tidigt när det sker skruva ett par breda band i väggen som ni sätter om trädet som stöd. Gör det inte innan trädet ser ut att behöva det - träd som har onödiga stöd litar på att världen är säker och ränner rätt upp i höjden.

Den blå dörren intill ser ut att komma att bli ointränglig om trädets grenar åt vänster får utvecklas fritt. Det är alltid bättre att beskära grenar när de är små än när de blivit grova. Jag skulle inriktat årets beskärning på att förekomma detta. I grenklykor - tag bort de som växer åt dörren och spar de som växer utåt på vänstra sidan.

Eventuellt kommer trädet att behöva stammas upp också, dvs man tar bort de lägst sittande grenarna från stammen. På bilden ser det ut som att dessa kommer att bli i vägen för lilla trappen till dörren.

Om jag tagit några grenar på trädets vänstersida skulle jag inte ta mer alls i övrigt. Man ska inte ta bort för mycket grenar i en enda beskärning. Som trädet står placerat ser det ut som att det får bli ett assymetriskt beskuret träd.
Plommon_e_Gott
TACKAR!
biggrin.gif

Mkt bra svar från alla här. Kollade även på informationen angående Nillas träd. mkt bra information både där och här.
särskilt tack till Cilla, som verkar vara något av en expert på området.

och till Ingo, jupp det är "pincering som åsyftas, alltså sommarbeskärning av unga sidoskott..."
visste inte vad det hette så jag kallade det 'toppning'... huh.gif
och det skulle som sagt vara intressant att veta om det är något man bör fortsätta med nästa vår/sommar.

och.. just det ja inte säker på på om trädet e 4 eller 5 år gammalt... (men det har väl mindre betydelse..)
Cilla
Plommon börjar bära frukt på 2-3-åriga fruktgrenar och jag är inte säker på i vilken utsträckning man kan lyckas med pincering, men kan väl tänka mig att sommarpincering kan sporra fruktsättning, eller åtminstone hålla tillbaka den vegetativa tillväxten något. I Englands kommersiella odlingar vet jag att man sporrbeskär långa sidoskott över 6 bladpar för att öka fruktsättning, men så är kommersiell odling i England ganska olik vår svenska trädgårdsodling också. Där beskär man plommon på vårvintern (det gör man i kommersiell odling i sädra Sverige ocksp), medan vi i trädgårdarna med lerigare jordar håller oss till sensommaren/tidiga hösten för att undvika gummiflöde.

Huvudproblemet med våra vanliga sorter (Viktoria, Opal bl a) är att de när de blir lite äldre bär alldeles för mycket frukt för sina grenar. Man måste stötta grenarna och kartgallra för att de inte ska knäckas, eller frukten förstöras av fruktmögel (monilia).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon