Nybyggaren
18-09-2008, 20:35
Vi har byggt hus och ska nu fixa till tomten. På framsidan mot vägen har vi plant och sedan en svag sluttning ner mot vägen. Höjdskillnaden är ca 0,5 meter.
Jag vill ha både en ligusterhäck och staket. Vi har fortfarande inte grovplanerat riktigt klart så det finns möjlighet att förändra med hjälp av grävmaskin.
Just nu funderar jag på hur jag ska placera häck och staket på bästa sätt och är tacksam för förslag. Bilder vore extra kul.
ingrids
19-09-2008, 12:21
Hm, den spontana frågan är - vad har du mer runtikring dig än vägen? Jag skulle sätta häck längs hela vägen mot vägen, eftersom den ger både buller, damm och insynskydd bättre än ett staket (plank hade varit en annan femma). Har du skog eller allmänning mot baksidan kanske ett staket funkar bra. Har du grannar bakåt eller åt sidorna lär de ha en del åsikter som det kan vara bra att kolla upp.
Nybyggaren
20-09-2008, 20:48
Jag vill ha både häck och staket ut mot vägen och runt resten av tomten vill jag bara ha häck. Anledningen är att jag inte vill att barnen ska kunna springa ut på gatan. Eftersom häcken tar ett tag att växa upp behöver jag ha ett staket med grindar. Det jag tycker är svårt är om man ska placera häcken och/eller staketet innan lutningen börjar eller om man ska sätta häcken i lutningen och staketet nedanför, eller om det finns ytterligare förslag. Lutningen är alltså precis i tomtgränsen mot gatan, ca 1-2 m lång och 0,5 m i höjd.
ingrids
21-09-2008, 20:39
Då fattar jag. Hm, staketet närmast gatan och häcken strax innanför känns som det klassiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.