Thé
Jag har läst i beskärningsboken om hur man kapar grenar, men på bilderna i boken sticker de ut från stammen. Grenen jag vill ta bort är liksom en del av stammen.

Grenen till vänster:
[attachment=24456:Gren1.jpg]

Så här ser det ut vid stammen (bry er inte om katten):
[attachment=24457:Gren2.jpg]

Blir jag tvungen att kapa den högre upp? Den ser ut att redan ha blivit avsågad där en gång:
[attachment=24458:Gren3.jpg]

Ska jag i så fall kapa så här?
[attachment=24459:Gren4.jpg]

Eller ska jag kapa mer lodrätt?

Tacksam för svar!
sway307
Nu är jag ingen expert på detta men om du verkligen inte vill ha en gren där så kan du väll kapa den strax ovanför den första förgreningen.

Tänk på att såga ett jag i undersidan av grennen innan du börjar till minst halva djupet sedan ovanifrån för att slippa att den tunga grenen fläker sönder barken
Thé
Menar du vid stammen med "strax ovanför första förgreningen"?
Cilla
Detta är hagtorn?
ett snitt oavsett exakt var du lägger det som detta kommer inte att valla över och därmed förkortas trädets livslängd. Brukar vara den sista utvägen man söker om man måste lösa ett problem med utrymme eller annat. ofta kan man lätta i yttre, yngre ved, och lösa det problem som uppstått.

Men om du måste kapa grenen så är det till en början en fördel att göra det ungefär som i andra alternativet i bild. Så kan du ha det under ett antal år och sedan såga av hela grenen senare, särskilt om den lilla bladmassa som antagligen finns på grenarna du spar inte kan underhålla den grova kvarlämnade grenen.

Det ser ut som att du kan lägga snittet lite närmre grenarna som växer innanför, och dessutom aningen mer sluttande. Men man måste se från alla håll för att avgöra exakt. Det blri inte fel om du lägger snittet som du ritat, om du ser övervallningstendenser om ett eller två år kan du alltid eftersnitta. Det är bättre att skära för långt ut och kunna eftersnitta än att skära för långt in.

Om du skulle ta bort grenen som i alternativ 1 så får du tänka som med grenbarkåsarna. Dvs som om det suttit en sådan mellan den högra och vänstra grenen. Där den slutar gå ut vinkelrätt mot grenen du ska ta av och sedan lägga snittet från grenklykan (en liten bit ut) och ned. Jag har det i tekcning på en av mina sajter om snitt från www.tradvardskolan.se och sedan vidare på snittläggning.

Metoden är sedan att du lägger ett snitt i underkant av den gren du ska kapa, en bra bit utanför där slutsnittet ska ligga. Någon dm utanför sågar du sedan ovanifrån av grenen. Den fläks då ned mot snittet du lagt i underkant. Därefter lägger du det slutliga snittet. Finns på bild på mina sidor om snittläggning.
Thé
Tack Cilla!

Teckningen på din hemsida var mycket upplysande! Men jag vet inte om jag vågar kapa en så kraftig gren. Jag ska börja med att titta efter andra möjligheter, men blir kanske tvungen att göra så i alla fall.

Vad händer förresten när trädet dör? Kan det stå kvar i alla fall? Jag funderar ju på att sätta en klängros i det. Eller blir det en fara med tiden, att det kan välta eller så, om det skulle råka dö?

Vet man förresten något om ålder på hagtorn? Vi har en häck också, och i den är mycket dött.
Cilla
Om jag inte minns helt fel så säger man ca 70 år för en hagtorn i häck. Man kan radikalbeskära en sådan en, kanske två, gånger under deras livstid och den kan fylla häckfunktion ändå. Radikalbeskärningar eller beskärning som ska syfta till skottbildning görs på vårvintern.

Många träd, särskilt mindre som detta, kan stå kvar ganska länge som döda innan de faller. Men med rötställen i stammen blir de ju mer fragila. Ganska länge är mer än 10 år. (Jag har själv ett dött hagtorn på tomten, lite mindre och betydligt fulare än ditt också som levande - det har stått dött i 7 år nu och är ännu stabilt).

Däremot måste sägas att det ser lite onödigt ut att förkorta livet på ett träd som detta, som är ett ovanligt fint exemplar av vuxet hagtorn... Har du sett det blomma och sedan bära sina illans röda frukter? Om det inte blommade i våras kan det börja göra det med en jordförbättring.
Thé
Hej Cilla!

Naturligtvis är det onödigt att förkorta livslängden på ett fint träd, men jag måste beskära det på något sätt om vi över huvud taget ska ha det kvar. Antingen beskär jag och ser vad som händer, eller så får vi ta ner trädet. Därför tänkte jag börja med att prova beskära det. Jag ska studera det ingående och se om det finns möjligheter att ordna med en skonsammare beskärning och ändå uppnå önskat resultat.

Ja, jag har sett det blomma, det blommade fint i våras, men några frukter tror jag mig inte ha sett till. En del av bladen är skrumpna och svarta, jag undrar om det kanske har någon sjukdom.
Thé
I går beskar jag trädet och jag tänkte lägga in en bild på resultatet. Det gick att kapa mindre grenar istället för den stora jag lade in bilder på tidigare i den här tråden, och jag hoppas att trädet klarade av behandlingen. En gren valde vi att binda upp för att slippa kapa den. Hoppas att det är okej.

Det är mycket trassel kvar i kronan, men hagtornsträd växer kanske på det viset? Eventuellt kommer vi att ta ett par grenar i taget under åren framöver. Till våren tänker jag ta bort gräset under trädet och anlägga en skuggrabatt, samt passa på att gödsla.

Så här blev det:
[attachment=24606:Beskuret.jpg]

Nu kommer vi att kunna använda platsen i trädgården som tänkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon