CITAT (eden @ 04-10-2008, 14:19)

Det är som med alla andra växter som står ute året runt, på hösten vissnar bladen och växten går i vila.
När det blir vår, om det är ett soligt läge , för dina "gubbar", kan du täcka med lite skuggväv så att inte plantorna "frystorkar" på våren . Det är ganska vanligt. Detta gäller inte bara "gubbar" utan alla växter som
kanske kommer igång för tidigt. (växten kan inte ta upp ngt. vatten)
Du behöver inte ha på ngn. gödning nu på hösten utan vänta tills våren kommer. Har själv "gubbar" och har behandlat dessa som jag skriver, och det fungerar utmärkt för mig.
Lycka till med dina gubbar.
förstod inte riktigt hur du menade nu . jordgubbar kan inte frystorka . dom kommer med nya blad när förhållanden är rätta . frystorka är nåt som händer när det är tjäle i marken och solen lyser på bladen ( gäller buskar,träd som är städsegröna dvs behåller bladen åretrunt ) och bladen vi avdunsta och växten dricker men kan inte dricka is och därav torka den . jag gör inte ett skvatt med mina och dom ger mängder med frukt . även om bladen/blommor skulle frys ner så kommer den garanterat ge bär det året .
CITAT (eden @ 14-10-2008, 20:36)

Låt bladen sitta till våren, annars är det risk att det fryser balänges i plantan, uppifrån o ned.
Bladen, även vissna, som sitter kvar är ett skydd.
Ta bort vissnade blad på våren.
Jag har gjort på det viset i alla år. Fungerar utmärkt./eden
hur menar du att det fryser baklänges ?