På parkeringen vid min arbetsplats upptäckte jag idag en ganska hög (1m ca) roskvist.
När jag frågade arbetskamraterna om den berättade de att det suttit vackra rosor där men att det blivit nypon istället. Taggarna och bladen ser ut som ros, tycker jag. Finns idag ingen blomma eller bär/frukt.
Nu till min fråga, ganska dum kanske, men, kan rosor byta "skepnad" eller har de första dött och ny nyponbuske letat sig fram?
Piccante
18-09-2008, 20:14
även rosor får väl någon form av "nypon" om de sätter frukt? Ros som ros?
Ok. Trodde att det var olika sorter, eftersom det inte funnits nypon på dem tidigare.
Har ingen som helst erfarenhet av rosor.
Piccante
18-09-2008, 20:28
CITAT (AstLar @ 18-09-2008, 21:26)

Har ingen som helst erfarenhet av rosor.
inte jag heller.... jag vet inte hur odlade rosor beter sig?
Karin i Östuna
18-09-2008, 20:45
Finns rosor som sätter mycke, gansa mycke, lite och inga nypon. Så det är väldigt olika från ros till ros. Även väderspelar in. Vissa år är nypon år andra inte. Är det väldigt tort när nyponen blidas blir de inga eller färre nypon.
Tack för svar!
Det är förmodligen en av de gamla som överlevt alltså.
Jag vet inte riktigt om jag ska vara rädd om den och flytta den till ett "säkrare ställe" eller om den ska växa som den vill utan att jag rör den.
Om jag flyttar den, ska den då klippas ner?
Tänkte att den mår bättre närmare byggnaden.
Adelina
18-09-2008, 21:01
[quote name='AstLar' date='18-09-2008, 21:13' post='900141']
På parkeringen vid min arbetsplats upptäckte jag idag en ganska hög (1m ca) roskvist.
När jag frågade arbetskamraterna om den berättade de att det suttit vackra rosor där men att det blivit nypon istället. Taggarna och bladen ser ut som ros, tycker jag. Finns idag ingen blomma eller bär/frukt.
Förstår inte riktigt hur du menar, men du tror kanske att det är två olika arter?
Men nypon är frukten som utvecklas ur blommorna på rosbusken, precis som äpplen utvecklas ur äppelblommorna.
Precis så trodde jag.
Nyponbuskar växer vilt, och rosor odlar man i trädgården, trodde jag..
Tycker varken blad eller taggar har varit lika
Känner mig lite korkad nu..... .
Aqvakul
18-09-2008, 21:11
CITAT (AstLar @ 18-09-2008, 22:08)

Känner mig lite korkad nu..... .
Äsch, den som inte vågar ställa "dumma frågor", kommer heller aldrig att lära sig något...
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2008, 22:11)

Äsch, den som inte vågar ställa "dumma frågor", kommer heller aldrig att lära sig något...

Tack, tack. Den värmde!!
CITAT (AstLar @ 18-09-2008, 22:15)

Tack, tack. Den värmde!!
Inga frågor är för dumma att ställa. Vågar man inte fråga får man inte veta.
Ezereht
18-09-2008, 21:34
ibland har man ympat på en annan rossort på en grundstam. Om den övre blivit bortklippt eller frusit ihjäl kan det komma kvistar av den somrt som rötterna består av. Då kan det ju också bli stor skillnad mot för det som "växte där förut".
Ja, jag är sent ute... Har haft ett segslitet datorhaveri under hösten

.
I mina öron låter det definitivt som den ympade ädelrosen har dött, och roten (Rosa Canina) har överlevt. I så fall är det som nu växer där inget som du behöver dalta med. Det är en nyponros/vildros. Den kommer med tiden att ta över hela rabatten.
Ezereht: Som jag har förstått det så är det inte ibland, utan snarare alltid, som rosor är okulerade. Enda undantagen som jag känner till är Roskraft i skåne, samt våra egna sticklingar som vi trädgårdsamatörer

tar.
/S
Ezereht
02-01-2009, 18:50
Mja hälften av mina kanadensiska rosor har egna rötter, så jag antar dom inte är okulerade. Kanske är det vanligare, men inte allenarådande.
Ok. Kanadarosor ligger utanför min intressesfär. Är huvudsakligen intresserad av gammaldags rosor. Vårt avlånga land ger lite olika förutsättningar. Men trots det så tycks det ändå finnas tillräckligt mycket att välja på en bit norr om skåne för att man ska kunna vara villrådig - eller?
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.