Piccante
Jag bläddrade i min växtfysiologibok och läste att tillväxthormonet cytokinin isolerades ur cocosmjölk av en nyfiken kemist. Enligt boken gjorde han odlingsförsök och fick plantor att växa snabbare.

Kan man använda cocosmjölk som sticklinghjälp? har någon testat det någon gång och sett om de växer bättre?

Jag köpte en burk för skojs skull och tänkte testa.
Christer i Falköping
Tänker du doppa sticklingen i det då? Eller hälla ned lite i jord/vatten? Har svårt att tro det skulle fungera av den anledningen att det skulle mögla/surna om det blandas med jord/vatten. Men jag håller tummarna!
Christer.
Piccante
Ja det är ju frågan hur han bar sig åt? Undra om man kan sterilisera den först???? Borde vara lättare att ha cocosmjölken i vatten sm man sätter sticklingen i än att att hälla den i jord som du säger.
Alexander-VG-zon3
jag ska prova till våren att vattna med det . och se om det händer nåt .
KURT
Även om kokosmjölken skulle innehålla rotbefrämjande cytokinin, så kanske det inte uppvägs av ev nackdelar man kan få av bakterietillväxt när man tillför näring till jordbakterierna.
therese.kvist
Bara kokosmjölk möglar, jag sparde en halv burk en gång i kylen!!!
Nauti
Man använder inte kokosmjölk i burk, utan det där genomskinliga som finns inuti en kokosnöt. Såvitt jag vet så späder man ut det i vatten och använder det som rotningshormon till sticklingar. Så det borde väl gynna rottillväxten om man vattnar med det.
Piccante
CITAT (Nauti @ 06-10-2008, 15:37) *
Man använder inte kokosmjölk i burk, utan det där genomskinliga som finns inuti en kokosnöt. Såvitt jag vet så späder man ut det i vatten och använder det som rotningshormon till sticklingar. Så det borde väl gynna rottillväxten om man vattnar med det.

Jag ska övergå till naturell cocosmjölk i mina försök. Dum som jag är så råkade jag hälla ut mjölken när jag köpte en nöt häromdagen som jag öppnade och hängde ut till fåglarna slap.gif
krillekrib
Hej jag har läst mycket om denna metod och kommit fram till några slutsatser, av vad andra har skrivit.

1. Det skall vara kokos vatten alltså det vatten som finns i kokosnöten. Kokos mjölk gör man på det vita kötet i nöten.

2. Det skall tydligen vara olämpligt att rota med just pga de höga halterna cytokinin, men blandar man ut det med något som innehåller auxin så ska det funka ypperligt. Det är tydligen någon symbios där som var viktig.
Men å andra sidan har jag sätt folk som gjort tester där de tagit två sticklingar o satt den ena i vanligt vatten o den andra i kokosvatten med solklar skillnad till kokosvattnets fördel Vet inte hur vetenskapligt dessa är, men testa du och gör samma sak.

3 Bladmatning av sticklingen ska funka ypperligt med ypperligt resultat.

Man ska tydigen kunna köpa cytokinin i koncentrerad form som man penslar på de tillväxtpunkter man vill maximera men jag vet inte vart.

Annat som innehåller cytokinin är en del alg och tångextrakt.
vanjalarsa
Himla intressant!
mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Jan Lindgren
Hej!
När jag bläddrar i Hartmann och Kester så verkar det inte vara någon bra ide med cytokinin till de flesta sticklingar. Det tycks dock fungera på blad- och rotsticklingar. Det vore nog bättre att testa kokosvatten på svårgrodda fröer då cytokininer ofta hjälper.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon