Hur ska jag på bästa sätt övervintra femtunga ?
Mina möjligheter är inne i huset med ca 18-20° och ljust eller
Helt mörkt förråd ca 5°
Lady Hamilton
19-09-2008, 07:08
Min erfarenhet av Femtunga är övervintrad +10° ljust................men jag kan i ärlighetens namn inte tycka att det var speciellt lyckat. Visst plantorna överlevde men blev så "förvedade" och förvuxna på något sätt. Det blev så att jag tog och rotade sticklingar på våren av moderplantorna. Kastade sedan moderplantorna p g a att de var/blev så fula. Men jag skulle gissa att du kommer lyckas bäst med övervintringen i +5° mörkt. +18 - +20° ljust tror jag bara ger "ohyra"

men har du flera plantor kan du ju testa båda alternativen

och meddela oss resultatet
Det där att övervintra inne var jag också tveksam till pga alla inkräkatre som kommer i plantan.
Det får bli ett mörkt förråd. Tyvärr har jag bara 1 planta....annars hade det varit bra att kunna testa båda.
Tack för ditt svar.
Irene_L
19-09-2008, 12:07
Du kanske kan testa att ta sticklingar som du sedan sätter i jord. Den krukan har du sen inne i huset.
Jag brukar sällan lyckas med sticklingar
Jag tror jag ska göra ett försök.......ska sticklingen bara vara i jord då.....inte vatten alltså ?
Irene_L
19-09-2008, 12:46
Jag vet inte...har ingen erfarenhet av Femtunga. Men jag skulle testa med att sätta dom i jord direkt.....sen skulle jag också sätta några i vatten.

Dubbel chans att det lyckas med några
Så får det bli....här ska testas.
det kan övervintra under gradar +10 med ljus också ska ge dem lite vatten, om vill du ta sticklingar det är bäst på våren eller sommaren, men om du ta sticklingar under höst eller vinter ´, det är svårt för dem att få dem rötter.
H:Bassam
Jag chansar så får jag ser hur det går.
Jag har satt några i vatten och några i såjord med plastpåse över.
Nu gäller det bara att hålla tummarna.
Kan nu meddela att mina försök gick åt skogen.
De som planterades i såjord med plastpåse över verkade som om de skulle klara sig men nu har de torkat ihop helt....finns inte ett liv.
Försök med sticklingar i vatten är nog kanske helt fel tid på året...jag vet inte....men de dog också.
Solstorm
17-12-2008, 14:12
För flera år sedan försökte jag att övervintra den. Fick veta att den ska övervintras likadant som pelargonier. Alla mina pelargonier brukar klara sig men jag har aldrig lyckats med femtunga.
Tack för frågan:
Jag fick bästa resultaten med sticklingar under vårtiden , jag tycker att du kan övervintras under skyddade förhållanden.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
17-12-2008, 17:57
CITAT (Alba @ 17-12-2008, 12:44)

Kan nu meddela att mina försök gick åt skogen.
De som planterades i såjord med plastpåse över verkade som om de skulle klara sig men nu har de torkat ihop helt....finns inte ett liv.
Försök med sticklingar i vatten är nog kanske helt fel tid på året...jag vet inte....men de dog också.
ska du ta sticklingar på hösten-vintern ska det göras under extra belysning i en temp på +15c +25c beroende på växt. annars så är det bara att övervintra den som planta svalt och ljust.
Rickard__
25-12-2008, 12:49
Vi har försökt övervintra femtunga inomhus. Men den klarade inte vintern.
Hade den i källarn mörkt, 10 +, 1-2 småvattningar.
Alexander-VG-zon3
25-12-2008, 17:02
CITAT (Rickard__ @ 25-12-2008, 12:49)

Vi har försökt övervintra femtunga inomhus. Men den klarade inte vintern.
Hade den i källarn mörkt, 10 +, 1-2 småvattningar.
du ska ha extra ljus till den och är det +10c så ska den vattnas 10gånger under vintern. 1 till 2 småvattningar är för lite för den och den kan ha torkat ihjäl.
Rickard__
28-12-2008, 20:20
Men vi hade många andra växter på samma ställe och dem klarade sig bra.
Eller är det så att den är vintergrön så den därför måste ha ljus?
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 20:31
CITAT (Rickard__ @ 28-12-2008, 20:20)

Men vi hade många andra växter på samma ställe och dem klarade sig bra.
Eller är det så att den är vintergrön så den därför måste ha ljus?
alla städsegröna växter ska ha ljus på vintern. är det under +10c klarar dom att stå mörkt.
sedan är vissa känsligare och tåligare. liksom tåligare mot för lite och för mycket vatten.
Rickard__
29-12-2008, 11:50
Så den är städesgrön?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.