kajsalota
Hej!
Idag flyttade jag en massa jordgubbsplantor som växte i ett bortglömt land i trädgården under en massa buskar. Nu har de planterats ut i rader i ett eget nytt land! Jag hoppas det funkar bra att de etablerar sig nu vid denna tid. Är det något man ska tänka på? Ge dem näring? Täcka dem sen när kylan kommer? Sen i vår?
Någon som kan ge lite tips?
ingrids
Ge dem ingen näring som börjar verka nu, de ska gå i vila. Jag har för mig att vintertäckning av jordgubbar inte rekommenderas, om det var för att man ökade risken för att svamp/mögelsporer övervintrade, hoppas någon rättar mig om jag minns galet. Oavsett så tror jag inte det ska behövas. Det här med hur man gödslar jordgubbar för att avväga tillväxt och fruktsättning när de är nyetablerade törs jag i ärlighetens namn inte ge mig på att säga något om eftersom jag inte riktigt vet ...
nallen
hej,något som jag gjorde i år när jag planterade ett nytt jordgubbsland ,var att jag satte vitlök mellan raderna,det ska vara bra för det håller jordgubbsplantorna friska.annars behövs ingen vinterteckning.
Bassam
Jord gubbar under sin växt tid behöver mycket näring, de kan man ge dem gröngödsling eller med djurgödsel eller komposten, när de får bra gödsel och vatten, de blir starka och man undvika ohyra och sjudom.
H:Bassam
kajsalota
Hej igen!
Nu såg jag att bladen har blivit lite åt det röda hållet - är dte naturligt på hösten eller är något galet?

eden
CITAT (kajsalota @ 04-10-2008, 13:06) *
Hej igen!
Nu såg jag att bladen har blivit lite åt det röda hållet - är dte naturligt på hösten eller är något galet?

Det är som med alla andra växter som står ute året runt, på hösten vissnar bladen och växten går i vila.
När det blir vår, om det är ett soligt läge , för dina "gubbar", kan du täcka med lite skuggväv så att inte plantorna "frystorkar" på våren . Det är ganska vanligt. Detta gäller inte bara "gubbar" utan alla växter som
kanske kommer igång för tidigt. (växten kan inte ta upp ngt. vatten)
Du behöver inte ha på ngn. gödning nu på hösten utan vänta tills våren kommer. Har själv "gubbar" och har behandlat dessa som jag skriver, och det fungerar utmärkt för mig.
Lycka till med dina gubbar.
frågvis
CITAT (nallen @ 19-09-2008, 15:22) *
hej,något som jag gjorde i år när jag planterade ett nytt jordgubbsland ,var att jag satte vitlök mellan raderna,det ska vara bra för det håller jordgubbsplantorna friska.annars behövs ingen vinterteckning.

Har hört att man kan klippa ner plantorna med gräsklipparen. Då kommer de igång fortare på våren.
Kan det stämma? Någon annan som har hört talas om det? confused.gif
eden
CITAT (frågvis @ 14-10-2008, 21:17) *
Har hört att man kan klippa ner plantorna med gräsklipparen. Då kommer de igång fortare på våren.

Låt bladen sitta till våren, annars är det risk att det fryser balänges i plantan, uppifrån o ned.
Bladen, även vissna, som sitter kvar är ett skydd.
Ta bort vissnade blad på våren.
Jag har gjort på det viset i alla år. Fungerar utmärkt./eden
frågvis
CITAT (eden @ 14-10-2008, 21:36) *
Låt bladen sitta till våren, annars är det risk att det fryser balänges i plantan, uppifrån o ned.

Tyckte väl att det lät konstigt. slap.gif
ingrid fuxwall
CITAT (frågvis @ 14-10-2008, 21:17) *

Vår komersiella jordgubbsoldare gör alltid så - klipper ner blasten men varför vet jag inte
Alexander-VG-zon3
CITAT (eden @ 04-10-2008, 14:19) *
Det är som med alla andra växter som står ute året runt, på hösten vissnar bladen och växten går i vila.
När det blir vår, om det är ett soligt läge , för dina "gubbar", kan du täcka med lite skuggväv så att inte plantorna "frystorkar" på våren . Det är ganska vanligt. Detta gäller inte bara "gubbar" utan alla växter som
kanske kommer igång för tidigt. (växten kan inte ta upp ngt. vatten)
Du behöver inte ha på ngn. gödning nu på hösten utan vänta tills våren kommer. Har själv "gubbar" och har behandlat dessa som jag skriver, och det fungerar utmärkt för mig.
Lycka till med dina gubbar.

förstod inte riktigt hur du menade nu . jordgubbar kan inte frystorka . dom kommer med nya blad när förhållanden är rätta . frystorka är nåt som händer när det är tjäle i marken och solen lyser på bladen ( gäller buskar,träd som är städsegröna dvs behåller bladen åretrunt ) och bladen vi avdunsta och växten dricker men kan inte dricka is och därav torka den . jag gör inte ett skvatt med mina och dom ger mängder med frukt . även om bladen/blommor skulle frys ner så kommer den garanterat ge bär det året .

CITAT (eden @ 14-10-2008, 20:36) *

hur menar du att det fryser baklänges ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon