|
frågvis
19-09-2008, 08:45
Hej. Har hört att man kan ha orkidéer i vatten i stället för orkidéjord. Någon som har provat?
skogstroll
19-09-2008, 09:11
nja tycker det låter lite konstigt... de har ju luftrötter som helt enkelt vill ha luft. Även hög luftfuktighet, men bara vatten ruttnar de nog av. Vanliga phalaenopsis och dendrobium är rätt tacksamma och verkar i alla fall hos mig vilja stå i norrfönster och det fullkomligt sprutar blommor fast de bara får en skvätt vatten då och då. Cymbidium och Cattleya är lite kinkigare
Frågvis menar nog hydroponisk odling. Ja, orkideer växer, som alla växter, mycket bra i hydroponisk odling.
frågvis
19-09-2008, 12:54
CITAT (Azur @ 19-09-2008, 10:24)  Frågvis menar nog hydroponisk odling. Ja, orkideer växer, som alla växter, mycket bra i hydroponisk odling. Är väl lite obildad, vad menas med hydroponisk odling? Frågvis undrar.
Det är odling utan jord. Växter växer snabbare och blir friskare och får färre sjukdomar än när de odlas i jord (jo, det är faktiskt sant). Det här är rätt bra information om hur det går till: http://www.swecan.org/modules.php?name=For...opic&t=1388(Ja, jag ser vilken sorts växt de tänker på. "Källarodling" av cannabis är ofta hydroponisk pga att det är snabbt & effektivt, men informationen gäller för i stort sett alla växter.)
frågvis
19-09-2008, 20:42
CITAT (Azur @ 19-09-2008, 15:05)  Det är odling utan jord. Växter växer snabbare och blir friskare och får färre sjukdomar än när de odlas i jord (jo, det är faktiskt sant). Det här är rätt bra information om hur det går till: http://www.swecan.org/modules.php?name=For...opic&t=1388(Ja, jag ser vilken sorts växt de tänker på. "Källarodling" av cannabis är ofta hydroponisk pga att det är snabbt & effektivt, men informationen gäller för i stort sett alla växter.) Tack för upplysningen. Verkar väldigt krångligt så det får bli jord som vanligt.
endast vatten går nog inte men det går utmärkt att använda lecakulor istället för orkidéjorden.  alla mina phalaenopsisar står så och trivs utmärkt
frågvis
20-09-2008, 10:39
CITAT (Sofiia @ 20-09-2008, 09:46)  endast vatten går nog inte men det går utmärkt att använda lecakulor istället för orkidéjorden.  alla mina phalaenopsisar står så och trivs utmärkt  Då kanske det även fungerar med vit marmorsten i en glasvas, så ser det lite snyggare ut.
Hej! Jag har 3 orkideer planterade i glasvaser med vatten i, utan lecakulor och annat. Den ena har stått i vatten sen hösten 2005 och har blommat om många gånger. De andra två blommar också väldigt mycket och på den ena har det börjat växa nya blad på en stängel! Har läst på många ställen att detta inte funkar, men det gör det iallafall för mig. Jag har bara vatten upp till precis under där bladen börjar och behöver bara fylla på lite ibland när det har avdunstat. Väldigt lättskött!
frågvis
20-09-2008, 11:11
CITAT (saran @ 20-09-2008, 11:55)  Hej! Jag har 3 orkideer planterade i glasvaser med vatten i, utan lecakulor och annat. Den ena har stått i vatten sen hösten 2005 och har blommat om många gånger. De andra två blommar också väldigt mycket och på den ena har det börjat växa nya blad på en stängel! Har läst på många ställen att detta inte funkar, men det gör det iallafall för mig. Jag har bara vatten upp till precis under där bladen börjar och behöver bara fylla på lite ibland när det har avdunstat. Väldigt lättskött!  Vad roligt att det funkar. Då ska jag oxå prova. Vilka orkidéer har du, vanliga brudokidéer eller några andra sorter?
Phalaenopsis är extremt lättskött för att vara orkidé, den kan skötas som vilken krukväxt som helst. Andra, mer hög-epifytiska, orkideer som Vanda är nog knepigare att odla hydroponiskt, och kan nog tänkas kräva att vattnet cirkulerar/syresätts för att inte rötterna skall ruttna. Men jag har för all del inte testat, det kanske funkar där också.
Vet tyvärr inte vad de heter, men de är nog nån vanlig sort för jag har köpt allihop på ikea, från början var det bara 1 stängel på varje men nu har det blivit 2 på den ena.
sway307
20-09-2008, 13:15
CITAT (Azur @ 20-09-2008, 12:16)  Phalaenopsis är extremt lättskött för att vara orkidé, den kan skötas som vilken krukväxt som helst. Andra, mer hög-epifytiska, orkideer som Vanda är nog knepigare att odla hydroponiskt, och kan nog tänkas kräva att vattnet cirkulerar/syresätts för att inte rötterna skall ruttna. Men jag har för all del inte testat, det kanske funkar där också. Innebär det att man skulle kunna ha en Vanda hängande ovanför ett akvarium, med rötterna nere i vattnet? Där har du ju syresatt och cirkulerande vatten. Någon som provat detta?
Problemet blir nog själva invänjningen. Mitt tips vore att börja med att hänga vandan så rötterna nästan når vattnet, kanse tillochmed snuddar det, så de själva får växa ner i vattnet.
(EDIT: Jag föreslår det för att jag råkar veta att det fungerar med 'Cambria' orkideer. Jag har en sån på balkongen som har skickat rötter in i vattenbehållaren till en Azalea.)
Ammoura
22-09-2008, 23:12
Mitt "praktexemplar" av phalaenopsis växer i en stor glasampel som hänger i taket i en meter in i köket med eftermiddagssol. Tidigare hängde den i fönster med full sol större delen av dagen och trivdes nog ännu bättre. Jag har lagt stora stenar längst ner och ovanpå dom har jag orkidéekompost. Jag brukar ha vatten så det går till överkanten på stenarna vilket gör att viss del av rötterna ständigt står i vattnet och dom är alltid gröna och friska. Har aldrig haft ohyra på denna som på mina andra och den har blommat konstant i 2 år. Köpte den med 2 stänglar varav en levde vidare efter blomning, den andra ersattes av en ny jättetjock stängel med flera sidostänglar som har blommat i flera månader. Den gamla stängeln som finns kvar har nu 3 keikis varav 2 börjat få rötter. Den har nog aldrig fått näring vad jag kan minnas, ev i början. Den har levt i hög värme som oftast ligger runt 25 grader. Just nu har den tyvärr bara en blomma kvar så nu hoppas jag på ny stängel  Långt inlägg men min poäng var att jag kan rekomendera att ha den vanliga "brudorkidén" i vatten.
frågvis
23-09-2008, 12:10
CITAT (Ammoura @ 23-09-2008, 00:12)  Mitt "praktexemplar" av phalaenopsis växer i en stor glasampel som hänger i taket i en meter in i köket med eftermiddagssol. Tidigare hängde den i fönster med full sol större delen av dagen och trivdes nog ännu bättre. Jag har lagt stora stenar längst ner och ovanpå dom har jag orkidéekompost. Jag brukar ha vatten så det går till överkanten på stenarna vilket gör att viss del av rötterna ständigt står i vattnet och dom är alltid gröna och friska. Har aldrig haft ohyra på denna som på mina andra och den har blommat konstant i 2 år. Köpte den med 2 stänglar varav en levde vidare efter blomning, den andra ersattes av en ny jättetjock stängel med flera sidostänglar som har blommat i flera månader. Den gamla stängeln som finns kvar har nu 3 keikis varav 2 börjat få rötter. Den har nog aldrig fått näring vad jag kan minnas, ev i början. Den har levt i hög värme som oftast ligger runt 25 grader. Just nu har den tyvärr bara en blomma kvar så nu hoppas jag på ny stängel  Långt inlägg men min poäng var att jag kan rekomendera att ha den vanliga "brudorkidén" i vatten. Nu blir jag nyfiken. Du har möjligt ingen bild på din hängande orkidé. Ska nog prova att göra något liknande, eftersom den verkar väldigt blommvillig. mvh britta zon 2-3
Ja det funkar nog med vad som helst för stenar istället för leca kulor. Saran jag vill gärna se bilder på dina orkidéer i vatten!! Ofta är det så att om växten själv får välja att växa till vattnet så klarar rötterna det men om man placerar rötterna i vatten så dör de. Blomning ock keikin är inte tecken på en välmående planta det kan också vara tecken på en planta som gör ett sista försök att föröka sig  . Visst blommar ju välmående plantor också men själv så ser jag nog blad och rötter som ett tecken på välmående. sway307--> om vandan själv får välja att växa till vattnet så kan det funka, men om du placerar den i vattnet så tror jag rötterna dör ganska så fort. Vandor vill ju ha mycket luft cirkulerande runt sina rötter.
Cercidiphyllum
23-09-2008, 17:33
Jag har mina orkideér i fyrkantiga glasvaser, i botten har jag dekorationssten, sen fyller jag på med vatten upp till krukans kant, rötterna har med tiden växt ner i vattnet och verkar inte mått dåligt av det. Snarare tvärtom, blommat konstant och satt nya stänglar samt keikis. Faktiskt det enda sätt jag lyckats med orkideér, så inte vågat mig på andra sätt.
Phalaenopsis trivs utmärkt med att "hänga" i en glas vas med vatten. Det man gör är att se tillattdet finns fina rötter från början. Lägg naturstenar (eller liknande) i ett laget längst ner. Fyll upp med vatten till övrkanten av stenarna. Placera orkidéen hängandes i vasen. Några rötter får med fördel nå ner till vattnet (inte för långt dock). Tricket tycker jag är att inte ha en för bred vas. Du ska gärna behöva "pressa" ner orkidéen. Detta gör att det blir bra luftfuktighet. Jag har sten och vatten i alla mina orkidékrukor. Orkidéutställning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|