Full version: Mexikansk tagetes
Perilla
Hej!

Min mexikanska tagetes närmar sig en höjd på 3m,kanske blev det lite väl mycket kompost när jag anlade nya delen av örtagården förra hösten (ska lägga in en bild när jag får ordning på det här med fotoalbum)...

Tydligen skall denna växt hålla nematoder och andra skadeinsekter på avstånd, jag undrar bara om nån har testat? Hur långt avstånd? Eftersom den blir så himla stor skuggar den ju allt i sin närhet. Kanske det räcker att plantera den i en rad längst bak i trädgårdslandet och så håller den hela landet rent från skadedjur, men det låter lite väl bra för att vara sant.

I Impectas katalog står det dessutom om Tagetes minuta att nedgrävd bladmassa "motverkar svåra ogrässorter". Om den då innehåller något ämne som hämmar tillväxt av "ogräs", hur påverkas det som faktiskt ska växa där och inte skall betraktas som "ogräs".

Kul om nån har testat verkan av denna växt, annars kan vi diskutera den ändå!
sanna
Hej Perilla!

Välkommen till forumet!
Jag har ingen erfarenhet av tegetessorterna du nämnde. Däremot har jag i år med enormt gott resultat testat Tagetessorten "Ehrencreuz" som speciellt ska vara avsett för jordtrötthet.

Jag satte dem vid rosorna och vid potatisen. Och jag måste säga att rosorna prunkade extra vackert i år och potatisblasten växte så det knakade. De verkade faktiskt må mycket bättre.

Det är nå't visst med Tagetes, eller hur? Vi kanske skulle kunna byta fröer? Din minuta lät intressant...du kanske vill ha lite Ehrencreuz?

Hälsningar Sanna smile.gif
Eva i Västerås
Jag har också fattat att tagetes generellt är bra.
I år har jag massor av kryddtagetes, Tagetes tenuifolia, Lemon Gem. Den är jättevacker just nu, rufsiga buskiga plantor, översållade med gula små tagetesblommor. Den är 2-3dm hög, och alltså mycket hanterligare än den mexikanska.
Nästa år ska jag ha röd kryddtagetes (Red Gem) också.
Som kryddväxt är tagetesen inte i min smak, men den är fullt värd att plantera ut lite varstans som "hälsoväxt".
Perilla
Hej svejs!

Nu finns bild på den mexikanska tagetesen i mitt album.

Sanna, tyvärr verkar det inte bli några blommor på den så fröer kan jag glömma iår i alla fall. sad.gif Jag vet inte om denna tagetesen brukar sätta blommor eller hur det egentligen förhåller sig.
Jag har egentligen inte odlat tagetes förr, bara såna där man köper i askar i butiken och planterar i rabatten. Och dom har jag aldrig riktigt tyckt om. För det är väl inte såna som man kallar kryddtagetes, eller?

En mexikansk dragon (Tagetes lucida) har jag i en kruka, inga blommor där heller. Den ska jag försöka övervintra (ljust och frostfritt) eftersom det verkar finnas lite motstridiga uppgifter om den är ettårig eller inte. Jag tänker i alla fall försöka. Härlig anis-smak! tongue.gif

Eva, den där kryddtagetesen "lemon gem", heter den så för att den har citrondoft eller för att den är gul?
Helen i Piteå Zon 5
Den mexikanska tagetesen hinner aldrig blomma i Sverige, utan man får nöja sig med den enorma växtkraften, visst är den "häftig"? /Helen
Inka
hej
Är den mexikanska tagetesen en ettåring? Blir den alltså 3 m på en sommar?
Inka
Helen i Piteå Zon 5
Jo, den hinner bli mellan 2-3m. under en sommar, den blir som en kraftig buske. jag brukar sätta en ordentlig stödkäpp så att den inte går av. Pröva gärna, den är helt klart odlingsvärd även ur skönhetssynpunkt, den är läcker, väcker ofta frågor. Fröna finns att köpa från Impecta. /Helen
Cilla
Jag har också Tagetes Tenuifolia i år, gul och orange. Har skördat en hel del, tycker både blommor och blad är goda i kryddblaningar. Nästa år ska det bli fler plantor satta vid rosorna. Kanske inte bästa färg- och formkombinationen, men de är fina i sig själva och blommar mycket länge. Jag skördar ännu varje dag från plantor satta i juni.

Eva i Västerås
Tagetes tenuifolia blommar ju såpass sent, att det kan fylla ut vid rosorna när dessa blommat över. Speciellt såna som slutar blomma någon gång. Då gör det ju inte så mycket om blomfärgen inte matchar. Det fjäderlika bladverket pryder sin plats lite överallt, tycker jag.
Den där oranga var vacker. Var har du fått tag på den, och vad heter den?
Den gula ser ut som den jag har, Lemon Gem.
rosettei
rolleyes.gif
Har precis suttit och läst era inlägg om tagetes och blir förvånad vilken växtkraft de har och vilka olika sorter det finns.
Perilla, vilken fin och drömsk bild du har på din örtagård
nr 2, med fåglar som kommer gående.
Nästa sommar blir det tagetes.
Eva St
Har också den Mexikanska Tagetesen. Den har blivit jättestor Blev lite nyfiken på det där du sa om att gräva ner den i höst kan det vara ett bra alternativ kanske
Eva St
eml
Perilla, såg bilden på Loofan i ditt album, jättehäftiga frukter! Gör du något av frukterna och har du lyckats få till en "badgurka" som går att använda? Jag odlade förra året men fick bara en frukt som tyvärr ruttnade sedan sad.gif .
Perilla
Jag har lyckats skörda tre mindre frukter (ca 12 cm) som mognade tidigt, de är nu skalade och rensade från frö - alltså ska dom gå att använda som tvättsvampar nu. Tyvärr känns det som att just dessa tre är lite för små för att göra något av, väntar på alla storafrukter som snart är färdiga att skörda.

Skalad luffa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon