Full version: Innan jag blir knasig
Alba
Alltså....detta med bilder på Odla....med och utan ramar.
Hur jag än gör blir det ram.......om jag förminskar till en pytteliten bild blir det ju ingen ram.....men vem vill se en pytteliten bild.

Bilden ska vara 1600 x 1200 pixlar.
Bredden 500 pixlar wink.gif
Max 500 kb....helst bara 100 kb.

Inga problem att ändra bredd och höjd i pixlar......men.....hur gör man för att bilden ska vara bara 100 kb.

Ju mer jag läser.....ju mindre förstår jag.....ju mer virrar jag till det.........ger upp.....jag ska nog inte lägga in några bilder måste bli min slutsats. shy.gif slap.gif blink.gif

Jag har PSE 5.
Netha
När du sparar bilden ... sparar du den i Maximum, Hög eller Medium kvalitet?
Jag sparar allt som ska visas på nätet i Medium eftersom man inte kan se skillnad mellan kvalitéerna på skärmen.
Visst ja ... jag har Adobe Photoshop 7.0

Ge inte upp ... Lycka till!

Denna är sparad i Medium 1100 x 823 pixel = 93,6 kb

[attachment=24528:1100__me...kvalitet.jpg]

Samma bild 1100 x 823 sparad i Maximum kvalitet = 183 kb

[attachment=24529:1100__maximum.jpg]

*Stintan*
Vad spelar det för roll att det blir en ram runt? Det är ju bara att klicka på bilden så blir den stor.

Men om du förminskar bilden till t.ex. 800x600 och klickar i medium innan du spar den så får du ner kb.
Berith
Som jag skrev i Test:

Förstår inte varför du undrar över storleken så mycket, det är väl bättre att bilden är för stor än för liten när man ska titta på den...? g.gif Jag menar, om den är för stor minskas den ju i inlägget och man kan klicka upp den. Är den för liten för att klickas upp är den ju oftast för liten att se detaljer på också. Eller missar jag nåt du undrar över...?
Alba
Jag klickar sällan upp bilderna men har ju sett att man då kan förlora information.
Ta tex den här bilden........[attachment=24538:Grattis_...s_are....gif]

Om man inte klickar på den så missar man en text.

Men min fråga är egentligen lite allmän......jag undrar över detta med bildstorlek, upplösning, kb osv.
Alba
Netha---- Jag tror jag struntar i detta med pixlar och kb och tar ett bröd istället......de ser verkligen härliga ut.

Istället....skriver man så.....det ser så konstigt ut.......men jag säger istället för...vilka funderingar man får ibland confused.gif giggle.gif
*Stintan*
Alba att du förlorar text är ju för att det är en gifbild och sådana har jag förstått måste ju visas utan ram för att fungera. Jag har vid några tillfällen helt enkelt förminskat dom i både pixlar och kb för att dom ska kunna visas på rätt sätt i forumet. Kanske inte så roligt att visa dom så små men det är nog inte så mycket att göra åt.
[attachment=24539:Grattis.gif]
Jag lånade din bild och förminskade den i Adobe ImageReady till 50% ovan

Nedan är din bild förminskad till 75% av ursprungsbilden
[attachment=24540:Grattis2.gif]
Alba
Den nedre bilden blev ju bra......tillräcklig för att se vad det står. Ja man ser ju texten även på första bilden.
Adobe Image Ready ?

Är det ett separat program man köper.......vad kan man göra med det ?

Jag har funderingar på att köpa även Paint Shop Pro....men ska ta en free trial först.
*Stintan*
Det är ett program som man kan göra rörliga bilder i. Jag har det tillsammans med Photoshop 7,0. Jag kan växla över bilderna från det ena programmet till det andra med ett knapptryck. Ska jag göra en rörlig bild så gör jag bilderna först i photoshop och spar dom i en mapp som jag sedan öppnar i image ready där jag justerar rörelsernas hastighet och en massa annat. Googla på Adobe Image ready så hittar du massor. Jag tror programmet följer med photoshop.

Alba
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2008, 11:15) *
Det är ett program som man kan göra rörliga bilder i. Jag har det tillsammans med Photoshop 7,0. Jag kan växla över bilderna från det ena programmet till det andra med ett knapptryck. Ska jag göra en rörlig bild så gör jag bilderna först i photoshop och spar dom i en mapp som jag sedan öppnar i image ready där jag justerar rörelsernas hastighet och en massa annat. Googla på Adobe Image ready så hittar du massor. Jag tror programmet följer med photoshop.

Jag har läst lite mer nu och förstår att det bara fäljer med "stora" Photoshop....alltså inte med PS Elements.
Jag gillar att kunna mixtra och göra lite roliga saker.
Men som sagt.....stora Photoshop står högt på listan när jag vinner den där miljonen....eller får se....var det 10 miljoner kanske. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon